Transformers: Revenge of the Fallen

Skrivet av: WiiDude   2009-07-14

Autobots och Decepticons är tillbaka som spel efter floppen med föregångaren, lyckas dem bättre den här gången?

När jag först startar spelet blir jag faktiskt imponerad. Våran grymma Optimus Prime slänger sig ner från ett flygplan och uppe i luften får man ta kontroll över honom och förinta flygande decepticons. Just den sekvensen är något av det bästa i spelet enligt mig, det ser snyggt och som sagt riktigt grymt ut. När man sedan landar på marken och tar kontroll över en av Primes Autobots-vänner förändras mina åsikter lite.

Visst, det känns fortfarande ganska överraskande rent spelmässigt. Jag springer runt i staden med en stor robot och skjuter ned allt motstånd som närmar sig. Något som jag dock lägger märke till direkt är att man inte får tillgång till att springa runt fritt i staden, utan Wii-versionen bygger helt på väldigt linjära banor, något som gör mig mycket besviken.

Storymässigt är den ganska lik filmen med samma namn (Transformers Revenge of the Fallen) som spelet baseras på. De elaka decepticons-robotarna skall förstöra solen för att väcka upp ännu mer av deras krigare.Vi får dock besöka några nya ställen i spelet och vi får inte se några mänskliga huvudkaraktärer, vilket jag tycker är bra. Något av det sista jag vill se är Megan Fox i halvdan grafik.

Självklart blir ens jobb som spelare eller Autobot att stoppa decepticons plan, det är dock inte det enda man gör som spelare. Man får även medverka i den onda planen, alltså att spela som decepticons. De olika robotarna erbjuder dock ingen större skilldan alls ren spelmässigt. De enda som skiljer dem åt är storleken, deras slag och specialattacker. Annars är t.e.x banorna precis lika varandra bara att man har ett annat mål. Faktum är att alla banor i spelet är oerhört lika varandra på alla punkter. Ett bra exempel på det är en lång tråkig bana som man tar kontrollen över Bumblebee på. Banan utspelar sig inne i ett labb (?) och ens uppgift är att rymma, när man sedan äntligen har klarat av den får man spela om precis samma tråkiga bana igen (fast lite kortare) med Megatron, det gjorde mig jäkligt trött.

Ett annat minus är att vi får alldeles för lite av bil och flygplans-banorn, vilka är roligast i spelet enligt mig. Vi får endast en bilbana och två flygplans-banor och man kan inte förvadla sig till den formen när man vill då banorna är så linjära. Spelet är dessutom väldigt kort, det tar enbart några timmar att klara av äventyret. Det är dock inte något som jag ser negativt, snarare posetivt då spelet blir otroligt repetetivt efter några banor, man gör som sagt samma sak hela tiden, vilket är att strida mot robotar. Ännu tråkigare är att det inte finns alls många olika fienderobotar.

Spelet är även lätt. Visst, det kan hända att man dör några gånger men man har hur många liv som helst och man hamnar på precis samma plats som man dog på och man är tillbaka med fullhälsa. Det som dödar en flest gånger är dock den usla kameran i spelet. Man har absolut ingen kontroll över den själv och spelet leverar inte den på något bra sett alls. Utan många gånger ser man inte runt ett hörn och där kan t.ex. en fiende stå och skjuta på en tills man avlider. Likaså när man skall hoppa på små plattformer. Kameran vsar en något helt annat så man ser inte var man skall hoppa, man måste alltså chansa själv, vilket ofta kan innebära döden.

Annars fungerar kontrollen bra och smidigt. Man kontrollerar ens vapens sikte med Wiimoten, vilket fungerar riktigt bra. Vill man endast slå med knytnävarna får man dock vifta med kontrollen. Viftar man sidleds gör man normala slag och viftar man upp/ner utför man ett kraftigare slag. Jag gillar oftast inte när man slåss på det här sättet, men det var inget som störde mig speciellt alls i det här spelet. Visst kan man bli trött i armen om man spelar i längrestunder, men det är inte så farligt.

Nu passar det kanske ganska bra att ta upp speletslängden och som ni kanske förväntade er, nej, spelet är inte alls långt. Det är dock inte ofta vi får ett filmlicensspel som är långt, vilket jag är riktigt tacksam för. Precis som Transformers: Revenge of the Fallen är så gott som alla filmlicens-spel enformiga och ingen vidare bra alls, därför gör det mig så tacksam. Jag skulle aldrig stå ut om det här spelet t.ex. skulle vara 20 (eller mer) timmar långt.

I början av recensionen förklarade jag om sekvensen när man fick styra Optimus Prime fallandes i luften och som sagt såg det bland annat rent grafiskt snyggt ut. Det visar sig dock sedan att grafiken inte var någon höjdare. Visst, det är inte det fulaste vi har fått se på Wii, men den är ytters medelmåttig. Texturerna är ofta ganska grötiga och samtliga gånger får vi se ett gäng grafikbuggar.

Som sagt, spelet började ganska imponerande, men efter riktigt tråkiga banor och repetiv spelbarhet slutar det som förväntat ingen vidare.

+ Helt okej kontroll
+Bil och flygplans-banorna