Call of Duty 4: Modern Warfare

Skrivet av: SNap2   2009-09-08

Testad version: Xbox 360

Call of Duty är en spelserie där två stycken utvecklare turas om att göra sitt spel. Det hela började då Infinity Ward släppte sitt första spel till PC och sen har det bara rullat på. 2:an kommer ut år efter succéspelet och helt plötsligt så kommer en till utvecklaren in i leken, Treyarch. De utvecklade det tredje spelet så nu var det dags att visa framfötterna. Det har Infinity Ward verkligen gjort då de har haft två år på sig att dra sitt strå till stacken. Har de då gjort ett bra jobb?

Detta äventyr börjar med att du kommer att göra en hinderbana där du får visa vad du går för. Efter ditt lilla test så får du möjligheten att välja hur svårt du ska spela. Det är en otrolig skillnad på de olika svårighetsgraderna. Det lättaste är för lätt och vill du ha en bra utmaning så gå gärna för det svåraste alternativet. Skillnaden är hur mycket skott du klarar av från din fiende och så deras träffsäkerhet. På det svåraste, veteran så får du knappt visa dig. Du kommer troligen dö någon gång. Ett litet minus är att dina fiender är otroligt träffsäkra med sina handgranater. En träff av en granat och du är historia. Akta dig så fort du ser handgranatsindikatorn, eller så väljer du att kasta tillbaka den genom att trycka på RB.

Att kampanjen är kort är inget nytt. Det intressanta är att om du spelar på veteran så kommer du troligtvis att spela några timmar till utöver det du skulle spela om du skulle välja de lättare alternativen. Vissa ställen är otroligt svåra och du kommer säkert att få nöta i timmar bara för att komma vidare. Veteran ska ju vara utmaning men någon motta får det vara.
Annars är kampanjen otroligt välgjord och utmanande på vissa ställen. Bra variation på banorna, då du får chansen att vara inne i en helikopter och hjälpa till uppe i luften till att vara ute i fält och göra alla möjliga uppdrag.
Höjdpunkten ligger när du som utklädd krypskytt och ska smyga igenom terrängen i Ukraina. Ta ut sina gubbar när ingen ser eller hör något. Krypa igenom en patrull i högt gräs, där du får hjärtat i halsgropen bara för att du känner dig mycket sårbar om de ser dig. Ett litet moment som som gör en något trött är alla dessa hundar som kommer och ska attackera dig. Jag har fruktansvärt svårt för ta död på dessa hundar då de inte står still och har de en gång hoppat på dig så är det svårt att komma loss. Här är det rätt timing med knappen annars får du börja om. Det här var en av de få ''misstagen'' som Call of Duty 4 har.

Det andra är att spelet är så otroligt skriptat. Fiender kommer att komma hela tiden om du inte avancerar framåt. Har du då lite otur och bli fast på ett ställe så kommer du troligtvis att få slut på ammunition. Det bästa sättet att ta sig igenom spelet är att ha ständig rörelse framåt. Då förhindrar du att nya fiender återkommer och du slipper fastna.

Multiplayern är den delen som utmärker sig bäst i Call of Duty 4. Själva spelet är mycket välgjort, det syns att deras team har gjort ett grundligt arbete. Call of Duty 4 är för det första ett multiplayerspel, kampanjen är bara där för att fylla ut den. För det mesta av tiden så kommer du att sitta och spela och förhoppningsvis gå upp i nivå. Allt eftersom du spelar så kommer du att låsa upp nya saker, vapen och kamouflage till dina vapen. 10 nivåer går det att uppnå, den enda skillnaden är bara du får en ny fin liten symbol jämte ditt namn. Annars är alla nivåer precis lika. Ni kanske inte fattar ett jota men det fixar vi. När ni spelar så kommer du att få xp. Efter ett visst antal så går du upp i nivå. Har du kommit till nivå 55 så får du ett val, ett val som är något svårt beroende på hur mycket du har låst upp. Du får nämligen möjligheten att börja helt om från början. Det enda du har kvar är din status på hur många du har dödat. Banorna är många och du kommer att få en bra spridning. De extrabanorna som man kan köpa eller få med om man köper ''Game of the year-edition'' är inte så mycket att hänga i granen.

Du har nu otroligt många vapenmöjligheter. Alla vapen kan modifieras och välj gärna vapen efter bana. Allt från rödpunktsikte till ljuddämpar kan tillämpas. Ljuddämparen hör du ju på namnet vad det är för något, med denna så blir du osynlig på radarn när du skjuter, annars så kommer det att komma upp en fin liten röd prick och inom loppet av någon sekund så vet alla vart du är på kartan. Rödpunktsiktet gör att du ser mer och kan sikta lättare. Det är inte mera något vapen ''i vägen'' när du ska sikta.

Perks är ett utmärkt hjälpmedel för att göra det lätta att eliminera din fiende. Det finns många av dem och du får dem allt eftersom du går upp i nivå. Välj dem med omsorg. En del av dem kan sinka dig om du använder dem fel medan andra kan ha en stor positiv effekt. De flesta kommer du inte att använda bara för att de inte gör så mycket verkan. Vad e det för mening att man ska lyssna på motståndarlagets konversationer när det bara är en massa oseriösa spelare som ropar hela tiden.

Buggar finns det i många spel, även här. Det mest tråkiga är att man på en bana kan ''hoppa in'' i en sten på en viss bana så att man inte syns men denna kan se allt och skjuta genom det mesta. Det är sådana buggar som måste fixas. Det finns inget mer frustrerande än att vara helt sårbar och inte göra nåt åt det.

När spelet kom ut såg det helt fantastiskt ut. Det gör det nu me i och för sig. Call of Duty 4 vann flera priser för sitt enorma arbete med grafiken. Tyvärr så finns det inte så mycket mer färger än brunt, brunt och brunt. Nästan som att Infiniy Ward har tagit efter Killinggängets film ''Fyra nyanser av brunt''. Lite jobbigt blir det efter ett tag. Att allt renderas i 60 fps är något man bara kan fälla glädjetårar över. Det flyter på otroligt bra och inget jobbigt lagg någonstans, om det inte är så att någon person sitter på en halvtaskig lina som gör det svårt att få kontakt.

Grafiken i all ära men det är inget mot ljudet som du kommer att uppleva. 5.1 ljudet är rena himmelriket i ljudväg. Bra surroundmix, man hör verkligen kulorna susa för huvudet. Överallt så hör man människor som ropar vilket skapar en bättre upplevelse.

För er som är några riktiga achievmentsjägare så är Call of Duty 4 något att bita i. Inga upplåsningar multiplayer finns det. Mest poäng kommer du att få om du spelar på veteran. Detta är otroligt svårt men det är värt mödan när du väl sitter där med 1000 poäng. Det som kan ta lite tid är epilogen. Denna satans bana är något så svårt så det e svårt att försöka att inte kasta kontrollen i väggen. Nöta i flera timmar och gör det så snabbt så möjligt.

Grafik: 9/10

Ljud: 9/10

Spelbarhet: 9/10