Scribblenauts

Skrivet av: Zoiler   2009-12-16

I Scribblenauts kan du skriva in vilket ord som helst i hela världen och se det trollas fram på skärmen med någorlunda realistiska egenskaper. Ett otroligt koncept i teorin som nästan lyckas i praktiken. Som en stormvind for det lilla DS-spelet fram under E3 2009 och hänförde alla journalister och mig. Och vann flertalet utmärkelser för bästa spel.

Problemet är att jag inte skulle kalla det här för ett spel. Det är snarare en interaktiv ordbok, en rolig applikation att ta fram och leka med då och då. Visst, det finns ca 200 banor att välja på fördelade över 11 världar, men uppdragsläget tröttnade jag på efter halva karriären. Sen ville jag bara leka runt i editorn eller menyn och se vad man kan skriva fram och låta olika varelser slåss.

Uppdragsläget bjuder på hundratals banor med pussellösning uppdelat på två kategorier. I den ena får du en ledtråd innan du påbörjar nivån och sedan gäller det att frammana (skriva in) de objekt som behövs för att du ska få fram stjärnan och därmed klara nivån. I den andra är stjärnan redan på plats men det gäller att komma till den genom att skriva in objekt. För varje bana man klarar får man pengar som kan användas till att främst låsa upp nya världar men också nya skins till Maxwell, vår huvudperson (med andra ord kan du springa runt som en utomjording istället för en pojke). Man kan också spela om banor och försöka lösa dem på olika sätt.

Till en början försökte jag hitta på kluriga och finurliga lösningar på problemen, men till slut blev det tröttsamt och istället skrev jag in det som tillät mig att lösa nivån mest effektivt. Man blev också lite nedslagen när genialiska, logiska lösningar inte fungerade som de borde gjort i verkligheten. Koppel + valfritt flygobjekt löser det mesta.

Jag kan ta ett exempel på hur det kan se ut. På en nivå skulle man fånga de tre minsta fiskarna i havet till en pingvin. Jag skrev fram "fiskespö" och insåg snabbt att den inte var lång nog. Jag försökte åka ned med en ubåt, men kunde inte fånga fiskarna inifrån. Lösning? Kasta fiskespöt på pingvinen, dra med honom ned i vattnet, frammana dykardräkt, och sedan leda pingvinen i fiskespöt till de tre minsta fiskarna. Starite fixad.

Ett bra exempel på hur det kan se ut när man har roligt med Scribblenauts. Dessvärre är alla banor inte lika intressanta och många innebär bara att förflytta objekt A till objekt B med något/några hinder i vägen.

En riktig miss av utvecklarna är kontrollsystemet. Maxwell springer och hoppar som en känguru på syra och är inte speciellt intresserad av finkänsliga rörelser. Man pekar dit han ska, och tyvärr använder man också pekpennan till att styra och sätta ut nya objekt. Detta leder då och då till att Maxwell galet kommer rusande när man bara vill sätta ut eller flytta objekt. Man kan heller inte spela avslappnat med en hand eftersom man måste använda digitalkorset till att styra kameran om man vill titta runt. Kontrollen är den klart sämsta delen med Scribblenauts.

Närapå 23 000 ord ska kunna skrivas in, riktigt så många är det inte eftersom många ord har samma egenskaper och animation. En kronhjort och en dovhjort är samma sak till exempel. Jag blev förvånad över att sabeltandad tiger inte verkade finnas med som eget objekt (en vanlig tiger kom fram).

Men sen finns det så oerhört mycket som har egna animationer (säkert 100-tals olika fågelarter) så det spelar inte någon jätteroll när man bara vill lattja runt. Det är det här som är det bästa med Scribblenauts i mitt tycke, att bara få skriva in massa grejer och se om det finns. Just nu kör jag en liten djurturnering när jag har tid, har alltid undrat vilket djur som är herre på täppan. Människor får också vara med men spädbarnet var dessvärre chanslöst mot grävlingen. Skunken får inte vara med eftersom den fuskar (alla räds lukten) och kackerlackan verkade odödlig (tills jag sprängde kräket med en atombomb).

Trots en del klagomål på utförandet så ska jag inte ta ifrån utvecklarna den sensationella prestation de åstadkommit med alla timmar de lagt ned på att lägga in unika ord och animationer. Det finns så mycket ord att man inte ens skulle kommit på 1/10 på egen hand. Gud mot liemannen, kraken mot cerberus, ninja mot pirat, T-rex mot Velociraptor, tiger mot lejon - allt utom alkohol, profaniteter och licenserat material kan skrivas in och magiskt ploppa fram. Och värt att säga återigen att de har egenskaper som man kan, på ett ungefär, förvänta sig. Om en mus ska slåss mot en puma så vinner puman 100 gånger av 100. Däremot är elefanten rädd för musen.

Nu är det här min egna uppfattning, den enda egentliga missen i spelet är kontrollen. Allt annat blir vad man gör det till. De som har ett tvång att klara saker eller som gillar problemlösning mer än mig kommer säkert ha ännu roligare. För mig är det en bra och smårolig applikation, definitivt något man skryter med för besökare, men för andra kan det vara ett spel som utmanar en under 200+ nivåer där de kanske skapar egna nivåer själva och spelar om banorna för att få guld på allt. Det är nog väldigt individuellt.

+ Unik och riktigt ambitiöst
+ Tar egentligen aldrig slut

- Kontrollen