Bioshock

Sent omsider har jag då äntligen spelat Bioshock. Det hyllade spelet som släpptes för ett par år sedan.
Allt börjar dem en våldsam flyg krash som gör att du tar dig iland på en liten ö mitt i havet. På ön finns en fyr och snart hittar man en hiss som tar en ned i havsdjupet och den fantasifulla staden Rapture. Snart förstår man dock att allt inte står rätt till då man ganska omedelbart blir attackerad av ett muterat missfoster. Det blir upp till dig att lösa mysteriet kring Raptures "Decent into madness" och spöa otaliga missfoster på vägen.
Bioshock är en lyckad hybrid av Fps, äventyr och Rpg. Med hjälp av ADAM, genmanipulerad vätska? Förbättrar du dig och får snabbt krafter, kallade plasmider som skulle göra självaste Darth Vader grön av avund. Du kastar eldklot, skjuter blixtar och leviterar dina motståndare. En angenäm ansamling sjut vapen finns naturligtvis också till ditt förfogande och dessa kan du uppgradera i vissa arbets stationer i spelet. Så långt om själva grunden.
Grafiken är smått fantastisk även om spelet nu har ett par år på nacken. Däremot är designen på karaktärerna inte så bra som jag önskat. Ser sjukt ut när allt annat är realistiskt men människorna ser ut som karikatyrer från Timesplitters! Alla har nämligen överdrivet stora huvuden med taniga kroppar! Ett märkligt design val. Variationen hos fienderna är inte heller så stor som man kunde önska. Dålig variation är fö nåt som genomsyrar hela BS. Varje gång du tex räddar en av spelets Little sisters får du exakt samma animation. Little sisters ja, spelets creepy små barn som antingen ska räddas eller dödas för deras värdefulla ADAM, som behövs för att uppgradera din figur. Mycket av snacket king BS handlade just om moraliska val. Men i slut änden känns detta inte alls så bra som man hade trott. Det inverkar inte direkt på spelbarheten.
Big Daddys är jätte stora figurer i..dykdäkt? Som skyddar småglinen, och dessa är ju så att säga BSs huvud attraktion! För det första dyker dom upp så ofta att man inte bryr sig, för det andra är dom ganska lätta att ta kol på.
Detta för oss in på en annan av spelets brister. Dör du så regenereras du bara till en checkpoint! Fiender och världen i övrigt är exakt som när du lämnade den vilket gör att du genom bara envishet kan döda den svåraste boss utan ansträngning. Detta förtar lite av spänningen med spelet. Dessutom är fiende variationen så låg att skrämsel faktorn försvinner ganska fort.
Nu låter jag ganska negativ i min bedömning. Men det är jag inte. Bioshock är ett stämnings fullt spel med mysiga miljöer och rolig action. Det är bara inte så bra som jag hade hoppats av alla recensioner att döma. Man sätter sig snabbt in i rollen som spelets hjälte Jack och det är ganska spännande för det mesta. Tyvärr dras betyget ned lite av spawnande fiender och dessa frustrerande larm som utlöses och skickar vågor av irriterande säkerhets robotar mot dig. Detta gör att du kommer att slösa ammunition och Adam helt i onödan om du inte väljer att spela väldigt säkert. Ammo och div annat som hälso pack osv, säljs fö i spelets många automater och fienderna tappar pengar till höger och vänster så ammo osv är det faktiskt ingen brist på, men mindre spawnande fiender och larm hade faktiskt varit bättre. Nu kan man bli riktigt trött på alla psykon som flyger på dig hela tiden även om du vet att du rensade rummet för bara några minuter sen.
Hur som helst ett riktigt bra spel och jag hoppas uppföljaren blir ännu bättre!

Grafik 9/10 riktigt snyggt!

Ljud 9/10 Bra röster och effekter