Svenska
MEDLEMSRECENSION

Empire: Total War

Den feta Total War-serien bankar in genom PC-burken med ett aldrig tidigare oljud och skrik av flyende infanterister. Gällande tidsepok är 1700-talet med konflikter i krutluktande Europa. Från att kanoner och musköter inte varit mer än experimentala vapen i tidigare Total War-spel har nu krutet blivit den gällande faktorn för de nya arméerna. Välkommen till en värld av pudrade peruker, monarkiska intriger och svindlande strider både till sjöss och på "torra" land.

Både kartan och atmosfären känns lite gladare i Empire Total War. Arméernas motto är prydliga formationer med ögonbedövande färger och öronbedövande eldkraft. Generalerna fjollar sig runt iförda lockiga, pudervita peruker bakom sina soldaters linjer. Europa är på gränsen mellan kristen censur och upplysningens drivande kraft och genom reformer förvandlas auktoritära monarkier till nyfödda republiker.

Det känns för första gången som om man är ledare över en gemensam nation, trots att man nu kan kolonisera Indien och Amerika. Ditt land har en högsta ledare (president eller monark) som EJ går ut i strid. Istället har denne intagit plats som en osynlig karaktär vars egenskapsbonusar påverkar riket som helhet. Liksom de andra medlemmarna i regeringen påverkar deras egenskapar riket i helhet, inte som individuella ifall de skulle sättas i en enskild stad.

Diplomatin har försvårats. Det är inte längre lika lätt att få till handelsavtal med grannlandet och allianser kan inte längre brytas hursomhelst utan noggrann övervägning. Dock har det blivit lättare att träna trupper och fylla på förlorat manskap. På så sätt känns de större striderna inte lika avlägsna likt de gjort i tidigare Total War-spel.

Små "förorter" tills provinsernas huvudstäder byggs upp. Här kan du välja att bygga huvudbyggnader såsom kyrkor, skolor, vävfabriker eller värdshus och teatrar för att förbättra regionens värde.

Skolorna används för att få fram de reformer som hela tiden ändrar spelet. Fler reformer i ett auktoritärt land innebär att medborgarna hungrar efter mer information och kravet på ändringar blir större.

Det är inte längre möjligt att skicka iväg sina arméer till ett fjärran land utan att vara säker på om befolkningen verkligen gillar dina idéer. Visst är reformerna trevliga. Dina soldater lär sig ju trevligare formationer, de får bajonetter och kan skjuta effektivare. Jordbruket effektiviseras och industrin blir en ledande faktor i ditt imperium. Men folk vill göra sig fria, inte bara de som lever under dina ockupationstrupper, utan även DINA EGNA landsmän.

Kriget mot de nya kontinenternas urbefolkning kan bli svårt, särskilt om för mycket uppmärksamhet riktas mot Europa och de monarker som vill expandera där och inte i den Nya Världen. Kolonierna blir också en viktig faktor i ditt imperium när du inser att handelsintäkterna från kolonierna är högre än skatteinkomsterna från landsmännen i England, Frankrike eller Holland. Det är upp till dig att bygga en flotta (som du numera kan styra själv) och skydda handelslederna från pirater och kapare.

Kasta dig in i Empire: Total Wars kampanj och känn mynningselden fladdra i ansiktet, lukten från de nymålade fregatterna och skiten från kavalleriet som dundrar framåt för att slå till mot fiendens flank.

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 8.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10