Resident Evil 4 (2004)

6 år har gått sedan den fruktansvärda incidenten som inträffade i Racoon city. Då de infekterade Zombierna invaderade det och spred skräck. Då de förentastaternas President blev tvungen att beodra en neutalisering av staden. Genom att skicka iväg en misil. Leon s. Kennedy ställs nu inför samma fasor och prövningar. Men inte i U.S.A, utan den här gången i Europa, Spanien.

Resident evil 4 innleds av en liten film där Leon berätar om Racoon incidenten och Umbrella corporations fall. Han berättar att det var ett experiment som Umbrella hade utvecklat i hemlighet. Experimentet som snart visade sig vara ett Virus, ett stort misstag. Början till de äckliga, stönande, fula och blodtörstiga Zombierna.

Leon jobbade tidigare som polis. Men numera jobbar han som specialagent för de förentastaternas President. I Resident evil 4 får Leon i uppdrag att leta reda på Presidentensdotter ''Ashley'' som har blivit bortrövad. Han får reda på att hon har setts i Spanien. Leon åcker genast dit för att undersöka saken.
I spelets början får han skjuts av några spanska medelklass poliser. han ska investigera en by där Ashley har setts. Vädret är dimmigt och grått i början av spelet vilket passar bra till ett Zombiespel. När han stigit ur bilen mötts hans uppsyn av ett Hus. Ett hus med igen spikade fönster, ett ruckel. Poliserna ska vänta på honom medans han ska gå och fråga om vägen till byn.

Det första man gör när man klivit ur den blåa polisbilen är att man plockar upp sin ''Walkie-Talkie''. I spelets gång kommer man då och då prata över en kommunikationsaparat.
I början får man prata med en ung kvinna vid namn ''Ingrid Hunnigan''. Hon ska vara Leons support under uppdraget och tillförse honom med viktig information. Man pratar lite med henne och får sedan börja spela.

Man har en slags silverväska som inventory.
I början har man en Handgun innehållande tio skott. ett pack med mer ammuntion till Handgunen. Och såklart liv som är i form av en sprayburk, som man kommer att behöva till läkninng när man skadat sig. man kan också heala sig med green herbs och annat.

Spelets miljö i början består av en trisst grå skog. Det passar perfekt. Man får gå mot huset genom en liten gång. När man kommit in i huset så hittar man en gubbe som håller på och tänder en brasa vid öppnaspisen.
Leon frågar honom om han vet något om Ashley, han visar samtidigt ett foto på henne till honom. Han mumlar fram något på spanska ganska argt. Därefter upptäcker Leon snabbt att det är något fel på människorna som lever där. Spanjoren rycker tag i en yxa sakta och försöker kvickt hugga till Leon. Men han lyckas finta det i sista sekund. Leon drar förskräckt upp sin handgun och säger ''Freeze'' med högbetonad röst. Men mannen fortsätter att sakta traska fram med yxan i hand mot Leon. Där börjar slaktandet.
Efter att man tagit kål på den där arge mannen, så kommer det en liten cutscene där Leon hör en lastbil gå igång. Han springer snabbt fram till ett igenspikat fönster och kikar ut igenom en springa. Då ser han att en lastbil kör på polisernasbil som sedan välter över ner för en klippa. Leon vänder sig raskt om och säger nervöst ''Shit''. Samtidigt så har ett få tal zombies omringat huset man är i. Jag brukar hoppa ut genom ett fönster på andra våningen av huset. Efter att man dödat de här smutsiga spanjorerna, så ska man fortsätta upp mot byn.

Resident evil 4 är väldigt långt och har mycket att bjuda på. Det finns totalt sex chapters i spelet. Man kommer att slakta många Zombies. Och få klura ut pussel. Grafiken i spelet är riktigt snygg. Ett av de snyggaste spelen till Wii helt klart.

Det finns en snubbe insvept i en lilla rock med luva över huvudet som är vapenförsäljare. Från honom kommer du att kunna köpa vapen, liv, Attachments till vapen och annat. Man kan hitta saker i spelet som inte är till någon nytta. Rubiner, diamanter, smycken och annat. Dessa saker kan man sälja till honom för en redig summa pengar.
Vapnena kan man uppgradera på olika punkter. Hastigheten på skotten, hur mycket ammunition man kan ha i ett vapen, omladdningstiden på vapnena och en till grej.

Man möter Zombies i form av spanska bybor, svartklädda bleka munkliknande typer och också moderna människor i vardagliga kläder.
I kapitlerna som utspelas i byn finns det både kvinnliga zombisar och manliga som man kommer att få slakta. I de andra kapitlena är det bara män vilket jag har sett.
Vi får också slåss mot jättar, stora insekter, muterade monster och mycket mer. Boss striderna i spelet är riktigt underhållande. att få slåss mot en gammal vän till Leon. En vän som blivit lite galen. Zombies med påsar på huvudet kommer vi att få döda också. Nå vad är så speciellt med dem? Jo dem har bullrande motorsågar i sitt våld. Om du inte är snabb nog kommer dem att såga av ditt huvud. Dem tar längre tid att döda än vanliga zombisar.

Spelet har cutscene frekvenser där man måste antingen vifta på wiimoten eller trycka på knappar. Det varierar och visas på skärmen vad man ska göra. Så när det blir film mitt i spelet var alltid beredd med wiimoten. Dem dyker också upp när man är i en bossstrid. Om bossen du ligger i strid med tänker attackera dig, så brukar det dyka upp en skakande wiimote på skärmen eller två blinkande knappar. Då ska du göra det som visas på skärmen för att kunna ducka för attacken eller iallafall undvika att bli skadad.

Kontrollen är ganska så simpel. Den passar perfekt till wii. Man kan också om man vill koppla in en gamecube kontroll och köra med den istället för wiikontrollen. Man lär sig kontrollen ganska snabbt. Såklart får vi instruktioner om kontrollen i spelet som man kan följa. Gamecube kontrollen har det där röda lasersiktet som på den originella versionen av Resident evil 4. Medans wii har en liten slags rund ring som passar mycket bättre för just wii.

Senare när man räddat Ashley får vi också instruktioner i hur man spelar med henne hack i häl. Man kommer att kunna be henne att stå stilla genom et knapptryck. Sedan genom att trycka på samma knapp be henne att följa med igen.
Det är bäst att skydda henne väl mot Zombierna. Dem kommer ständigt att försöka greppa tag om henne och bära bort henne. Om dem lyckas bära bort henne på ett ganska så långt avstånd är det ett klart Game over. Det händer också om Zombisarna dödar henne.
Om hon skadar sig kan man ge henne liv också. Hon kan gömma sig i containrar och andra större föremål. Om man hoppar neför en kant eller något högt avstånd från marken, så måste man fånga henne när hon hoppar ner genom att bara trycka på en knapp. Ashley kan dock själv klättra upp för stegar. På ett ställe i spelet kommer man att få spela som henne själv. Men inga vapen har man med henne som man kan ta livet av zombisarna med.
Utan med henne får du roligt nog kasta Ljuslycktor på dem så att det fattar eld på dem. Och de brinner skrikande ner till döds.

Vapnena som fins i RE4 är riktigt bra och effektiva mot Zombierna. Handgun, Shotgun, Sniper rifle och mycket mer. Du har även en kniv som man kan använda i närstrid mot fienderna eller till att slå sönder lådor,kruckor och annat som man kan hitta saker i. Det finns special vapen som man kan låsa upp genom att klara ut spelet på olika svårighetsgrader. Granater, eldgranater och flashbangs innefattar också i spelet. Oftast när man dödat en zombie så dyker det upp grejer efter den försvunnit, som man kan plocka upp. Det brukar vara ammunition till vapnena rätt ofta. Ibland kan det vara liv och pengar också.

Ljudet i spelet är väldigt bra. Zombiernas skrikande, vapnens ammunition som skjuts iväg, viftande föremål, ivägslängda föremål, krossade föremål, ljudet av en motorsåg och massor. Rösterna till karaktärerna är väldigt bra utförda och passar. Ljudet är toppen i spelet. Musiken i spelet är bra och passar till de flesta stunderna. Zombiernas pratande, skrikande och viskande är riktigt roliga ibland.
Det låter faktiskt som om zombierna svär på finska enligt mig.

Sammanfattningvis:

Ett råkul Zombieslaktspel Med mycket action.