MAG

Skrivet av: marcel   2010-09-04

MAssivt Galna strider, kanske inte MAG står för, men det borde det.

Efter några veckors tjat av en kompis att hitta ett nytt online spel som vi kunde lira ihop, och efter att hans dator inte kunde hantera APB, så föreslog jag helt "out of the blue" MAG. Detta utan att ens så mycket som sett en gameplay film från spelet eller ens läst GR:s recension. Eftersom min kompis är lite av den ivriga typen så ringde han senare samma dag och meddelade att han vart och köpt spelet. DÅ kollade jag upp Jonas recension. Aj då, 5/10, visserligen 7/10 i andra åsikt, men ändå. Nåja, eftersom det var mitt förslag så fick väl jag också köpa det.

När man startar spelet ombeds man att skapa en profil och välja tillhörighet till en av tre privatarméer, eftersom min kompis redan hade spelet valde jag att tillhöra samma fraktion som honom, VALOR, eftersom vi tänkte skapa våran egna lilla tvåpersonersklan.

Om man vill kan man för en tia styck ladda ner fler profiler och kan således ha en gubbe i varje armé eller ha olika specialiserade gubbar i samma armé om man vill. Det finns också en extra uppdragstyp att ladda ner för sjuttio pistoler.

Nog om det, hur är spelet att spela då?
Ja som man kan räkna ut från mitt betyg är det faktiskt bra. Styrningen av gubben fungerar som i andra fps och man kan ställa in känsligheten i kontrollen för att hitta en nivå där det känns bekvämt. När man väl vant sig vid knapplaceringen kan man inte skylla på dålig kontroll för att man dör. I början kanske den stora mängden spelare kännas lite överväldigande, vilket kan få en att bli förvirrad över vad man ska göra för att inte springa rakt in i fiendegrupper och bli dödad hela tiden, men när man väl lärt sig banorna och ungefär hur varje slag flyter fram och tillbaka, kommer man att få kläm på hur man blir en "fearsome killing machine (TM)" istället för en måltavla för fienden.

När man startar ett uppdrag så placeras man i en grupp, och det är verkligen stor skillnad på hur man upplever spelet beroende på vilka andra som hamnar i ens grupp. Jag har spelat uppdrag med fullfjädrade MAG proffs som genom röstkommunikationen fått hela gruppen att gemensamt sträva mot att uppnå de olika delmålen, och oftast lyckas. I en sån grupp healar alla (som kan) varandra och täcker varandra under förflyttning. Man får verkligen en känsla av att tillhöra ett elitförband av hårdnackade stridspi**ar som gör allt för att nå sina mål.

Å andra sidan hamnar man ibland i en grupp med nybörjare. Då lyckas man sällan med sina mål och spelet blir istället team deathmatch där allt man kan göra är att försöka överleva och skjuta så många motståndare som möjligt innan man själv tar en kula i skallen. Vilket såklart inte alls är lika kul.

Nästan allt man gör i spelet resulterar i xp, om man spränger en port eller skjuter en motståndare eller healar en kamrat får man en liten mängd xp. Om man spelar som grupp- pluton- eller kompaniledare kan man tjäna extra xp genom att ge order till sina soldater som sen genomförs. Efter uppdragets slut får man en sammanställning på hur mycket xp man samlat ihop samt hur man fått dem. Dessutom kan man få olika "ribbons" grundat på om man gjort något ovanligt bra eller ovanligt dåligt. Tex. fick jag ett "ribbon" för att ha dött ett visst antal gånger i en match, inte något man är speciellt stolt över.

Xp:n man samlar ihop används för att låsa upp nya färdigheter för ens gubbe eller nya vapen eller tillbehör till vapnen.
Det fungerar så att man går upp i level och då får ett skillpoint, detta placerar man sedan ut på ett "uppgraderingsträd" där det finns olika grenar för tex. assault, sniper och close combat. Detta gör stor skillnad. Att låsa upp bättre sikten samt andra förbättringar till ens vapen gör att man träffar fler av sina kulor vilket leder till att man oftare får xp istället för att behöva vänta på att respawnas. Det finns ett leveltak som förhindrar att ingen kan vara bäst på allt, men det är stor skillnad på en höglevel spelare och en nybörjare.

Men hur snyggt är spelet då?
Jo tack, det är faktiskt ganska snyggt. Det är inte salivspridande, hakan-i-knät snyggt. Men det ser riktigt bra ut för att vara ett spel som låter 256 spelare samtidigt springa, hoppa, skjuta och spränga. Jag har inte upplevt något lagg att tala om, och då är ändå de flesta man spelar mot från andra sidan Atlanten, vilket är klart imponerande. Spelet låter också bra med välgjort surround och tunga vapenljud.

Smolket då, varför inte 10/10 om nu allt är så bra?
Ja, det finns ju vissa problem. Tex. har jag två gånger förlorat kontakten med servern, då har hela spelet låst sig och jag har tvingats starta om hela PS3:an. Det värsta med detta är ju att alla xp man samlat ihop under den matchen försvinner, vilket kan vara väldigt irriterande om man haft en bra runda och fått ihop väldigt mycket xp. Ett annat problem är att knivattackerna känns lite väl mäktiga och det är fler gånger än man vill erkänna som man blivit knivad av en motståndare som kommit lite för nära. Det största problemet dock, som också är det bästa med spelet, är andra människor. Det är verkligen störande att hamna i en grupp med idioter som sitter och kallar varandra för rasistiska saker och ber en "go fuck your mother" eller nåt annat ännu otrevligare. Samtidigt som det är härligt att hamna i en grupp med duktiga trevliga människor. Lösningen på problemet är såklart att samla ihop åtta kompisar, starta sin egen klan och alltid spela ihop. Om alla dessutom skaffar varsitt headset kommer man ha mycket kul, att kalla ut var en krypskytt befinner sig eller att ropa "MEDIC!!!" för att bli healad är hur skoj som helst, även om ens sambo/fru/livskamrat/föräldrar förmodligen kommer tycka att man är lite (mycket) knäpp.

En brasklapp dock, om du är en pratglad idiot, vänligen skaffa inget headset.

Sammantaget är MAG ett riktigt bra spel om man är ute efter riktigt massiva onlineslag. Det kan kännas lite träligt i början då de flesta som spelar är duktiga och man kommer att respawna oftare än man kommer att få in några kills. Men efter ett tag får man häng på att sätta headshots, xp:n börjar rulla in och ens gubbe blir bättre och bättre i takt med en själv. Varje ny level känns som en liten belöning och samspelet med andra människor blir bättre och roligare.

Köprekommendation utfärdad.

Samlat betyg: 7.5/10
1