Svenska
MEDLEMSRECENSION

James Bond 007: Quantum of Solace

EA gav upp och sa upp säg Bond licensen. Activision tog över och Treyarch fick utveckla det. Men kan det bli lika bra som Bond spelen EA gjorde?

Jag kommer ihåg det som om det var igår. Att lira James Bond 007: Nightfire med en polare var bland det bästa som kunde hända när man spelade. Men efter From Russia With Love gav EA upp den svindyra licensen och Activision tog över. Det första Bond spelet som skulle utgivas av dom fick göras av Treyarch, som idag har varit med och utvecklat Call of Duty 2: Big Red One samt utvecklat Call of Duty 3 och Call of Duty: World at War.

Quantom of Solace börjar där filmen Casino Royale slutar. Bond är på jakt efter en snubbe men varför vet jag inte riktigt, det var länge sedan jag såg Casino Royale. Men ibland verkar det som om Treyarch har ignorerat storyn. Jag får inget grepp alls om handlingen, den vill bara inte finnas. Men för att slippa att hitta på luckor som finns i dom flesta filmlicensspel så utspelar sig större delen av uppdragen under Casino Royale.

Jag trodde först att spelet skulle bli någorlunda längre då, eftersom EA för det mesta snålade med tolv uppdrag bara. Quantom of Solace har runt femton uppdrag, men endå blir det för kort. Det tog två dagar för mig att klara ut spelet. Två dagar. Det känns väldigt kort.

Man märker snabbt att det inte är EA som är bakom rodret. Kontrollen, cover systemet, närstriderna, stealth biten, allt känns nytt. Till en början känns det lite ovant men man vänjer sig snabbt. Kontrollen har en viss Call of Duty känsla, även om den inte är lika finslipad. Cover systemet påminner mig en hel del om Rainbow Six: Vegas då man trycker sig mot en vägg, tittar fram och skjuter eller sticker bara ut bössan. Stealth biten känns också förbättrad, det går smidigare nu att döda vakterna tyst, vilket är välkommet. Det enda jag verkligen saknar från dom gamla James Bond spelen är när man fick köra bilar. Tråkigt att Treyarch inte tog med det i Quantom of Solace

Dom trophys/achievements som finns är riktigt roliga. Vissa är lätta, man ska bara klara en del banor. Andra är svårare, som att vara tyst och inte bli upptäckt. Dom är riktigt varierande vilket är helt klart skoj.

Under spelets gång kan man samla på sig mobiltelefoner. Förutom att visa var vissa vapen kan finnas och sånt så är dom nödvändiga om man vill få mer trophys/achievements.

Utöver kampanjen finns det självklart en multiplayerdel. Jag blev inte särskilt förvånad över att det inte fanns splitscreen, men lite besviken blev jag allt. Hade otroligt många roliga timmar med en kompis medans vi körde James Bond 007: Nightfire. Men onlinedelen duger väl. Först blir jag förvånad över att man inte kan gå upp i nivå, dom flesta spel brukar ju ha det vid det här laget. Jag blev lite orolig över att det kanske inte skulle finnas någon större anledning att spela. Om det inte hade funnits rankingsystem i Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 hade jag inte spelat det online. Men trots det kommer Quantom of Solace att bidra med några roliga timmar online. Utöver dom vanliga dödsmatcherna finns det även spellägen där Bond ensam ska döda alla andra spelare eller desarmera två bomber, eller att MI6 ska eskortera Bond till ett visst ställe. Men allra bäst är Golden Gun. Någonstans på banan finns den gyllene pistolen, som är extremt kraftfull. Och alla spelare vill ha den...

Grafiken är helt okej, vissa banor är riktigt snygga medans andra framstår som fula. Ljudet känns lite lamt men musiken är jävligt bra. Dock är det för kort kampanj men innehåller även ett väl byggt mutliplayerdel.

Grafik: 7
Ljud: 5
Spelbarhet: 7
Hållbarhet: 6

Plus:
Bra stealth bit, roliga trophys/achievements, kul multiplayer.

Minus:
Saknar bil banor, för kort.

Testad version: Playstation 3 (PS3)

Mitt betyg: 6,8/10
Mitt Gamereactor betyg: 7/10

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 7.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10