Resistance: Fall of Man

Min favorit utvecklare Insomniac Games har gjort ett action spel istället för plattformarna dom brukar göra. Ratchet: Gladiator var godkänt som action spel, men kan Insomniac leverera första persons skjutare?

Om det är nåt jag börjar bli riktigt trött på är det andra världskriget. Utvecklarna vägrar att släppa den här eran och det känns som om det kommer runt sjuttioelva andra världskrigs spel per år. Men då är det skönt att Insomniac Games faktiskt försöker sig på något nytt.

När ryssarna stängde sina gränser fruktade man att dom utvecklade vapen med krafter som aldrig tidigare skådats. Och visst höll ryssarna på med ett experiment, men något gick snett. Chimera skapades och dom fullständigt krossade byar och städer i Ryssland. Det dröjer inte länge förens Chimera anfaller Europa. Dom trodde att England skulle vara säkert, men efter två månader föll England tillsammans med resten av länderna i Europa. 1951 kommer amerikanerna till undsättning. Dom ska möta en engelsk konvoj i York men konvojen blir tillfånga tagna av Chimera. När amerikanerna kommer till York måste dom slåss mot en fiende dom inte vet någonting om. Bland amerikanerna finns en viss sergeant vid namn Nathan Hale. Ja, ni gissa er till vem han är. Huvudpersonen som väntas att stoppa hotet mot Chimera på så gott som egen hand efter att ha blivit den enda som överlevt en infektion som en fiender kan ge ifrån sig.

Storyn känns..... lam i början. York är tråkigt designat och jag får bara lust att sova. Det finns liksom ingen tyngd i vapnerna och kontrollen känns stel, även om det är spelbart. Jag finner ingen egentligt motivation till att fortsätta spela och jag drömmer mig tillbaks till min första timme med Uncharted: Drake's Fortune. Och inte blir det bättre när jag plockar upp Chimeras standardgevär, som måste vara det tråkigaste vapnet jag någonsin har stött på i ett spel. Till och med dom töntiga laservapnerna i Terminator 3: Rise of the Machines är roligare. Men ungefär halvvägs in i spelet vaknar Resistance: Fall of Man och handlingen känns intressant, och jag börjar till och med att bry mig lite om Nathan Hale.

Att det är Insomniac Games som utvecklat Resistance: Fall of Man märks helt klart och tydligt. Musiken påminner ibland om deras Ratchet & Clank spel och även vapnerna har en viss likhet. Det finns nämligen mycket fantasirika vapen, förutom Chimeras standard gevär Bulls Eye. Förutom automatkarbiner, krypskyttegevär och hagelbrakare hittar vi ett vapen som skjuter slemmiga bollar till minor. Ett kraftfullt vapen som först kan skjuta en sköld, och senare skjuta genom väggar och annat skydd för att nå fienderna. Eller varför inte geväret som blixtsnabbt skjuter iväg en massa spikar. Det ända jag klagar på är att det inte finns något prioriterings system, vilket innebär att alla vapen du går över kommer du att plocka upp. Tur bara att det finns ett smidigt system att byta vapen, så länge som man håller in R2. Även granaterna är skojiga då man kan kasta spik granater, lite hederliga napalm granater, samt vanliga handgranater.

Visst, Chimeras når inte samma coolhets faktor som Helghasts gör, men Chimeras är ändå ganska tuffa. Sorglit nog är deras fotsoldater riktigt korkade. Förutom att deras Bulls Eye gevär skjuter målsökande skott så står dom bara där. Även om dom tar skydd så håller dom sin position, trots att du kastar granater mot dom. Sorglit men sant. Dock är dom lite mer "djuriska" coolare och smartare.

Vi måste snacka lite om Nathan Hale förstås. När jag såg honom tänkte jag direkt "det känns som om jag har sett det där ansiktet i något annat spel". Istället för att göra en hjälte som ser personlig så har Insomniac Games använt standard mallen. Lägg dessutom till få repliker till honom och Hale blir lätt den tråkigaste hjälten jag någonsin har mött.

Under vissa nivåer får man köra ett fordon. Dom fordon som man kommer att få styra är pansarvagn, bil och "Stalker", ett av Chimeras fordon som har fyra ben och påminner väldigt mycket om "Landstalker" i Ratchet: Gladiator. Bilen har riktigt bra kontroll och är lätt att styra. "Stalkern's" kontroll känns lite medelmåttig, men helt okej. Pansarvagnen är däremot det trögaste fordon jag någonsin kört. Även om den är kraftfull så är styrningen helt trög.

Jag underskattade Insomnicac Games. Jag trodde att det inte skulle finnas så mycket att göra förutom att skjuta Chimeras. Så fel jag hade. I Resistance: Fall of Man finns det skill point som påminner om achievements. Insomniac använde dessa skill point under Playstation 2 eran. Dom är varierande och det står inte vad man ska göra. Antingen får man gissa sig fram eller så går man bara in på fuska.nu... När man klarat spelet låser man dessutom upp nya vapen att använda i kampanjen.

En bra sak som Resistance: Fall of Man har är Co-Op. Insomniac har byggt vidare på Co-Op delen från Ratchet: Gladiator och gjort den mycket bättre i Resistance: Fall of Man. När en spelare dör så kommer han eller hon att spawna igen. För att det ska gå snabbare kan den andra spelaren hela den döde spelaren. Dör båda spelarna får man dock börja om. Man kan även köra dödsmatcher med upptill fyra spelare offline.

Online delen i Resistance: Fall of Man är riktigt roligt. Man får skapa sin egna soldat och beroende på hur din människa ser ut så kommer din Chimera se ut på ett visst sätt. Det är riktigt roligt att köra dödsmatcher alla mot alla eller med lag. Tyvärr är det inte lika många som spelar nu som då, vilket också har lett till att övriga spellägen, som Capture the Flag och Meltdown, inte spelas längre. Tråkigt men sant. Medaljerna och "ribbons" som man kan låsa upp är riktigt roliga. Precis som med skill points i kampanjen så står det inte vad man ska göra, vilket gör det till en helt annorlunda upplevelse.

Grafiken är helt okej, men designen är inte särskilt bra. Ljudet är en helt annan historia. Det låter mer "phuh phuh, phuh phuh" än dom typiska ljuden från en automatkarbin, men även dessa vapen låter helt förskräckliga. Kontrollen är helt okej, även om den kunde ha finjusterats en del.

Grafik: 7
ljud: 4
Spelbarhet: 8