Red Dead Redemption

Skrivet av: Tapto   2010-09-09

Inledningssekvensen där John sitter på tåget är imponerande. Kanske lite lång då man är ivrig att få börja spela, men fortfarande imponerande. Spelet börjar och jag hoppar av med två agenter. Här börjar det.

Till att börja med är kontrollerna väldigt bra. För oss som har spelat Grand Theft Auto IV är det fina fisken att hoppa och rulla mellan saker man kan gömma sig bakom. Skjutandet fungerar väldigt bra. Man kan även välja om man vill ha manuellt sikte eller automatiskt sikte. Så varken hardcore- eller casualspelaren går minus på detta. Ded Eye, som det så mycket har pratats om är ett tillfälle där allt kan saktas ned, och markeras för att sedan skjutas på. Detta funkar finfint när man har fått grepp om hur man hanterar det och är mycket användbart om man är omringad av flera fiender.

Hästryggen funkar även fint den med, men hästen kan bli trött lite väl snabbt ibland tycker jag. Det beror ju förstås på vilken häst man har. Att skjuta/kasta kniv från hästryggen funkar utmärkt. Synd att hästarna dör alldeles för lätt bara. Är du mitt i ett skjutdrama och sitter på en häst så stupar hästen väldigt snabbt, snopet och jobbigt.

Att man kan välja och man vill vara bra eller dålig är en fördel då det blir lite rollspelsinslag över det hela. Är du accepterad och snäll hälsar folk på dig på gatan, är du elak och allmänt ohyfsat snäser dom till och tar en omväg runt dig. Folk kan även helt slumpartat springa fram till dig och be dom hjälpa till med att få tillbaks till exempel en son, en stulen häst eller dylikt. Dueller förekommer även på detta sätt.

Självklart går det ju även att jaga och det funkar, men är tråkigt i längden. Men detta ger spelet mer spelgläje då det finns massor achievments/trophies att ta efter kampanjens avslut. När man har klarat hundra procent av spelet så finns det dock inte så mycket mer att göra än att antingen gå bärsärk i någon stad eller helt enkelt lägga undan spelet ett tag för att sedan köra om kampanjen igen.

Slagsmålssystemet då? Det funkar bra, men kameran kan vara lite fumlig och jobbig ibland, plus att jag inte riktigt känna slagen som John delar ut. De känns helt enkelt för klena, men det är dock ganska häftigt att man kan dra ner dem på marken för att sedan utge några knytnävsslag i ansiktet på den stackars människan.

Storyn är även den ganska imponerande då Rockstar som vanligt briljerar med många personer,grejer att göra och en massa quests.

Sammanfattning: Väldigt bra spel med mycket spelglädje efter kampanjens avslut.

+/-