Medal of Honor: Airborne

Jag sitter otåligt och stirrar upp mot den röda lampan på väggen. Plötsligt släcks den och en grön tänds. Jag och alla mina kamrater ställer oss upp och gör oss beredda. "Go go go!!" skriker en man, och sekunderna senare har man hoppat. Fallskärmen vecklar ut sig och nedanför mina fötter ser jag ett krigshärjat landskap, fullt med luftvärnskanoner och bunkrar som bara väntar på att bli intagna! I Medal of Honor: Airborne tjänar du ditt land som fallskärmshoppare under andra världskriget.

Storyn i Medal of Honor: Airborne är slopad. Inga maffiga mellansekvenser eller mäktiga tal av presidenten. Det enda som händer innan uppdragen inleds är en presentation av vad ditt uppdrag är, vart dina "safezones" är och sen är det bara till att välja vapen. Varje uppdrag inleds med att du hoppar ut från ett flygplan. Inget märkvärdigt med det, men att sedan låta fallskärmen ta dig precis dit du vill är dock det. Du kan landa vart du vill inom ett stort område. Du kan landa på tak, mitt bland fienden eller varför inte i ett kyrktorn?

Man förstår direkt grejen med det hela och man kommer snabbt och bra in i spelet, även om kontrollen är lite väl tillkrånglad. I med att detta spel är ett WW2 spel är det just "killin' nazis" som är ditt uppdrag. Alla uppdrag du kör har genomförts på riktigt och har därför en riktig historia bakom sig. Jag har gjort lite lätt forskning på de olika uppdragen man kör, och alla stämmer bra överens med verkligheten.

Vapnen är egentligen en ganska oväsentlig del i en recension, men jag känner att de måste nämnas. För de är nämligen de mest realistiska vapen jag någonsin spelat med. Ljudet, utseendet, rekylen, allt! För att börja med något, vapnen är väldigt bra gjorda och stämmer helt överens med de riktiga. Sen har de också det bästa vapenljudet i ett spel någonsin! Man hör vilket vapen som skjuter, hur långt ifrån det är och så vidare. Och för första gången har de också rätt proportioner i förhållande till soldaten!

Grafiken är bra. Inte den bästa du kan hitta, men helt klar mer än godkänt. Snyggt ljus och riktigt snygga miljöer hittar vi på plussidan. På minussidan i sin tur att vissa texturer är ganska fula och allmänt platta. Men med tanke på att spelet har några år på nacken är det riktigt bra!

Medal of Honor: Airborne riktigt kul att spela igenom på campaign, men dessvärre är det ganska kort. Det finns en hyfsad mängd uppdrag, men de tar inte alltid så lång tid att spela igenom. Som tur är höjs omspelningsvärdet med hjälp av att alla vapen du har går att uppgradera. Uppgraderingarna kan vara allt från mera ammunitionskapacitet till ett bättre till din sniper kikarsikte.

Onlineläget i sin tur är enligt mig oslagbart! Jag förstår om många tyckte (tycker) att det var ganska dåligt, men personligen älskade jag det! Riktigt roliga banor, roliga spelsätt och en klockren scoreboard var detta mitt ultimata spel när det begav sig. Nu finns det tyvärr inga spelare online längre, men när det var i full gång var det underbart. Jag tänker ofta tillbaka dit och har inte ett enda negativt minne från det.

Sammanfattning: Roligt spel och realistiskt spel sett till historia och vapen. Tyvärr lite kort, men det kompenseras upp av många roliga funktioner och ett grymt onlineläge.

Grafik: 8/10

Ljud: 9/10