Transformers: War for Cybertron

Skrivet av: Zoiler   2010-07-23

Vänta lite nu, stanna kvar. Ja, det är ett till Transformersspel. Och ja, det är fortfarande jätterobotar som kan förvandla sig till fordon, bergsprängare, fåglar och allt möjligt. Men, det är bra. Mycket bra.

När jag var liten var Transformers ett fenomen. Jag prenumererade på serietidningen till slutet och jag blev glad som en lycklig pojkvasker när jag äntligen fick Optimus Prime på min födelsedag, med Hi-Q som löstagbar motor och allt. Den tog ledarplatsen bland alla mina andra robotleksaker. Ända sedan dess har jag drömt om ett häftigt TV-spel med robotarna i huvudrollen.

De gav mig Beast Wars. Jag grät floder. De övergav konceptet och Transformers föll i glömska. Till PS2 kom sedan ett spel som hyllades av många fans men som inte alls föll mig i smaken, vilket kan bero på att jag spelade det flera år efter det var aktuellt. Det, och att det inte var bra.

2007 återuppväcktes genren på allvar med Michael Bays biofilm. Megan Fox fick killar och tjejer (kanske framförallt killar) att inse att det här med stora robotar kanske är rätt tufft ändå. Det kom också en uppföljare som vi inte behöver nämna vidare. Självklart släpptes det också några spel, och även om jag inte är fullt lika betuttad som när jag var yngre så lät det intressant. Men de gjorde det mot mig igen, sandlådespelen var pinsamt tråkiga och det kändes som att det bara är att glömma att någon ska ta spel + Transformers på allvar.

Men nu har det äntligen hänt. Det spel jag önskat mig sedan jag fortfarande var våt bakom öronen har anlänt och någon, High Moon Studios, har tagit konceptet på allvar. JA!

För i War of Cybertron, som påpassligt nog handlar om de goda autoboterna mot de onda bedragarna och kriget dem emellan på sin hemplanet Cybertron, är presentationen på fullkomlig topp. Man flirtar ständigt med fansen och visar upp en imponerande kunskapsbas. Det märks att de kan sina Transformers, det märks redan på deras utseende som är modellerade efter G1-serien och inte de löjliga filmadaptionerna. Man känner igen sina ungdomsikoner, och flinar fånigt när man ser att de inte bara plockat med mainstreamrobotar som alla känner igen. Personligheterna stämmer, rösterna är excellenta och trovärdiga, och Peter Cullen repriserar sin roll som Optimus Prime.

Jag har inte kunnat testa multiplayer som tydligen ska vara rätt bra, men storyläget är riktigt bra. Antingen spelar man som god eller ond och varje ras har fem uppdrag. Totalt tar det mellan 10 och 15 timmar att klara ut de 10 helt olika uppdragen. Ganska långt med andra ord, och det går att spela co-op genom hela enspelarläget med tre kompisar. Innan man startar får man välja mellan tre Transformers, exempel Optimus Prime, Bumblebee och Ratchet på autobotsidans första uppdrag. Beroende på transformer får man olika vapen, och lite olika specialattacker. En kanske kan bli osynlig, en annan sätta upp en skyddande energonvägg, en tredje gå bärsärk. Addera att fordonläget har olika vapen beroende på vem man väljer och man får en lite annorlunda upplevelse beroende på valet. Megatrons fusionskanon och hans ännu mäktigare tankläge ger en annan upplevelse än att spela som Ratchet med sin fjuttpistol och reparationskunskaper samt transformärt ambulansläge.

Variation är det också på banorna och uppdragsstrukturen. Även om själva spelandet alltid handlar om att göra skrot av inkommande robotar så varieras områden och struktur. Autoboternas uppdrag varierar exempelvis från att vara med i ett stort slag på ytan till att rymma ur ett fängelse, resa till Cybertrons kärna, och ge sig ut med aerialbots på ett lite mer unikt och välgjort flyguppdrag. Dessutom finns det utmaning i War for Cybertron. Det handlar inte om några Ninja Gaiden-nivåer men visst dör man ibland, får fega, får slut på ammo. Vissa fiender kräver taktik, att flanka och anfalla bakifrån. Sånt gillar jag.

Storyn vävs in i uppdragen. Dina polare (minst två hjälper dig alltid) kommenterar konstant läget och storysekvenser spelas upp då och då. Även dessa är förvånansvärt välgjorda och vältalade. En synligt rostig och krisgshärdad Optimus i sina unga dar levererar repliker som "Megatron, you're insane!" eller "Autobots... Roooll out!" - blir det bättre? Introsekvensen gjord i CG är för övrigt fantastisk.

Spelet verkar ha jämförts med Gears of War. De har dock inget gemensamt, finns inget coversystem. Robotarna rör sig med lätthet, transformerar flytande, även i luften, och har en skön kontroll också flygandes. Lite mer tyngd i både vapen, fordon och robotar hade dock varit önskvärt. Men jag tröttnar aldrig på att använda min sekundära form för att snabbare ta mig fram och ge mig fördelar både offensivt och defensivt. Exempel flyga över en fiende och landa bakom honom för att göra en one-hit KO med näven. Eller möjligheten att kunna bli en destruktiv tank när man behöver mer eldkraft. Och jag älskar ljudet.

Musiken ligger i bakgrunden och står inte ut nämnvärt men ger ändock stämning. Grafiskt ser det bra ut, riktigt bra till och med, men vissa effekter ser konstiga ut och ibland laddar inte texturer direkt. Dessutom saknas färger, men vad annars på en robotplanet mitt i rymden. Trots den sterila miljön har man fått till förträfflig variation på omgivningarna och ett snyggt spel.

Som Transformersfan tycker jag givetvis det är fantastiskt kul att det äntligen kommer ett bra spel, dessutom lovar det uppföljare. Även ni som inte vet vad Transformers är kommer kunna gilla detta för det är alltså ett bra spel i grunden oavsett om det hade varit krambjörnar man spelade som. Med flera episka stunder, rik variation, underbar presentation, robust hållbarhet och utmärkt utmaning ger jag War of Cybertron samt Activision tummen upp!

Och ni Transformersfans. Trypticon och Omega Supreme. Enough FXXING said.

+ Godis för fansen
+ Tekniskt välgjort