Red Dead Redemption

Jag rider genom den lilla staden Armadillo när jag ser en kvinna bli kidnappad av en bandit. Jag tar upp min revolver och skjuter honom i benet, följt av att jag binder honom med min lasso i härlig västern-anda. När jag lämnar av honom hos sheriffen ser jag en efterlysningsaffisch, så jag river ner den och påbörjar sökandet. På vägen så ser jag en dam som verkar ha problem med sin vagn och rider dit för att hjälpa till. När jag närmar mig så dyker helt plötsligt banditer fram från bakom vagnen. Och ändå har jag bara spelat i fem minuter!

Ja, man kan inte kalla Red Dead Redemption innehållsfattigt. Man har alltid någonting att göra, från att leta efter gömda skatter till att jaga björnar eller andra djur i en helt enorm spelvärld. Allt detta räcker redan till ett helt spel men nu finns det ju också en gripande story och perfekt multiplayer-stöd för alla som vill ha det.

Storyn berättar historien om John Marston en före detta bandit som nu bor på en ranch med sin fru och son. Men regeringen tvingar honom att hitta och döda de gamla medlemmarna i hans gäng. Där börjar spelet och när man letar efter gängmedlemmarna så möter man många härliga karaktärer som Marshal sheriffen i Armadillo, Edgar Ross en regerings "polis" och min personliga favorit Irish. Irish är en irländsk vapenhandlare som är onykter dygnet runt och fegar ur varenda skottlossning i spelet. Han visar sig däremot vara till hjälp när man ska till Mexiko och förklarar att han är kompis med alla där precis innan de börjar skjuta på en.

Grafiken på karaktärerna är enastående och de ser verkligen levande ut, både på sättet de rör sig och hur de ser ut. Till och med vanliga civila gör allting väldigt realistiskt och de har alla olika uppgifter som att vara smed, slaktare eller pokerspelande fullgubbe. De flesta aktiviteter som pågår kan man själv också vara med i som att: spela poker, dricka sprit eller köra "five finger filé" som går ut på att träffa kniven mellan fingrarna så snabbt som möjligt.

Dessutom påverkar alla ens handlingar hur folk reagerar till en med en "Honor" mätare och en "Fame" mätare. Om du har högt på "Honor" mätaren så kommer folk lyfta på hatten åt dig, men om den är låg så blir folk otrevliga eller t.o.m. Rädda för dig. "Fame" mätaren mäter hur känd du är och kan påverka dig genom att folk känner igen dig på gatan eller genom att revolvermän vill bevisa att de drar snabbast och kommer utmana dig på dueller. Men dina handlingar kan också påverka världen, så att om du dödar en hel stad kommer det att bli en spökstad precis som Tumbleweed.

Nu till Red Dead Redemptions multiplayer. Red Dead Redemption har som sagt en helt enorm spelvärld som till fullo har fyllts med innehåll. I Red Dead Redemptions multiplayer är hela världen fortfarande tillgänglig för dig och upp till 17 andra spelare att utforska som ni vill. I världen finns det självklart också fiender som är på förbestämda ställen, som du och ditt "posse" (lag) eller du ensam kan gå till för att få exp som gör så att du går upp i level och kan få nya vapen och riddjur.

Men för dig som bara vill ge dig in i dödsmatcher på stört finns det stöd för det också. Lyckligtvis är detta också i total toppklass med flera variationer på Capture the Flag och dödsmatcher som alla börjar i en härlig western Standout där alla står mot varandra och när det börjar så börjar man skjuta.

På tal om det så är skjutsystemet helt perfekt med ett bra skyddssystem som gör så att man kan ta skydd överallt. Om man inte kör på svåraste graden så hjälper siktet dig genom att rikta sig på närmaste fiende när du siktar in. Detta kommer du nog att behöva i de något svårare delarna. Kort sagt så har Rockstar gjort ännu ett mästerverk och detta är hittills helt klart årets bästa spel enligt mig.

10/10

Medlemsrecensioner48
Samlat betyg: 9.3/10