Tomb Raider: Underworld

Skrivet av: Zoiler   2009-12-19

Det lovar fortsättning, till Xbox 360. I cant fucken wait =D. Detta var min avslutande mening efter att ha spelat igenom TR: Legend för andra gången (första till xbox, andra till 360). Jag hade höga förväntningar på remaken Anniversary och blev mycket besviken. Det förde dock med sig något gott- mina förväntningar på Underworld sjönk ganska drastiskt. Så tack vare dessa mindtrick blev jag riktigt positivt överraskad av den ÄKTA uppföljaren till Legend - Tomb Raider Underworld.

Alla aspekter som gjorde Legend bra återvänder med bravur i Underworld som gör allting bättre! Storyn tar vid där Legends slutade med återkommande karaktärer, och man får återigen följa Laras jakt på Avalon och lösningen till mysteriet med hennes döda föräldrar. Istället för Kung Arthur gäller det denna gång asatron, och Tors hammare Mjölnir är i centrum. Det är en involverande story som presenteras så förbenat trovärdigt av Lara själv. Nytt den här gången är att hon gör videodokumentärer som får ses ur filmperspektivet och den lilla detaljen lyfter faktiskt stämningen. Dialogen är träffsäker och levereras med högsta klass. Ansiktsuttrycken förmedlar bilden av olika känslor på ett besynnerligt bra sätt. Och som vanligt reser Lara jorden runt till diverse exotiska platser för att smycka tillställningen.

Och som den smyckas. Grafiken tar två steg upp från Legend och verkligen levar upp stämningen och världen. Laras animationer verkar ha getts extra mycket tanke - hon rör sig, i brist på andra ord, mänskligt. Rörelserepertoaren jämfört med Legend är så mycket bredare. Lara placerar/böjer benen rätt när underlaget hon går på är på olika höjder, vilket medför att det är en fröjd att se henne t ex gå ned- och uppför trappor. Hon går, trippar, joggar och springer på ett trovärdigt, feminint sätt och hoppar, kastar och voltar som om hon vore en cirkusartist. Hästsvansen vajar lugnt i rytm när man långsamt går runt och njuter av miljöerna. Står man stilla så flackar hon omkring med blicken, sträcker på sig eller liknande. Springer man in i en vägg så tar hon emot med armarna och går man nära ett stup så försöker hon undvika att ramla ned.

Men det är inte bara animationerna som förbättrats. Tekniskt håller det mycket hög klass och artistiskt är det ett fullkomligt mästerverk. Från första banan där man får dyka i ett hajinfesterat Medelhavet, till Thailands gröna djungler och turkosa laguner eller den betydligt kallare Jan Mayen-ön i Grönlandshavet, är det en underdrift att säga att jag spatserade runt och glodde på omgivningarna. Man känner att utvecklarna prickat rätt med alla detaljer när man springer igenom några växter, som då rör på sig trovärdigt, och Lara slår ut med armarna för att försöka undvika dem. Om man går nära en eld sätter hon upp händerna framför ansiktet i ett försök att skölda bort värmen. Det är detaljer som dessa blandat med stora, episka vistas och anordningar som fulländar spelets visuella presentation. Jag såg hela tiden fram emot vad som skulle komma härnäst och det var aldrig tal om repetition eller tråkiga miljöer. Man har t o m lagt in ett sjunkande skepp, en ytterst cool bana.

Sen måste jag berömma utvecklarna som fått till Laras grafiska interaktion med miljöerna. Hennes hud är blöt när det regnar eller när hon simmat, men torkar efter ett tag. Kläderna likaså. Hon blir smutsig av att vara i djungeln. Och det är nog första spelet där man fått till naglar på ett riktigt snyggt sätt, även om de nog borde bli smutsiga så som hon håller på.

Musiken är sådär härligt stämningsfull. Inga direkta låtar, utan mer små snuttar när man gör eller ser något speciellt. Den håller sig i bakgrunden och sätter filmstämpel på äventyret.

Spelmässigt då? Jo, det är givetvis samma gameplay som i Legends. Man hoppar, klättrar och svingar sig fram i djävulska tempel, ruiner och gravar och löser knivskarpa fysikbaserade pussel. Man har lagt ett ganska stort fokus på vattenbaserade lokaler och det blir en del simning. Vilket bara är skönt i det här spelet då det fungerar så bra och ser så vacker ut. Motorcykeln har också fått en större roll och används genom hela Mexico, även i templen. Bra handling och fysik på den för övrigt. Man har även konstruerat lite friare pussel så att det inte är helt uppenbart direkt vad som ska göras och att man ibland kan lösa dem på alternativa sätt. Jag tyckte både pussel och plattforming höll toppklass, och det blev aldrig tråkigt eftersom utvecklarna alltid såg till att ge en något nytt och fräscht att göra. Dessutom är checkpoints friskt utlagda så det är verkligen aldrig frustrerande att dö.

Combat är ganska nedtonat. För det mesta slåss man mot olika aggressiva djur som tiger, panter, ödlor....stora spindlar... och då är det bara att trycka på R så autoaimar Lara och tar kål på allt. Flippa och rulla undan lite om man känner för det, men det är en lätt affär och mest till för att ge lite paus från klättringen Man har dessutom regenerativ hälsa till viss del och får fullt när man laddar checkpoint (vilket går väldigt snabbt).

Som vanligt är den största nackdelen med Tomb Raider att kameran kan vara ganska bråkig och det var vissa mindre hit detection-problem men i övrigt kommer jag inte på något negativt. Hyfsat långt spel också, speciellt som man får tänka till, men jag hade gärna sett en ännu längre livslängd.

Som avslutande ord vill jag bara säga, om ni vet att ni gillar äventyr - t ex Uncharted: KÖP. Det är det bästa Tomb Raider de senaste generationerna och enligt mig ett mästerverk som för tankarna till Indiana Jones-filmerna.

9.5/10

För bilder:

Medlemsrecensioner10