Uncharted 2: Among Thieves

Skrivet av: maakasu   2009-11-18

Uncharted 2 en blandning mellan Indiana Jones och Tomb Raider...

När jag fick veta att Uncharted 2 skulle komma ut, var jag helt ointresserad. Men efter ett tag och lite trailers senare ökade intresset. Så jag tänkte jag kan ju lira igenom 1an för att se om 2an kan vara något att ha. Jag lånade Uncharted: Drake's Fortune av min polare, och jag upptäckte snabbt att detta var ett av de bästa spelen jag har spelat på länge. Efter jag var klar med 1an började jag hypa in för 2an. Vet att det är lite sent med en recension men vafan bättre sent än aldrig.

Spelet i sig är inte ihopkopplat med det första bara några karaktärer som återkommer, men du behöver absolut inte spela 1an för att fatta 2an. Uncharted 2: Among Thieves handlar om Drake som denna gång är ute efter Marco Polos skatt. Och för att inte spoila så kommer jag inte säga så mycket om storyn. Drake är som sagt ute efter Marco Polos skatt och med sig har han Chloe som är hans partner i spelet. Senare träffar han även Elena (bruden ifrån 1an), som sedan också hänger på. Men Drake och Co är inte ensamma att hitta skatten, utan även ett gäng ryssar som i detta fall är "the bad guys". Så man kan säga att det blir lite som ett race till skatten och ett jävla massa skjutande och dödande där emellan. Men spelet är ju inte bara en massa skjutande utan det är en del pusslen, vilket gör att spelet inte blir så enformigt.

Spelet har bland den bästa grafiken jag har upplevt, färgerna, karaktärerna, miljön allt är så bra som det kan bli. Inte bara grafiken som är grym i detta spel, utan det finns även en del humoristiska inslag som man får sig ett gott skratt av. Dialogerna är bland de bästa i spel världen. Storyn är fängslande, som att kolla på en bra film. Kontrollerna i spelet är bland de bästa i ett TPS (third person shooter) spel. Det finns även ett bra urval av vapen, det finns inte så där jätte många olika vapen men en del (ca 20st kan jag tänka mig), och du känner en stor skillnad mellan dem, så du hittar snabbt ditt favorit vapen. Hand-to-hand combat fungerar också otroligt bra (GTA släng dig i väggen), du slår på fyrkant och blockerar/undviker på trekant, så simpelt är det.

I detta spel har Naughty Dog gjort en stor förändring sedan 1an, jo de har lagt in ett multiplayer läge. Och fy fan vad det är bra! Det finns en del modes och välja mellan bl.a Team Deathmatch, CTF, 3player Co-Op, vilket fungerar otroligt bra (Co-Op läget är ju inte i samma stil med RE5 precis). I Co-Op läget kan du bl.a välja att köra uppdrag då du och 1 eller 2 till spelar en del ifrån spelet som man går igenom på singelplayer delen dock är den delen av banan en aning modad. Dessa banor brukar ta ungefär 20-30 min beroende på hur bra ni är och vilken svårighets grad. Sedan kan man spela ett annat läge då ni ska döda horder av fiender som kommer, simpelt bara överlev och döda. Det sista Co-Op läget är att ni är på en liten bana som ni ska springa fram och tillbaka på för att hämta en skatt och lämna den på att annat ställe, medans ni ska överleva horder av fiender (detta blir svårt i längden). Du får experience och cash när du har kört en match så du går upp i level och använder pengarna till att ex: köpa nya karaktärs-skins och perks. Så det påminner om CoDs online del på så vis.

Spelet i helhet är otroligt bra enligt mig är det GoTY, och jag rekommenderar det starkt till alla som inte har det. Och köp gärna 1an också det är minsta lika bra som 2an dock utan multiplayer stöd. Detta spel är ett självklart topp betyg för mig, så den får: 10/10

+: fängslande story, bra kontroll, grym grafik, humor, mulitplayer.

-: lite för få banor i mulitplayerdelen och Co-Op delen, för lite perks.

Medlemsrecensioner41