Medal of Honor

Skrivet av: Zoiler   2010-10-25

More like, Medal(s) of Honor amirite?

Detta är det nionde spelet i serien som släpps till stationära konsoler och faktiskt första gången som man spelar som flera huvudpersoner. Halva SP-kampanjen spelar man som "Rabbit", resterande byter man mellan snipern "Deuce", rangern Dante Adams och Apachegunnern "Hawk".

Detta leder främst till två saker, storyn blir svårt att hänga med i när man kastas mellan de olika karaktärerna (och alla akronymer och kodnamn som kastas runt hjälper föga, jag svär.. de kan inte säga en mening utan kodnamn, förkortningar eller hoa-uttryck...) men det blir förstås också ganska stor variation. Stealth under natten, bunkra upp mot fiendeanstormingar, helikopterskytte, sniper, lasermarkera fordon. Det är sällan uppdrag efter varandra är likadana.

Den sedvanligt korta (ca 5-7 timmar) SP-kampanjen tar sin plats direkt efter 9/11-attacken där en specialistgrupp skickas till afghanistan för att jaga talibaner. Även om man inte bjuder på något vi inte sett förut så är det en stabil, om än kort, shooter. Mer stämningsfull än Modern Warfare (vars marknad man förstås försöker tränga in på), inte lika hektiskt. Ännu mer linjärt om det nu är möjligt.

SP-delen är gjord av EA:s Danger Close-studio och bygger på UE3-motorn. Det är inget Bad Company eller MW2 i grafikväg men det gör sitt jobb. När solstrålarna strilar genom träden, löven flyger runt i luften och den tjocka röken efter en explosion suddar min syn är det riktigt snyggt. Men när man spelar en nattbana, kommer nära en utsmetad textur, eller lägger märke till bristen på kantutjämning och detaljfattiga områden är det mindre snyggt. Det blandar och ger.

Ljudet är däremot fantastiskt bra. På vapen, ekon, skott, röster (går du nära han som pratar i ditt headset så hör du hans röst "live" blandas med radiorösten), explosioner och stämningsfull musik. Jag har bara hört en bättre krigsljudbild i Bad Company 2 och det är inget dåligt betyg. Antagligen har Dice varit med och gett tips.

Det finns några problem med SP. För kort är det ju, spelet slutar bara utan något speciellt klimax. För lätt är det också (du har t ex oändligt med ammo - fråga bara närmaste kompis), spela inte på normal eller kanske ens hard. Prova Tier 1-läget som stressar mer genom att gå på tid och där du tål mindre. Headshots och flera kills på samma gång ger extra tid.

AI:n är korkad på både kamrater och fi. Ibland springer dina polare ifrån dig, ofta springer de förbi siktet och lipar sedan över att man skjuter dem. En gång när vi skulle rensa en byggnad sprang jag igenom efter att ha dödat allt men kunde inte avancera i storyn. Ingen kom efter mig. Då visade det sig att det var en stackars taliban som överlevt - men som ingen av mina tre supertuffa soldater orkade bry sig om att ta ut. Efter ett skott i pannloben på honom kunde vi fortsätta. Doh.

Spelet är också linjärt, Du tillåts egentligen inte ta några andra vägar än de vägar spelet vill. När min grupp bunkrade in oss i ett förfallet hus och blev anfallen från alla håll fick jag inte gå ut ur huset till ett säkrare ställe - då sa de åt mig att komma tillbaka/dödade mig. På ett annat ställe blev det smärtsamt uppenbart när jag försökte ta den övre passagen av två vägar i en bergdal. Det gick helt enkelt inte, då en taliban fortsatte spawna ur luften hur många gånger jag än sköt honom. Jag stod där och sköt samma taliban 30 gånger medan han poppade fram ur luften en sekund efter sin död och två av mina lagkamrater stod precis bredvid... det var helt enkelt meningen att jag skulle ta den nedre vägen.

Sen är spelet rätt inkonsekvent också. Ibland ska man öppan dörrar, ibland ska andra öppna dörrar. Det vet man inte förrän man står precis vid dörren. Och vad är grejen med att Rabbit behöver hjälp upp för avsatser på två meter när alla andra fixar det utan problem själva?

Men, problemen till trots så är det en habil och varierad upplevelse. De flesta lär väl spela det för multiplayer dock.

MP-delen är gjord av Dice och använder BC2-motorn Frostbite. Vilket ironiskt nog gör MP snyggare än SP. Jag kan bara jämföra med BC2 då jag inte spelat MW2 online, men skillnaden är att tempot är mycket högre i Medal of Honor gentemot BC2. Lobbysystemet är sämre, det finns färre spellägen (vart är mitt deathmatch?), och ranking/uppgraderingssystemet är inte lika mastigt. Du kan inte gå i liggande ställning eller glida till skydd som du kan i SP. Det finns inga fordon, och endast tre klasser. Färre vapen. Man dör mycket snabbare än i BC2 också. Men det går snabbare att gå upp i rank.

Banorna är dessutom mindre och inte sällan spawnas man mitt i stridens hetta. I en mortarstrike. Oh joy. De mindre banorna gör det till ett paradis för snipers, när man väl låst upp scope och kan döda folk på en träff är det bara att sikta in och leta offer nästan direkt när man spawnar. Ingen killcam gör det ännu lättare att till och med stå på samma position och ta ut en efter annan.

Men att jämföra med Bad Company 2, det kanske bästa onlinekrigsspelet som finns, är tufft. Egentligen är MoH även i MP-delen habilt. Medan jag hade problem i början så blev jag gradvis bättre och visst är MP småkul om man kommer in i det. Bra grafik, grymt ljud, häftig förstörelse tack vare Frostbite, om än inte lika avancerat som i BC2. Och visst räcker det att fördriva tiden med tills Black Ops släpps. Vilket är snart.

SP - bra. MP - bra. Betyg - bra. MoH är liksom ett bra spel som inte direkt sticker ut, men det räcker inte mot de stora jättarna och kommer nog för de flesta bara vara en frisk fläkt i onlinetillvaron tills det byts ut mot bättre alternativ.

+ Fantastisk ljudbild
+ Skön stämning
+ Kompetenta lägen