Shin Megami Tensei: Persona 4

Skrivet av: Hydra   2009-11-25

Jag kan börja med att berätta att Persona 4 inte bara är årets bästa spel enligt mig, utan också ett av de bästa spelen jag någonsin kört. Om du ens är lite intresserad av JRPGn i allmänhet, slösa inte ens tid på den här recensionen, spring och köp spelet på direkten!

Spelet börjar med att huvudkaraktären, som du själv får döpa, anländer till den nya staden han ska spendera ett år i, Inaba. Du blir först introducerad till din nya tillfälliga familj, som består av din farbror och hans dotter. Du blir även introducerad i den nya skolan och träffar snabbt ett par roliga vänner som hänger med genom hela äventyret.

Det tar dock inte lång tid innan saker börjar hända. Ett rykte som sprids säger att om man tittar på en avstängd TV-skärm klockan tolv en regnig natt så får man se sin själsfrände. Det visar sig dock att personerna som dyker upp på the midnight channel, som det kallas, strax där efter hittas hängande upp och ner från en antenn, mördade. Du och dina vänner upptäcker av ren slump ett sätt att transportera er in genom TV-rutan till en ny, mystisk värld. Den här världen verkar dessutom ha något att göra med morden. Och det är det som storyn i det stora hela går ut på, lösa mordgåtan och samtidigt rädda alla nya personer som dyker upp på the midnight channel innan de dör.

En stor del av spelet går ut på att utforska TV-världen och dräpa fiender och mäktiga bossar med hjälp av så kallade personas. Dina lagkamrater har alla varsin egen persona med sina speciella egenskaper och attacker. Du som dessutom blir gruppens ledare är dock en aning speciell, du kan nämligen använda olika personas. Dessa går att fusa med hjälp av gamla personas, eller så kan man få nya efter en strid. Det intressanta med detta är att din karaktär helt ärver sin personas egenskaper. Alla stats och svagheter osv.

Dessa svagheter spelar en väldigt stor roll i spelet. Om du t ex anfaller en fiende som är svag mot is med en is-attack så slår du inte bara omkull fienden, du får även anfalla en gång till! Detta kan leda till att man totalt massakerar fienden innan de ens har haft en chans att göra något. Om man lyckas knuffa omkull varenda fiende så kan man utföra en brutal "all out attack", som gör galet mycket skada.

Det här gäller dock åt båda hållen, blir du träffad av en attack du är svag mot så kan du räkna med att 75% av din HP försvinner direkt samtidigt som fienden får en extra attack. Det är alltså inte ovanligt att hela ens party blir totalt utrotat om man inte är försiktig.

Tyvärr är miljöerna i TV-världen ganska enformiga, men alla dungeons har ett eget tema åtminstone.

Vanliga vardagar i spelet börjar i stort sätt alltid med att du måste gå till skolan. Ibland måste du svara på frågor som läraren ställer till dig, ibland lyssna på deras föreläsningar och vissa veckor är det prov. Efter skolan är slut för dagen blir spelet väldigt fritt. Du väljer själv vad du vill göra och vem du umgås med. Men varenda uppdrag har en deadline dock, har du inte räddat nästa offer inom ett visst antal dagar så dör personen och du får börja en vecka tillbaks i tiden.

När du inte är i TV-världen så lever du som sagt ett socialt liv, går i skolan och träffar vänner osv. När du träffar nya vänner skapar du nya så kallade social links, och dessa blir starkare när du spenderar mer tid med personen i fråga. Förutom att många personer är väldigt roliga att spendera tid med så finns det andra fördelar. Ditt party blir starkare om du stärker deras social links. Dessutom har varje social link en egen typ, och ju starkare den är, ju starkare blir dina personas av samma typ.

Den här biten av spelet är nästan den roligaste, för dialogen är otroligt välskriven och karaktärerna är oftast underbara och känns väldigt levande (tack vare dialogen). Spelet är dessutom proppat med roliga oförutsägbara händelser som t ex skolresor och telefonsamtal. Vid sådana här tillfällen brukar det mest handla om dialog, och förutom att den som sagt är välskriven så är humorn klockren. Man tycker verkligen att man lär känna personerna i spelet dessutom. Dialogerna blir ännu roligare när det är du själv som oftast väljer vad du vill säga.

Röstskådespeleriet är riktigt bra dessutom. Vanligtvis hade jag antagligen tyckt att original-rösterna hade varit bättre, men faktum är att de engelska rösterna är precis lika bra i Persona 4 som original-rösterna.

PLUS:
Fantastisk story
Superb dialog