Batman: Arkham Asylum

Skrivet av: T-Boy   2010-02-26

När Jokern anser att det är dags för maktskifte på fängelset Arkham Asylum så håller dock inte Läderlappen med och det blir upp till honom att stoppa Jokern - än en gång...

Vissa tvivlade medans andra hoppades på Batmans debut till dem nya konsolerna. Jag däremot var både tveksam och förhoppningsfull på att detta inte skulle bli ännu ett dåligt superhjältespel. Efter att jag hade kört igenom demo till både PC och PS3 ett flertal gånger så kunde jag inte låta bli att skaffa mig den fulla versionen, vilket jag gjorde rätt i.

Batman Arkham Asylum är ett fantastiskt spel utvecklat utav den brittiska studion Rockesteady. En spelstudio som tack vare sina trogna Batman fans till arbetare, har givit Batman den mörka ton och allvarlighet som han har i seriernas värld. Inga inslag ifrån dem tecknade serierna utan här gäller endast serietidningsfakta. En väldigt trevlig idé som gjorde Batman Arkham Asylum till tidernas bästa superhjältespel.

Vad är det som gör spelet så bra då, förutom dess mörka ton? Jo, dess story och dess spelbarhet. Storyn i spelet tar vid när Batman än en gång har fångat in Jokern och för honom, som vanligt, till fängelset Arkham Asylum. Fängelset för de mentalt störda. Väl där så går allting i sin ordning, tills Jokern plötsligt bryter sig loss och det visar sig att hans hejdukar har tagit över stället. Batman, Kommisarie Gordon och resten av fängelsepersonalen blir då Jokerns gisslan.

Läderlappen nöjer sig såklart inte med läget och beger sig på jakt efter Jokern. Vilket blir lite svårt då han styr stället och gör allt för att förhindra Batmans framfart. Men med hjälp av högteknologiska redskap, nävar och lite detektivarbete så tar sig ändå Batman fram, till Jokerns stora förtvivlan.

Arkham Asylum ön är riktigt stor faktiskt, den har tre stora gårdar, massor med byggnader och en kloak. Inuti dessa byggnader så finns det mesta som man kan tänka sig ska finnas på ett fängelse för mentalt störda skurkar. Fängelseceller, sjukhus, bårhus, kontor för personalen. Ja allt, och det är riktigt snyggt också. När man vandrar omkring i dessa byggnader så kan man inte undvika att stanna och ta en titt på all underbar grafik. Allting är riktigt välgjort. Allt ifrån ljusreflektionerna på väggarna och golvet på sjukhuset, till små skyltar som ska vara till minne för alla hårt arbetande som tidigare har jobbat på fängelset. Karaktärerna är också riktigt bra och verklighetstrogna.

Dock så är inte läppsynkroniseringen mellan ljud och munnarnas rörelser lika bra. På vissa ställen och när det gäller vissa karaktärer så ser det riktigt bra ut medans andra ser helt fruktansvärda ut. Och när vi ändå är inne på det här med ljud och röster så kan jag säga att de flesta röstskådespelarna ifrån de gamla tecknade serierna är med och repriserar sina roller i spelet. Bl.a. Mark Hamill som ger rösten åt Jokern och ger honom det sjuka skrattet som får en att förknippa honom med ett riktigt mentalt störd patient.

När det kommer till att spela Batman så är det helt underbart. Man är verkligen Batman, man får följa upp ledtrådar, gömma sig i mörkret (för att sedan attackera ett intet ont anande offer) och använda alla hans högteknologiska verktyg. Och det är inga svåranvända vapen han använder. Inte när det kommer till att slåss mot Jokerns hejdukar heller. Rocksteady Studios har nämligen lagt in ett så kallat free-flow stridssystem så gör att man inte behöver komma ihåg några grymma combos bara för att fighten ska se snygg ut. Nej här är det två enkla knappar som gäller. Slå och kontra. Sen så kan man ju även tillfälligt "bedöva" sin fiende genom att slänga upp sin mantel i ansiktet på honom men det händer inte så ofta. Hur som helst, det är som sagt bara att hamra på fyrkants-knappen (PS3) knappen för att slå ner sina fiender eller, om dem försöker slå dig, slå till på triangelknappen för att kontra dennes attack. En smart och enkel lösning på något som ofta brukar göras ganska komplicerad.

Sen så är det ju inte bara hejdukar man tampas med utan också såklart Batmans gamla fiender, såsom Scarecrow, Killer Croc, Bane och givetvis Jokern. Och eftersom dessa inte är så lätta att besegra så skadar ju även Batman sig vilket man får se redan efter första striden. Hans dräkt blir mer och mer skadad ju längre in i spelet man kommer. En positiv detalj som uppskattas.

För alla dem som gillar att samla på sig allt som finns i spelet så finns det gått med troféer och gåtor som The Riddler har gömt på ön. För att hitta alla så måste man använda sin list och Batmans detektivegenskaper för att hitta och lösa dem. Något som höjer spelbarheten. Och inte nog med det så finns det också utmaningar i form av slagsmål där man möter Jokerns hejdukar i 4 dueller. Där ska man, förutom att hålla sig vid liv, få så många poäng som möjligt. En annan slags utmaning är "Invisible Predator"-utmaningar där man ska ta ut Jokerns män så fort som möjligt. Gärna obemärkt också. Dessa utmaningar låser man upp genom att samla in Riddlers troféer och lösa hans gåtor. Och som inte det vore nog med det så kan man också ladda ner liknande utmaningar där man istället antar rollen som Jokern. Och då får man ju givetvis använda hans små "leksaker" istället för Batmans. Dessa speciella Jokern utmaningar är dock endast nedladdningsbara via Playstation Network.

Avslutningsvis så kan jag berätta att det här ett spel som alla som någon gång har varit ett fan av Batman, måste skaffa sig. Men även för dem som uppskattar ett grymt spel helt enkelt.

Grafik: 8/10
Ljud: 8/10