Marvel Ultimate Alliance 2

Skrivet av: Zoiler   2010-02-24

Nu är det återigen dags att dra på sig trikåerna, bjuda in ett par kompisar och leka digital superhjälte. Jag är personligen ett stort Marvelfan som läst en mängd serietidningar, även storylinjen spelet bygger på, spelat X-Men: Legends 1+2 samt Marvel: Ultimate Alliance, och naturligtvis sett fram emot denna release ett bra tag. Men har det hänt tillräckligt mycket och har utvecklarna VV kunnat axla Ravens mantel?

Det första ordet som ploppar upp i huvudet när jag slår på spelet är "kvalitet". Presentationen är väldigt stilren och snygg och presenteras med samma teckning och font som i serietidningarna. Underbart för en marvelkännare som jag. Spelet bygger på en mix av två av de bättre berättelserna i Marvel-universumet på senare tid, Secret War och Civil War.

Spelet inleder med att Nicolas Fury och ett gäng superhjältar planerar att invadera och förstöra Doom Castle i Latveria sedan Fury fått reda på att USA:s ambassad gett pengar till Latverias rådande ledare Lucia Von Bardas. Pengar som sedan använts till att finansiera småskurkar med högteknologisk utrustning. När Von Bardas sedan retalierar explosivt mot USA och allmänheten får reda på att superhjältar utan stöd från regeringen är ansvariga börjar det mumlas om en registreringsakt, dvs alla superhjältar ska vara offentliga och registrerade precis som alla andra invånare. Träning ska införas och ingen får göra något utan regeringens vetskap.

Ett tag därefter när det lugnat ned sig ger sig ett mindre erfaret gäng superhjältar sig på en kille, Nitro, vars superkraft är att spränga sig själv - och detta sker i direktsändning. Givetvis går det inte som planerat och Nitro spränger ett helt stadsblock med oerhörda förluster som utgång. Människor, barn, har dött och superhjältarna är ansvariga. Registreringsakten är nu oundviklig och detta delar in hjältarna i två läger, de som är för och de som är emot. Captain America, USA:s eviga hjälte tar ställning mot lagen och ger antiregistreringssidan ett känt ansikte. Iron Man ser det som sin uppgift att bli motsatt frontfigur för prosidan. Plötsligt har superhjältar som räddat världen blivit kriminella, blir tvingade att gå under Jorden och jagas som avskum.

Storyn är riktigt intressant och den största behållningen med spelet för min del. Jag ler fånigt när jag ser hur detaljerade och trogna man är serietidningarna. Fantastiskt jobb, jag känner till och med dialoger från serierna. Berättelsen presenteras genom mellansekvenser där ingame-motorn blandas med CG, en sorts nyhetsuppläsning i stil med BBC, och genom inspelade meddelanden som kan hittas lite här och var. Mellansekvenserna är inte lika imponerande som i Ultimate Alliance där man bara använde CG, men de står sig bra mot många andra spel.

Det finns ett 25-tal hjältar att välja på, och man kan spela fyra samtidigt (alla använder samma skärm). Tyvärr finns inget sätt att ta bort en spelare förutom att döda honom så datorn måste styra de som inte är manuellt kontrollerade. Tyvärr säger jag eftersom det lätt blir rörigt att spela fyra stycken. Det går, men i och med att kameran är så nära och det händer så mycket på skärmen så ser man bäst om man är två eller tre. Man är inte låst till någon karaktär utan byter lätt med ett knapptryck mellan de utvalda, och kan dessutom när som helst trycka på start och byta till någon av de övriga hjältarna. Det är även drop-in drop-out co-op. Mycket smidigt.

Två knappar används till svaga respektive starka slag och det går att blocka och hoppa (flyga för vissa karaktärer), men det som gör karaktärerna unika är specialattackerna som kräver energi. Varje hjälte har fyra av dessa, dock bara två från början. Storm kan exempelvis frammana vädrets fasansfulla makter, Iceman hystar isbollar och fryser sina motståndare, och Green Goblin slänger ut gift- och eldbomber som den maskerade galning han är. Energin får man snabbt tillbaka så det är bara att köra på.

När man dödar sina motståndare går man upp i level och får poäng som kan användas till att uppgradera sina färdigheter. Ett mycket uppskattat tillägg är möjligheten att sätta poäng när man vill. Man slösar aldrig sina poäng och kan alltid byta ut dem, vilket ger en finfina möjligheter att testa och leka runt. Det går också att tillskanska sig exp genom en rolig trivia där det gäller att snabbt svara rätt på hundratals frågor om Marvels karaktärer.

Nytt i tvåan är också de omtalade fusionskrafterna. Genom att två spelare trycker ungefär samtidigt på LT kan två hjältar kombinera krafter till en supermegaspecialattack. Storm och Iceman bildar en styrbar jättetornado som suger in och fryser ned allt i sin väg , Iron Man skjuter en energistråle mot Wolverine som blockerar och reflekterar strålen så den sprids över en större yta, etc. Fusionskrafterna är riktigt kraftfulla och kan bara användas när man laddat upp dem genom att döda tillräckligt med fiender. Man blir imponerad av hur episka de är i början, men trots att det ska finnas drygt 250 st kombinationer så finns det inte alls lika många unika. Det dröjer inte länge innan man ser samma typ av attack (Storm + Human Torch = eldtornado istället för istornado) mellan två andra karaktärer.

Detta är för övrigt ett genomgående tema i spelet. Allt för många attacker liknar varandra. Ice Man skjuter isbollar, Human Torch eldbollar, Gambit kastar kinetiska kort, Iron Man skjuter energistrålar... Det är samma attacker fast med olika utseende. Detta har varit ett problem i "spelserien" ända sedan X-Men Legends och ändras inte nu. Faktum är att, bortsett från den visuella uppgraderingen och fusionsattackerna har inte mycket hänt. Ni som spelat MUA och Legends kommer känna igen er direkt, till och med Stark Tower har nästan exakt samma layout. En annan negativ aspekt är att det är riktigt dålig variation på fienderna man stöter på. Det känns definitivt som att Marvel-universumet borde tillåta mer fantasi än människor och robotar.

Grafiken är åtminstone uppgraderad. Texturerna är vassare (snyggt stenskinn på The Thing), distorsionseffekter på is och eld ser snygg ut - liksom många andra specialeffekter, och det händer mycket på skärmen samtidigt utan att sega ned. Fysiken är förbättrad, trasdockefysik på fienden och objekt rullar och rör på sig när man vidrör dem. Men det finns mindre fina saker också, såsom ansiktena i dialogvalen. Stela är bara förnamnet. Invisible Womans hår ser photoshoppat ut när hon isigt stirrar in i kameran i väntan på att svara.

Dessa dialoger kunde de gott struntat i, de tillför inget och ser dåliga ut. Man går och pratar med någon mellan striderna, får välja en mening av två att inleda en diskussion om, och ges tre svarsalternativ där det inte spelar någon roll vad du väljer.

Ljudet är bra musikaliskt sett med typiska episka toner och en bra menylåt. Däremot är röstskådespeleriet tveksamt - den mäktiga Thor låter mer som en blond frimärkssamlare än en åskgud. En av många dåliga insatser.

Det bör nämnas att Hulken, Thor och Jean Grey (tre av de mäktigare hjältarna, eller ja, teoretiskt) bara är upplåsbara genom att hitta fem samlarobjekt vardera, och att man inte har tillgång till alla hjältar hela tiden i och med att man får välja för eller emot registrering efter ett tag. Så en större del av spelet kan man bara välja mellan en 12-15 olika karaktärer. Det finns även multipla slut och kläder att låsa upp.

Det är synd att det hänt så lite spelmässigt, konceptet måste nu utvecklas till nästa del. Det har tagit tre år för tvåan att komma och man kan undra vad de hållt på med. Storyn är underhållande, presentationen urläcker och detalj/äkthetskänslan hög, grafiken har fått sig ett nödvändigt lyft, och musiken är bra bortsett från rösterna. Men det är samma uttjatade gameplay. Det är skoj att leka superhjälte i co-op i 10+ timmar, men man mattas mot slutet. Betyget är en svag åtta, det finns inte så många liknande spel där fyra kan spela co-op samtidigt och jag är trots allt ett marvelfan, men det skulle vara kul om de kunde hitta på något nytt till nästa del.

+ Presentationen
+ Flerspelarfest

- Börjar bli uttjatat