Ratchet & Clank: A Crack in Time

Skrivet av: maakasu   2009-11-18

Att Ratchet & Clank serien är populär bland vuxna så som barn är inget nytt. Den charmiga designen, de underbara dialogerna, den geniala barnsliga humorn, och den simpla men o så bra storyn. Ratchet & Clank spelen är helt enkelt ett riktigt bra äventyrs spel, dvs. en blandning mellan plattform, puzzel och action. Denna gång är det upp till Ratchet att hitta Clank pga omständigheterna i Tools of Destruction.

I detta spel får du spela som både Ratchet och Clank, tidigare har det oftast bara varit något enstaka inslag i spelet då man har fått varit Clank. Men denna gång är det en större del i spelet, som man får sprina runt som den lilla brödrosten. I de delar du spelar som Clank är det inte så mycket action utan mest pussel och plattformande. Medans när du är Ratchet så är det non-stop action och en del plattformande.

A Crack in Time är en direkt uppföljare till Tools of Destruction och mini äventyret Quest for Booty.

I spelets början är det en cutscene som är väldigt välgjord enligt mig, och en man som berättar om sin son XJ-0461, fast att vi här på jorden känner honom som Clank. Sedan får vi se att Clank är tillfångatagen av skurken Nefarious. Men Clank lyckas rymma och nu är det din tur att sätta igång med spelandet. Du börjar alltså hela spelet som Clank, första banan är som på många andra spel en slags tutorial där du lär dig hur du skall handskas med de nya slags pusslen. Genom spelets gång blir alla pusslen klurigare och klurigare, så man får tänka till lite. Ibland kliar man sig på huvudet och undrar hur en liten unge på 7år ska kunna klara ut detta pussel när man själv har problem med det.

Strax efter introduktionen med Clank börjar du spela som Lombaxen Ratchet. När du får spela som Ratchet börjar du med din trogna Omniwrench vilket är Ratchets skiftnyckel, och en slags pistol som man alltid har börjat med i så gott som alla Ratchet & Clank spel. Men du skaffar dig snabbt ett större arsenal av vapen. Senare i spelet möter man en Lombax vid namn Alister, som sedan följer dig igenom spelet som en sidekick, i stället för Clank. Spelet kortfattat går ut på att Ratchet ska hitta Clank, och sedan så skall de stoppa Nefarious från att åka tillbaka i tiden och göra onda dåd för sin egen vinning.

Spelet är ganska kort ungefär 7timmar lång skulle jag tro plus-minus en massa sidouppdrag. Du kan även spendera en del tid åt att jaga efter lite föremål du skall samla på som är utsprida över olika världar, det finns 40st Zonis, 40st Golden Bolts som du använder till att låsa upp olika skins så du ex ser ut som Nefarious när du spelar som Ratchet. 22st så kallade Constructo modifications som är mods till vissa vapen, 10st delar av en ritning till det ultimata vapnet (RYNO V), som du sedan får efter du fått tag på alla 10 ritningar. Och om man gillar att jaga trophies som många gör, kommer man spendera extra tid till dem. Det som saknas i spelet är ett Multiplayer läge. De skulle eventuellt kunna ha lagt till ett online läge som funkar som Ratchet & Clank Gladiator. Så betyget hamnar på: 8/10

+: humor, charmig grafik, rymd åkandet, intressant story, roliga vapen, grymma dialoger, lätta trophys.

-: för få vapen, saknar vapen sedan tidigare spel, saknar multplayer läge.

Medlemsrecensioner8