Svenska
MEDLEMSRECENSION

Halo: Reach

När jag sitter här skriver denna recension kan jag inte låta bli att vara nervös. När allt spel som jag skriver om är den sista Halo som någonsin kommer att göras (eller så säger de). Med Microsoft och Bungie går skilda vägar, Halo: Reach är Bungies sätt att säga "Farewall och tack". Anledningen till att jag är nervös beror på att Halo Reach är lätt den bästa delen i denna episka franchise, och att vara helt ärlig kan vara den enskilt största första -Person Shooter jag någonsin spelat. Trycket att skriva en recension som gör detta spelet rättvisa den förtjänar är oöverstigliga. Vad Bungie har skapat är en final som är så nära nära perfekt, kan det vara omöjligt att uttrycka i ord. Vid alla fall, här går jag. Bungie, här är till dig.

Om du har spelat några av de tidigare spelen, så vet du att Bungie är kungen på att skapa intensiva inställningar i kombination med episka berättelser. Halo Reach är inget undantag med. Från inledande filmsekvens finns denna otroliga känsla av oundvikliga undergång som sticker dig genom hela resan. Från det krigshärjade miljö, till uppförande av Noble Team, att det enkelriktade uppdrag som du fått av din överordnade, Halo Reach gör en fenomenal jobb med att skapa den perfekta miljön Utter. Hörande av Commander orden: "Må Gud hjälpa oss alla", när kameran panorerar ut visa skickade kårar längs min ryggrad.

Det finns tio stora kapitel, som tar dig ungefär 6 timmar att slå på den normala svårigheter. Även om detta kan tyckas kort för några av er där ute, det kändes för mig som den absolut perfekta längden. Slutet är en av de bästa jag har sett, och för första gången på länge jag inte känner för det fanns ingen nedläggning Halo. Alltför ofta spel avslutas med antingen en chans för en uppföljare, eller ett slut som tycktes: abrupt. Nå berättar en episk berättelse från början till slut, och inte vid något tillfälle lämnat mig att vilja ha mer.

Multiplayer naturally returns and is stronger than ever. Online Matchmaking is included with new maps, a few new modes, and a Credit system to unlock new armors and other goodies. With the new abilities (Armor Lock, Jet-packs, Hologram, etc), multiplayer is going to be full of new strategies. Becoming what the game calls a "Jumper" (an enemy with a Jet-pack), is going to be something you want to become a Pro at. Jet-packing into enemy territory, Sniper Rifle sights engaged, and picking your enemies off one-by-one is a feeling that doesn't get much better. Firefight returns as well, this time with Online Matchmaking (if that wasn't a "WTF?!" moment in ODST , I don't know what is). Along with Classic Firefight mode, there are other modes such as Gruntocalypse, Rocket Fight, and a new Firefight mode where you play a set number of rounds to win. Multiplayer avkastning naturligt och är starkare än någonsin. Online matchmaking följer med nya kartor, ett par nya lägen, och ett kreditsystem att låsa upp nya rustningar och andra godsaker. Med den nya förmågor (Armor Lock, Jet-pack, hologram, etc) är multiplayer kommer att vara full av nya strategier. Utvecklas vad spelet kallar en "Jumper" (en fiende med en Jet-pack), kommer att vara något du vill bli ett proffs på. Jet-packningen i fiendens territorium, Sniper Rifle sevärdheter engagerad, och plocka dina fiender utanför en efter en är en känsla av att inte bli mycket bättre. Firefight återvänder också, denna gång med online matchmaking (om det inte var en "WTF?" ögonblick i ODST, inte vet jag inte vad som är). Tillsammans med Classic Firefight-läget, det finns andra transportslag såsom Gruntocalypse, Rocket Fight, och en ny Firefight läge där du spelar ett visst antal rundor för att vinna.

The Credit system is something that I feel is going to draw a lot of people in. You can gain credits in both Online Matchmaking and Online Firefight, and offline modes such as Firefight and Forge. You can use these Credits in the Armory to unlock new Armor for your character, along with other gifts such as different Matchmaking voices and special effects for when you die (such as Confetti and Hearts spewing from your dead character). Bungie was smart here by resetting all Credits of those few that are accumulating them pre-release, and also keeping track of those attained offline so that players aren't just cheating the system to get the best stuff. Kreditsystemet är något som jag känner kommer att dra mycket folk i. Du kan vinna poäng i både online matchmaking och Online Firefight och offline transportslag såsom Firefight och Forge. Du kan använda dessa tillgodohavanden i Armory att låsa upp nya Armor för din karaktär, tillsammans med andra gåvor som olika Matchmaking röster och specialeffekter för när du dör (som Konfetti och Hearts spyr från din döda karaktär). Bungie var smart här genom att återställa alla krediter av de få som samlar dem på förhand -release, och även hålla reda på dem som uppnås inte så att spelarna inte bara fusk i systemet för att få bästa grejer.

Mina betyg av spelet är
---------------------------------------------
Grafik 9.5/10
Story 10/10
Spelbarhet 10/10
Omspelsvärde 10/10

Det är ett måste att köpa Halo Reach
Originalitet N/A

Medlemsrecensioner42
Samlat betyg: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10