Grand Theft Auto IV

Skrivet av: Budas   2010-04-14

Varning för fullkomligt galen ryss. Rockstarnorths nya GTA spel har slagit mig med häpnad, fått mig att skratta, nästan framkalla tårar(bara nästan).

Jag är en riktig GTA fanatiker. Jag har spelat alla GTA spelen och vet att rockstar vet vad de sysslar med. Jag tycker att de lyckas så bra med alla spel för att det är en fri öppen spelvärd först och främst och inte linjeriktat så man kan arbeta för den man känner för allt ifrån tunga maffiabossar till små gay fashion killar, valet är ditt. Grym grafik och sound finns i alla GTA's spel, så som när man för första gången startar vice city och ser den lila vespan stå i ett mörkt litet hörn, självklart tar man den och vad hör man på radion? Michael Jacksons Billie Jean... bara detta liksom. Men enligt mig så är det deras tunga storys som rockstar alltid erbjuder som ger spelen så hög status. Men frågan är om de lyckats återigen med att få in allt detta i ett nytt GTA spel?

Svar jaaa! Det första jag ser är huvudpersonen Niko Belic en krigsveteran som krigat i Jugoslavien och man får bara känslan när man ser och hör honom att han är livsfarlig. Niko befinner sig på en båt på väg till Amerika, han hoppas på ett nytt stillsamt liv. Nikos kusin Roman har hållit kontakten med Niko medan han var i ryssland och enligt Roman är han rik, äger ett taxi bolag och kör runt i fina bilar med de amerikanska damerna. När Niko stiger av båten och tar sitt första steg på amerikansk mark så är det första han hör "Hey kousin" det är Roman som står vid sin sunkiga bil. Niko och Roman stadgar sig lite med varan för att sen åka vidare till Romans "cribb" när de väl är framme så märker Niko att det är ett skitet kvarter han har hamnat i, Roman leder Niko in i huset och visar honom runt i sin vidriga två rums lägenhet och säger "Its only temporary". Det är då Niko frågar vad allt Roman skrivit om, ifall allt var lögn och det är det nej vänta han äger en taxi firma dock inge vidare framgångsrik och för att rädda företaget hade Roman tagit en massa lån och beblandat sig lite med småskurkar och Niko blir även inblandad, från att skrämma slag på butiks ägare till att köra ifrån SWAT vans så är Niko tillbaka i den kriminella världen.

Graffiken är ett under i GTA: IV det är väldigt realistiskt grafik och spelkontrollen är som vanligt bra i GTA serien och Soundtracket och rösterna är gudomliga jag bara älskar att höra den ilskna ryska rösten skrika; get out of the car you stupid!

Online läget är ganska roligt och varierat så som bilrace deathmaches eller bara glida runt med polarna.

Storyn är den bästa storyn rockstar har kommit med, den är väldigt rörande och som vanligt att man själv påverkar storyn är ett väldigt stort plus. Hyfsat lång är den också.

Då kommer vi till det negativa, jag tycker för att vara ett sandlådespel så finns det inte så fruktansvärt mycket ställen att besöka, ett av de lite häftiga ställena är flygplatsen som finns i storstaden, det är maffiga byggnader, man ser stora jettplan lyfta och landa på flygplatsen. Att ta sig in är lätt och väl inne på landningsbanan ser man ett lite mindre privat jet stå där precis som i San Andreas, dock så går det inte att flyga dem? Detta gillade jag inte. Så man kan säga att Rockstar har gjort det lite mindre barnsligt och lekfullt än var det var i San Andreas. Enligt mig när du har slutfört storyn har du inte så mycket annat att göra än att bara skapa oreda.

I helhet tycker jag att Rockstar har lyckats riktigt bra med GTA: IV men som sagt lite mer skoj hade inte skadat.

PS- skriv gärna tipps är ny på att skriva recensioner, TÅL KRITIK

Medlemsrecensioner133