Monkey Island 2: LeChuck's Revenge

Skrivet av: Solid91   2010-07-11

Vår favoritpirat Guybrush Threepwood ger sig en än gång ut på ett härligt äventyr proppat med humor, pussel, action och (såklart) apor. Den här gången är han på jakt efter den största skatten av de alla - Big Whoop. Detta är dock lättare sagt än gjort eftersom att ärkefienden LeChuck är tillbaka - som zombie! Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (Xbox 360) är bättre än sin fantastiska föregångare på nästan alla punkter!

Det första jag märker när jag spelar LeChuck's Revenge är att grafiken är avsevärt mycket bättre än föregångaren The Secret of Monkey Island. Karaktärerna är alla snyggt designade och miljöerna är bland det snyggaste jag sett i ett peka & klicka-spel. Jag märkte också att man har tillfört mycket mer animeringar den här gången. Man kan till exempel se Guybrush kläder röra på sig när han står still och animeringarna på LeChuck (som nu har en mycket coolare design) är helt otroligt jämfört med hur han var i ettan.

Man har också förbättrat spelbarheten. Ni som har spelat Curse of Monkey Island kommer genast att känna igen er eftersom spelbarheten nästan är identisk med det spelet. Den högra axelknappens funktion är nu helt borta på grund av det nya spelsystemet som innebär att du får upp en liten meny ovanför föremålet/karaktären du klickar på, där det bland annat står "Talk To", "Use" eller "Pick Up". Men för att välja sina föremål håller man fortfarande in vänstra axelknappen.

LB-knappen har också fått en ny funktion; man kan numera när som helst hålla in knappen för att se vilka föremål man kan integrera med, dessa föremål får en lysande, gul färg. Hint-systemet och Back-knappen som gör så att du (när som helst) kan byta mellan klassisk vy och Special Edition är båda kvar. En annan smart nyhet är att man kan välja att styra Guybrush manuellt, med vänstra styrspaken. Genialt, spelbarheten hade inte kunnat bli bättre.

Om det är något som jag verkligen gillar med Monkey Island-serien så är det den underbara musiken. Det nya huvudtemat är grymt, men enligt mig, inte bättre än originalets. Röstskådespelarna hade inte kunnat göra ett bättre jobb (Guybrush Threepwoods röstskådespelare Dominic Armato levererar som vanligt), även om jag tycker att skönheten Elaine Marleys röstskådespelerska får henne att framstå som en sur gammal häxa.

Men även om jag verkligen älskar det här spelet så är det faktiskt några saker som drar ner betyget (inget spel är perfekt). För det första så är spelet (återigen) för kort. Jag hade till exempel så kul när jag spelade att jag glömde bort att spara spelet, och när jag väl gjorde det så såg jag till min förvåning att jag hade klarat hela 80% av spelet - på 7 timmar!

En annan grej, som jag tycker är den största besvikelsen med spelet, är att man helt har tagit bort "striderna" från föregångaren. Ni vet de där svärdsduellerna med de roliga förolämpningarna? Borta. Men bortsett från dessa nackdelar så är spelet perfekt. Ett charmigare och mysigare spel får man leta efter. Det bästa spelet i Monkey Island-serien heter absolut LeChuck's Revenge. Köp!

Grafik: 9/10
Ljud: 9/10
Story: 8/10