Svenska
MEDLEMSRECENSION

Heavy Rain

Ibland är spel mer än bara spel. De är något annat, något större. Man blir indragen i det på ett helt annat sätt. Heavy Rain är ett sådant spel.

Det börjar oskyldigt. Man ser hur Ethan Mars gör sig redo för dagen genom att gå upp ur sängen, borsta tänderna och duscha. Epilogen som just har börjat rulla på och man spatserar runt i en lägenhet, som på pricken kan tas för att vara hämtad ur kanal 5s egen reklam. Jag tänker direkt på en möjlig konsolversion av The Sims 2, men lite mognare karaktär, när jag ser inredningen och hur Quantic Dream har arbetat med det grafiska.

Som sagt så fortsätter början med en introduktion av spelets första karaktärer (och en som kommer bli nyckelperson, snudd på huvudperson). Det är Ethans fru och deras två barn, Jason och Shuan. Det är födelsedag, och dagen efter gallerian. Men här börjar problemen. Det börjar med att Ethan och Jason väntar utanför en butik, eftersom resten av den lyckliga familjen är inne och försöker köpa skor åt Shuan. Jason knallar omkring och ser sig om, och Ethan står också i egna tankar. Till slut väcks han ur sin dvala av att hans fru och Shaun är tillbaka, och frågar efter Jason. "Han är precis bakom mig". Säger Ethan och vänder sig om, men Shuan är borta... De hittar honom dock på andra sidan vägen utanför köpcentret. Ethan drar en lättnandes suck, men när Jason springer över gatan på väg tillbaka händer det som inte får hända - han blir överkörd.

Detta leder sen en familj i sorg som nu mer är en man mindre, till skilsmässa med delad vårdnad om Shuan, veckovis. Men det nya livet som ensamstående är inte kul, den lilla delen av spelet som visar det består av en undre medelklasslägenhet, ett schema och massor av regn. Redan här. Några dagar går och sysslorna består endast i att hämta Shuan efter skolan, ge honom mat och hjälpa till med läxorna, som han motvilligt gör. För att få ett slut på detta så tar sista prologdelen plats på en lekplats. Shuan vill åka karusell, och Ethan köper honom en biljett. Sen vänder han sig om, skärmen blir suddigare och till sist svimmar han. När han sen vaknar så är det natt. Spelet spelar mig ett spratt, får mig att bli osäker och paniken stiger i samma takt som Ethans fötter springer hemåt för att leta efter Shuan. Men han är borta. Han också...

Nu har jag bara beskrivit en huvudkaraktär av fyra, Ethans historia. Heavy Rain bygger på fyra huvudpersoner, privatdetektiven Scott, FBI-agenten Norman Jayden, journalisten Maddison och Ethan. Alla med olika historier. Efter Shuans försvinnande som efter två dagar ungefär betraktas som ett ytterligare dåd av Origamimördaren, som spelet kretsar kring, dras samtliga in i kampen.

Spelet kretsar som jag sa runt en kidnappning. Shuan är kidnappad av Origamimördaren. Polisen letar och hoppas på en ledtråd, men dem kommer ingenstans. Undertiden bedriver Scott och Maddison små individuella utredningar och ibland kommer nära sanningen. Man får spela som alla karaktärer, och man får själv göra val som är avgörande för vilken vänding spelet tar. Och jag råkade göra valet som ledde till att Ethan blev huvudmisstänkt för att vara Origamimördaren. Varje val du tar kan rädda dig, eller sätta dit dig. Eller bara leda till en romans.

Heavy Rain är inget spel, det är en bok, eller en filmatisering av en bok. Visserligen blir det spelkaraktäristiska drag i from av skjutande, men det blir aldrig några eskaleringar till Gears Of War-nivå, utan hålls på en lugnare nivå. En annan sak som gör Heavy Rain till något extra är hur besluten du tar påverkar spelets riktning. Tar du ett annat beslut efter första beslutet kan slutet på spelet te sig helt annorlunda än tänkt (som jag sa tidigare), vilket breddar rum för omspel, många omspel.

Vid flera tillfällen kommer du som spelare sitta klistrad och bara spela mer, det kan jag garantera. Du måste analysera varje drag du gör, annars kan det gå åt fel håll, varje beslut har konsekvenser. Och vissa situationer går också på tid och valnöjligheterna som presenteras i form av knapparna på höger sidaflimrar defust omkring på skärmen, vilket sätter press på dig. Välj rätt, innan tiden rinner ut...

Berättelsen i Heavy Rain är det som står i centrum. Om man ser på det ur grafikperspektiv så ratas det direkt av oss grafikkåta, för det är inte särkilt snyggt. Mycket regn blir det, men det har att göra med spelets allvarliga karaktär. Och det passar väl in, grafik och karaktär. Sägas ska också att Heavy Rain inte är ett spel som man springer igenom på en kväll, inte en vecka heller, utan låt det ta sin tid. Och sen när du är klar ska du vänta med att spela om det, lika länge som det tog dig att spela igenom det.

En story som aldrig kan slås, en grafik som kan bli bättre, suggestiv musik och val som kan föra utredningen framåt, eller bakåt, detta kombinerat och resultatet är ett spel som måste upplevas av alla Gamers. Och detta avslutar min recension av världens i nuläget bästa spel.

Medlemsrecensioner26
Samlat betyg: 8.9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10