New Super Mario Bros. Wii

I prinsessans slott är det full fest. Men festen blir hastigt avbruten då Bowser och hans barn, som listigt har gömt sig i en stor tårta, hastigt kastar tårtan över prinsessan och snabbt springer iväg. För Mario är det ännu en gång dags att ge sig ut igenom öken, is och vattenvärldar för att rädda prinsessan från Bowsers nya kidnappningsförsök.

I Marios nya äventyr så är den stora skillnaden denna gång att upp till fyra spelare kan hjälpas åt med att ta sig igenom farorna som väntar på varje värld för att rädda den vackra prinsessan. Att så många spelare kan spela samtidigt bjuder så klart in till mycket skratt och roliga spelmoment. Att man i ena stunden kan plocka upp en spelare för att retfullt kasta ner denna i ett hål till att få en annan vän att desperat söka igenom skärmen för att hitta sin spelare då undertecknad sitter och flinar åt att han har slukat denna i yoshis mun är några situationer som har uppstått under spelets gång.

Det kan dock snabbt bli kaos (men väldigt underhållande) med många spelare på skärmen samtidigt. Det händer någonting hela tiden och alla kommer att vara överallt. Att man hoppar på någon, står i vägen för någon eller att man hoppar underifrån på någon som redan har hoppat upp i luften, så att denna flyger iväg och går en plötslig död till mötes på någon av varelserna på banan är ingen ovanlighet. Om detta händer mitt i en bana betyder inte det att man inte får vara med tills banan är avklarad, utan då kommer man tillbaka i en bubbla som en medspelare får ta hål på så är spelaren med i leken igen. Denna lösning gör att man aldrig behöver vänta på att vara med igen om livet snabbt skulle tas ifrån en. Det bidrar samtidigt till en roligare spelupplevelse då alla förhoppningsvis kan spela igenom banan tillsammans. Det finns även ett spelläge som heter coin battle, där det som det låter, går ut på att samla mest mynt på en bana.

Spelet är inte enbart utformat för flera spelare utan att spela spelet själv är också riktigt underhållande och bitvis riktigt utmanade där koncentrationen måste vara på topp för att klara dom svåraste delarna. På varje värld finns det utspridda svamphus som kan ge dig nya hjälpmedel eller extra liv. Samt att man kan hjälpa gömda toads på vissa banor och bära dom till mål. Det även två borgar, en efter drygt halva, och en i slutet av varje värld, där inga mindre än Bowsers barn vaktar borgarna på en värld var.

Nya hjälpmedel har man även till sitt förfogande denna gång. en isblomma, en propellerdräkt, samt en pingvindräkt. Isblomman gör som ni säkert har listat ut fienderna till isblock, vilket man kan få extra nytta av under vissa banor i spelet. Propellerhjälmen gör att man kan flyga upp i luften genom att skaka på kontrollen. Riktigt hjälpsam om man vill ta sig förbi något knepigt parti eller för att samla svåråtkomliga mynt. Och pingvindräkten som gör att man kan glida fram snabbt och smidigt på is och även simma väldigt smidigt under vatten med.

Bandesignen är lysande och även väldigt varierad genom samtliga världar. Snudd på briljant faktiskt. Alla som har spelat dom tidigare Mariospelen kommer att känna igen sig och bli nostalgiskt varma i kroppen. Även nytillkomna spelare kommer att ge ett positivt bemötande över hur nintendo lyckas med variationen och den lekfullhet som jag tycker finns i samtliga delar av bandesignen.

Spelkontrollen är riktigt bra och jag gillar sättet att spela på då man lägger kontrollen på sidan och spelar med 1an och 2an som hopp och springknappar och styrkorset för att manövrera Mario med. Samt att skaka på kontrollen för att snurrhoppa eller för att flyga med propellerdräkten. Enkelt och bra i min mening.

Det är inga tveksamheter om att detta är ett av årets spel i min mening. Särskilt med tanke på flerspelarläget som är otroligt beroendeframkallande, och att det även håller riktigt länge. Om du har ett wii och inte äger detta så spring och köp eller önska dig ett exemplar i julklapp, för detta är något alla plattformsälskare bör prova.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 8.5/10
1