Bioshock 2

Det här kommer att bli en ganska kortfattad recension med referenser till den officiella (läs helst den officiella först).
Man har ju sett Rapture förr, men uppföljaren bjuder på varierande miljöer och Rapture känns överraskande fräscht (förresten, bjuder verkligen alla andra världskrigs-fps på särskilt varierande miljöer?). Min favorit är "Journey to the Surface", en sorts motsvariget till det vi kallar "Spöktåg" på nöjesfält ovan vattenytan. Här får man se deras vision av livet här uppe ackompanjerat av allehanda kapitalistisk propaganda från Ryan. I övrigt är miljöerna grymt detaljerade liksom i ettan och för första gången får man gå utanför staden, och det är riktigt vackert och maffigt orkestrerat av ett mycket bra soundtrack.
Storyn är inte riktigt lika bra som ettan men fortfarande överraskande välgjord. Det som först verkar väldigt simpelt - att man som en Delta Big Daddy ska befria sin Little Sister Eleanor från hennes mamma, den kalla kommunistledaren Sofia Lamb, visar sig senare leda in i en hel del tvister och vändningar och intressanta mångfacetterade karaktärer, liksom ettan. Och som svar på tal kan jag säga att anledningen till att Splicers har större chans mot dig än mot andra Big Daddys är att du är en Delta, en av de tidigare modellerna. I ettan framstod Little Sisters som äckliga småflickor som dricker blod och den första gången jag varvade det skördade jag alla. Men i tvåan får man mer förståelse för bandet mellan en Big Daddy och en Little Sister och nu känner jag mer sympati för dem och skördade aldrig en enda under någon av de två gånger jag spelat igenom spelet.
Det som tvåan överträffar ettan i är dock fightingsystemet och övrig spelmekanik. Denna gång kan du mycket mer effektivt kombinera allehanda vapen med plasmider. Min favorit är såklart borren, med vilken du brutalt och våldsamt kan störta in i fiender med Drill Dash och se dem flyga iväg tiotals meter. Det är med andra ord mycket roligt att slåss i det här spelet. När du hittat och adopterat en Little Sister (efter att du tagit hand om hennes Big Daddy först, såklart) kan man låta henne leda en till ett lik som hon kan dränera ADAM från. Detta tillhör de roligaste elementen i spelet. Nu kan du sätta upp alla möjliga fällor innan du låter henne börja sin process - "mini-turrets" (mini-kanoner) och "trap rivets", en sorts sensorer du kan sätta i väggar, golv eller tak och som skjuter en projektil så fort någon fiende passerar dess laser, samt elektrisk tråd som du skjuter iväg med harpungeväret och en plasmid som låter dig sätta upp små virvelvindar som du kan sätta på golv, väggar och tak och som skjuter iväg Splicers åt h****** (de två senare fanns dock i ettan också). Du har också övervakningskameror och stationära turrets till ditt förfogande om du hackar dem vilket du kan göra genom det stort förbättrade hacksystemet. Nu behöver du inte längre ägna tid åt det dryga minispelet från ettan, och nu stoppas inte längre spelet upp medan du hackar. Så det gäller att hålla koll på fienderna. Sedan är det bara att luta sig tillbaka och sätta på det sadistiska leendet medan de arma kräken försöker ta sig igenom din barriär av fällor. En annan sak som är väsentligt förbättrad är research-systemet. Denna gång behöver du inte stanna upp spelet hela tiden för att ta kort utan denna gång är det en videokamera du förfogar över. Sätt på den enkelt och smidigt medan du slaktar dina fiender för att få research-poäng, men se till att du varierar dig för att få så mycket poäng som möjligt - använd olika typer av ammunition, vapen, plasmider, fällor, kasta föremål med Telekinesis, antänd oljepölar osv.
Ljudet är minst lika bra som i ettan, och musiken tycker jag t.o.m. är bättre. Den ger spelet en mycket härlig stämning t.ex. när man smyger omkring bland gamla hus på ett torg när basen från en jazzlåt sätter igång och ger en känsla av tidigt 1900-tal. Och spelets filmklipp är mycket bra dels tack vare musiken, se bara introklippet på YouTube. Dessutom är röstskådespelet precis som i ettan mycket bra och trovärdigt.
Och så har vi multiplayer-läget. Det är ungefär som alla andra fps-spel med hänsyn till de olika typerna av matcher man kan spela men i BioShock 2 ska man välja en av sex-åtta karaktärer (Splicers) och sedan samla ADAM genom att döda motståndare, vinna matcher etc. för att stiga i rang (level) och få belöningar som nya vapen, uppgraderingar, plasmider, Gene Tonics, nya masker till din karaktär och annat trevligt. Det spelar dock ingen roll hur bra du är - oavsett hur många gånger du dör förlorar du inget ADAM, så det är bara att fortsätta så stiger du i rang sakta men säkert. Det är ganska roligt och här har man ganska många timmars speltid framför sig.

Grafik: 10
Riktigt bra design och härliga miljöer.

Spelbarhet: 9
Linjärt, men mycket bra action. Tyvärr kan man inte längre åka tillbaka till tidigare besökta stadsdelar som i ettan.

Ljud: 9
Riktigt bra ljudeffekter och musik. Röstskådespelet är i toppklass och mycket trovärdigt.

Hållbarhet: 9
Single-playern räcker inte så länge, men multiplayern lär hålla dig fast i många timmar.

Men om du tänker köpa spelet - spela gärna igenom ettan först. Även om BioShock 2 förklarar en del så måste man ha spelat föregångaren för att bättre förstå handlingen och karaktärerna.

Slutligen är Limited Edition-utgåvan kul, mest för boken man får med som innehåller tankegångarna från de som designade spelet, men rekommenderas inte om man inte är ett fan av serien, om man inte skulle råka hitta den till ett kraftigt reducerat pris.

2010-08-14:

DLC: "The Protector Trials"

I "The Protector Trials" får du, bland sex miljöer hämtade från spelet, skydda din Little Sister medan hon samlar ADAM. Det finns ingen story, utan man får helt enkelt tre "Trials", eller "utmaningar" på varje bana. Varje trial är precis likadan men ger en en speciell vapenarsenal som man måste hålla sig till. Det som är bra med detta är att man tvingas anpassa sig till andra plasmider och vapen som man kanske inte orkade eller vågade använda i huvudspelet. Du samlar ihop olika mängder ADAM beroende på hur många gånger din Little Sister blir avbruten i sitt jobb, och därav får du betyg, där A är det eftersökta och A+ är när din Little Sister aldrig blir avbruten, med andra ord när man får full pott. Genom att klara sig genom dessa trials får du extramaterial som konceptkonst, äldre förslag på mellansekvenser i form av animerade storyboards m.m. Denna DLC är ganska rolig och tar ungefär sex timmar att spela igenom, men rekommenderas endast om du är ett stort fan av BioShock 2 eller om du verkligen uppskattade beskyddardelen av spelet. Personligen tyckte jag att det var värt 400 MS-poäng.

Medlemsrecensioner12
Samlat betyg: 8.2/10
1