Red Steel 2

Nintendo Wii har inte särskilt mycket att komma med när det kommer till våldsamma actionspel. Otroligt nog så skaffade jag spelkonsolen just för att uppleva den "precisa" kontrollen man annars bara upplever med tangentbord och mus. Innan Red Steel 2 kom så fick vi endast skräp av utvecklare som knappast engagerade sig i utveckling av en gedigen spelkontroll. Red Steel 2 och The Conduit nyttjar spelkontrollen bäst hittills. Där Red Steel (1) oftast var hopplöst inexakt och klumpig att styra känns uppföljaren verkligen programmerad med rörelse-kontroll i åtanke. Första Red Steel var seriöst nästintill ospelbart. Scratch that; Det är ospelbart.

Nu har man dock tagit och utvecklat allt från grund och levererar samtidigt kanske det bästa actionspelet till Wii hittills, hands down. Nog för att Red Steel 2 inte kan mäta sig med Nintendos egenutvecklade spel såsom Super Mario Galaxy beträffande mekaniken men nog fan är det underbart att kunna hugga samurajsvärdet och avlossa revolvern med några vift, ändå.

Red Steel 2 ett ovanligt långt singleplayer-äventyr. Grafiken är estetiskt och tekniskt snyggt (tecknat) och bland det definitivt bland det snyggaste på plattformen. Ursnygg ljussättning och stabil bilduppdatering får mig stundtals glömma att det är Nintendos primitiva spelmaskin detta går på. Ljudet är mycket bra med fräna vapenljud och passande ackompanjerad musik som kombineras med härligt överdrivet röstskådespeleri som tillsammans sätter en finfin känsla för spelet.

Spelbarheten är en ren njutning tack vare den följsamma kontrollen ty utan den hade Red Steel 2 fallit hårt, som med föregångaren alltså. Motion Plus tillägget är ett måste och möjliggör vridningar och precisa hugg som man faktiskt sällan tidigare upplevt i spelsammanhang. Handryckningar och stötar registeras i 9 fall av 10 vilket ändå måste anses vara acceptabelt. Visserligen blir man trött i händerna efter ett tag men det är sälla spelets fel egentligen. Man kan alltid ta en paus.

Handlingen är spelets klart svagaste kort då allting handlar om att slå ut den ena identitetsfattiga gruppen fiender efter den andra, med lite bossar mellan dessa. Det behövs dock egentligen inte en handling. Det har absolut ingenting med det första spelet att göra vilket bara är bra. Nej, här får vi coola western/eastern-miljöer som friskt blandar västvärldens arkitektur med japanska influenser i en mycket lyckad mix. En del områden ser rätt identiska ut med varandra vilket kan vara lite trist ibland. Det hjälper inte heller att en del side-quests går ut på att identifiera objekt som ligger utspridda över stora ytor där många är hopplöst omständigt placerade. Förutom att spelet emellanåt stannar upp lite i tempot, att det blir lite väl klurigt att finna saker och att vissa banor upplevs lite förvirrande, så har jag inte mycket annat att klaga på här.

Spelsystemet är bra. Red Steel 2 är i första hand en ett actionspel avsett för spelare sugna på att hugga ner horder av fiender på löpande band men det finns lite finess och djup här också. Man lär sig ständigt nya attacker, nya tekniker för hur man utför dessa och vapenutbudet ökar. Skjutvapnen och svärdet går att uppgradera fullt ut. Favoriten att använda bland dessa är det dubbelpipiga hagelgeväret där jag i bästa Antonio Banderas-andan går loss på allt och alla som står i min väg. Jag springer fram, skjuter bort rusningen på tunga fiendetyper för att sedan avsluta med ett avslutande hugg. Det är belönande och roligt hela tiden.

Det absolut bästa med det här spelet är primärt all action som erbjuds. Här levererar det i mängder. Visst, handlingen är rätt lam och mest bara en ursäkt till ställa till med oreda och kaos men den står inte i vägen heller. Karaktärerna pankaksplatta men skitsamma, jag bryr mig mer om slakten. Allt som allt är Red Steel 2 ett superbt spel gjort med flera smarta designsval, är proppat med action och sitter på tronen som det bästa action/skjutspelet till Nintendo Wii just nu.

Samlat betyg: 8/10
1
2