Call of Duty: Black Ops

Skrivet av: FraGile   2010-11-19

Vilken jävla smäll! Vem hade egentligen trott att Treyarchs Call Of Duty: Black Ops skulle sälja 5,6 miljoner exemplar på självaste releasedagen och därmed spöa Infinity Wards tidigare rekord på det snabbast säljande spelet genom tiderna?

Inte jag i alla fall. Inte efter deras ganska svaga insats med World At War. I Black Ops slår de Infinity Ward hårt på fingrarna på en rad punkter; vi slipper överdrivet kryptiskt militärsnack som ingen vanlig svensson fattar och bjuds istället på en story där man faktiskt kan följa med i vad som händer. Vi får ett bättre balanserat och fettosmockat multiplayerläge med nytillkommet theatre-mode och vi får, likt World At War, massor av köttigt övervåld. Det sistnämda är såklart något som drastiskt höjer underhållningsvärdet på alla förstapersonsskjutare och ger spelet en smutsig och ondskefull känsla. Krig är inte för barn och det är Treyarch tydliga med att visa.
Sägas bör dock att gore-faktorn tyvärr skalats bort massor i själva online-biten av oförklarlig anledning.

Spec Ops från Modern Warfare 2 är vi av med men istället gör de "nazi zombies" efterlängtad comeback i Black Ops och satan, det blir aldrig tråkigt att online- splatta mögelfolk från helvetet intryckt mot en vägg tillsammans med några uvalda Xbox live-kamrater! Humorfaktorn är dessutom skyhög när man gör detta spelandes som några av 60-talets mäktigaste ledarikoner såsom Fidel Castro och John F Kennedy.

Men allting är inte frid och fröjd. Hela konceptet Call Of Duty börjar kännas lite daterat och kampanjen bjuder SOM VANLIGT inte på några direkta valmöjligheter i hur uppdragen ska slutföras och SOM VANLIGT har vi horder av re-spawnande fiender och halvkorkade medsoldater som du SOM VANLIGT inte kan ge några order.

Till nästa spel måste man våga ta till nya grepp och helst kanske tona ner hela den här one man army-grejen och satsa på ett i alla fall LITE mer strategiskt actionspel.

Rent grafiskt är Black Ops bitvis skitsnyggt men här och var kan man ramla in i otillfredsställande lågupplösta texturer och fladdriga animationer. I mina ögon är Infinity Ward strået vassare på att pilla grafik. Däremot har Treyarch lyckats bättre med ljudbilden och vapnen låter mer realistiskt och inte som kolsyrepistoler. Det är fortfarande lite typiskt Call Of Duty-mekaniskt vapensmatter men på det hela taget är det mer PUNCH i skotten och därmed blir Black Ops det mest välljudande spelet i serien hittils, vilket i och för sig inte säger så mycket när vi hört hur verklighetstroget det har låtit i spel som Battlefield: Bad Company 2 och Medal Of Honor.

För att summera mina tankar och åsikter kring Black Ops så skulle jag kunna säga att Treyarch åkt en hel del snålskjuts på Infinity Wards bästsäljare. Konceptet är detsamma, grafikmotorn är densamma, idéer som Perks och Killstreaks har snotts hitan och ditan. Men med en betydligt mer engagerande och välskriven story och en rent av perverst välfylld online-del så är Black Ops det bättre spelet. Och då ger jag faktiskt som spelare katten i vad Infinity Ward och deras Modern Warfare-fans tycker om Treyarch...

Medlemsrecensioner37
Samlat betyg: 7.6/10
1