Bioshock

Skrivet av: Linkjr   2009-07-20

Bioshock hittade till slut hem till Playstation 3. Att Rapture är vackert är ingen direkt nyhet. Den stora frågan är om det uppkommit några förändringar från originalversionen och om dem är värda att nämnas?

Jag måste först och främst säga att jag aldrig fick någon enorm "wow" känsla efter att jag spelat klart Bioshock på PS3. Anledningen är för att jag redan spelat detta på 360. Dock klarade jag aldrig av spelet där, men nu däremot fick jag spela klart Bioshock. Ett spel som belönats och hyllats av hela spelkåren.

Spelet börjar med att du åker i ett passagerarflygplan någonstans över det mäktiga havet Atlanten. Plötsligt kraschar planet och störtar ner i vattnet. Lyckligtvis lyckas huvudkaraktären ta sig upp ur vattnet där han upptäcker en trappa till en stor vatten värld. Världen heter Rapture och påminner inte om något annat du tidigare sett. Här nere bor det muterade, galna människor som har en uppgift att göra och det är att så fort dem får syn på dig så ska dem döda dig. Under spelets gång kommer du stöta på en hel del "Big Daddys". En slags fiende som skyddar dem så kallade Little sisters. Varje sådan fiende går tillsammans med en Little sister. Dessa Little sisters har en kraft som kallas för Adam och för att få den måste du först döda Big Daddy och därefter antingen döda eller befria Little sister. Väljer du att döda får du mer Adam som du kan använda för att uppgradera dina vapen på olika automater genom spelet. Väljer du att befria får du mindre Adam. Rapture har skapats av Andrew Ryan, en karaktär som du ska hitta och döda vilket är ditt huvudmål ganska långt in i spelet. Till din hjälp har du Atlas som du inte får träffa men som du kommunicerar med via radio. Regelbundet uppdaterar han dig med nya uppgifter och mål.

Till din hjälp genom hela spelet har du alla en massa vapen: Magnum, Machine Gun, Shotgun, Grenade Launcher, Crossbow och ett vapen som kan användas som eldkastare, iskastare samt elkastare. Får du slut på ammunition har du alltid din tång att lita på, men nu får vi inte glömma alla plasmider du använder dig av. Plasmiderna ger dig en annorlunda kraft, allt från att kunna kasta ström, eld på fiender till att ha en förmåga att lyfta tunga saker såsom döda kroppar. Personligen känner jag att plasmiderna är ganska så överflödiga och de få gånger jag använt plasmiderna är när jag fått slut på ammunition.

Spelet använder sig av Unreal 3 motorn som Epic Games skapat och använt till bland annat sina Gears Of War spel. Det är dock inte lika snyggt som Gears Of War och även om det fortfarande är ett väldigt snyggt spel kan man inte komma ifrån att man inte längre blir lika imponerad av grafiken. Vatteneffekterna är däremot väldigt imponerande. Tyvärr så tenderar spelets bildhastighet att sjunka när det väl händer för mycket på TV-rutan. Detta hände mig flertal gånger. Grafik handlar även om design och där briljerar Bioshock. Makalöst snygg design kombinerat med ett passande 50-tals tema som verkligen förmedlar speciella känslor. Sedan får vi inte glömma bort alla underhållande fiender som då och då slänger ifrån sig komiska kommentarer. Jag skrattar varje gång då jag hör kommentaren "Father, why have you forsaken me?". Spelets miljöer är som allra snyggast i början av spelet, men mot slutet ser man knappt något av det mäktiga vattnet längre och då börjar det bli mindre vackra miljöer för min del.

Spelet har som sagt ett passande 50-tals tema där musiken är rätt så underhållande. För övrigt är det här ingen musik jag annars brukar lyssna på i bilen utan det som jag hör på Bioshock stannar även där. Ljudets betyg stärks framförallt av det välgjorda röstskådespeleriet. Väldigt bra gjort av 2K Boston på den punkten.

Kontrollen är som alla andra FPS-shooters bortsett från att du här inte kan springa vilket inte heller behövs i denna typ av spel. Bioshock är nämligen ingen first-person-shooter utan snarare FPS-äventyr. Med andra ord kan det inte jämföras med Halo och Killzone eftersom tempot är klart lägre här. Den närmaste jämförelsen är Metroid Prime som också hör till genren FPS-äventyr. För övrigt var Metroid Prime först ut med denna blandning av två olika genrer (FPS-äventyr). Det som är tänkt att vara unikt för det här spelet är ju plasmiderna som jag personligen inte blev så förtjust i, tyvärr. Dessutom förstår jag inte riktigt varför man är tvungen att köpa till en extra grej i spelet för att kunna stabilisera Machine Gun och därmed något enklare kunna träffa sina fiender. Spelet är förinställt på auto-aim, men det tog jag bort ganska så snart.

Bioshock är ett ganska så långt spel, tog mig över 10 timmar att klara äventyret. Det förekommer inga större förändringar från 360-versionen som är värda att nämnas vilket alltid är tråkigt. Jag måste säga att jag upplevde det något enformigt mot slutet. Det blev liksom mer av det samma hela tiden där och dessutom avslutas spelet med en super enkel slutboss. Det finns inte heller några andra bossar i spelet vad jag kan komma ihåg. Tar tillbaka det om jag minns fel dock. Det finns inget multiplayerläge och inte heller något onlineläge i Bioshock.
Spelet är framförallt underhållande de första 4-5 timmarna. Just det gör det värt att titta närmare på och förhoppningsvis köpa det för att upptäcka Rapture.

Plus: Strålande design, smarta fiender, skickligt röstskådespeleri.
Minus: Sjunkande bildhastighet, något enformigt mot slutet.