Red Dead Redemption

Skrivet av: Oxpost   2010-12-16

Rockstar är övermänskliga. De lyckas med, mer eller mindre, allt de åtar sig. GTA IV, som jag recenserat, var ett regelrätt mästerverk. Även expansionerna var riktigt bra och rakt igenom underhållande spel. Därav hade jag redigt höga förväntningar även till detta spel. Skillnaden mot tidigare tillfällen då jag har sett fram emot spel som ska släppas är att jag denna gången inte var ett dugg orolig över att det skulle bli ett dåligt spel. Jag kände på mig att Rockstar skulle lyckas, återigen. Och jävlar i mig vad rätt jag hade!

Red Dead Redemption sätter dig i skorna tillhörande John Marston. En man som lämnat ett liv av kriminalitet bakom sig och försöker leva ett "normalt" liv med sin fru och son. Tyvärr så tycker inte staten att Marston gjort sig förtjänt av att leva på detta sättet, utan de tillfångatar Marstons familj och tvingar honom att leta upp sina forna gängmedlemmar och antingen föra dem till dem alternativt avsluta deras liv på valfritt sätt. Det är en oerhört snyggt regisserad och effektivt berättad story och du kommer tveklöst knyta an till flera av karaktärerna du träffar under de 20-40 timmar det kommer ta att avsluta spelet. Och du kommer träffa en jäkla massa människor som alla är otroligt färgstarka karaktärer. Min personliga favorit är den alkohol-marinerade irländaren som kallas just "Irish".

Dessa individer kommer ha en hel del uppdrag åt dig där de kommer begära din hjälp innan de i sin tur är beredda att hjälpa dig. Variationen på uppdragen är inte dålig heller. Du kommer bl.a. hjälpa en kringresande kvacksalvare när han försöker sälja sin mirakelmedicin. Du kommer få eskortera människor, utföra bakhåll mot konvojer, smyga dig ombord på ett tåg och, i tystnad, avrätta vakter.

Utöver de karaktärer som är direkt knutna till storyn så kommer man även träffa på en hel del annat folk som ber dig hjälpa dig med saker och även dessa är varierade och underhållande uppdrag. Utöver det så kan du även döda tid genom att utföra olika aktiviteter såsom poker, hästsko-kastning, tävla med hästar etc. etc. Och om du inte känner för det så kan du alltid ta och rida omkring i den enorma värld som Rockstar har skapat och bara se dig omkring eller skjuta på det du ser. Du kommer, kort sagt, aldrig ha brist på saker att göra.

Som vanligt i Rockstars spel så håller röstskådespeleriet absolut toppklass. Kombinera det med ett riktigt bra manus så har du ett spel som lika gärna hade kunnat vara en riktigt bra western-film.

Det mesta i Red Dead håller toppklass. Hittills har vi avverkat storyn, skådespeleriet och variationen i uppdragen och det slutar inte där. Kontrollen är även den riktigt bra. Det känns aldrig klumpigt eller onaturligt att utföra de olika sakerna du kommer göra. Det är resultatet av riktigt bra knapp-mappning. Stridssystemet är utmärkt med en välfungerande coverfunktion och en ganska så generös, men välkommen, lock-on-funktion... en jävla massa funktioner är det helt enkelt! Det som i början kan kännas aningen bökigt är att försöka skjuta objekt som rör sig samtidgt som man rider, men det sätter sig efter ett ganska kort tag.

Själva utrustningsdelen är även den riktigt bra. Under din tid med Red Dead Redemption kommer du få prova på en hel del olika vapen. Flera olika gevärs och revolver/pistol-modeller kommer att ställas till ditt förfogande där mer eller mindre alla är roliga att använda sig av. Det finns en del riktiga dunderbössor som får en kråka att försvinna i tomma intet när du avlossar ett skott, och kvar blir bara en drös med fjädrar. Tack vare den trevliga arsenal som du får tillgång till allt eftersom så är eldstriderna fruktansvärt undehållande. Men det är inte bara vapnen i sig som bidrar med underhållningen. Redan i GTA IV så hade Rockstar tillgång till den absolut bästa fysikmotor jag någonsin upplevt i ett spel. Nu till RDR har den utvecklats ytterligare. Fienderna reagerar olika beroende på var du träffar dem. Ett välplacerat skott i knäskålen, och de kommer falla till sina knän i väntan på avrättning. Skjut dem i armen och de kommer rycka till på ett trovärdigt sätt för att sedan försöka ha ihjäl dig, med en fungerande kroppsdel mindre. Slutligen måste även ljudet få en eloge. Det är en underbar ljudbild som målas upp i Red Dead Redemption. All de olika vapen du har tillgång till låter helt underbart, musiken är sagolikt stämmningsfull och bara att rida runt på sin trotjänare och lyssna på övergångarna mellan att rida på stenig terräng till en grässlätt är underbart.

Red Dead är ett sandlådespel, och det märks väldigt väl. Du kan göra i stort sett vad som än faller dig in. Vill du rida ut och jaga något av de 40-tal djur som existerar så kan du göra det. Om du ser en häst som du fastnar för och vill tämja den så kan du göra det. Vill du fånga en främmande människa med lasso och sedan rida iväg med honom/henne dragandes efter din häst bara för att jävlas kan du även göra det. Det sistnämnda kommer även att påverka ditt rykte. Du har i Red Dead nämligen chansen att välja om du vill vara en laglydig, brottsbekämpande medborgare eller om du bara vill gå in i en stad och fylla invånarna med ohälsosamma mängder bly. Hur du än går tillväga kommer dina handlingar påverka en mätare som visar hur vida känd/ökänd du är. När du kommer upp i tillräckligt hög nivå kommer du antingen bli utmanad till dueller av diverse lycksökare eller så kan du bli överfallen av en grupp prisjägare som vill tjäna pengar på ditt huvud. Det är även här som spelets ända egentliga brist befinner sig. Du har valet att vara "ond" eller "god" men själva storyn är utstakad på så sätt att Marston alltid käns som en helylle-gubbe.

Till sist ska jag nämna grafiken. Den är otrolig! Otroligt texturarbete varvat med fantastiskt smidiga animationer, den absolut bästa läpsynkroniseringen någonsin i ett spel, fantastisk ljussättning, och en otrolig fingertoppskänsla för detaljer bidrar till att Red Dead Redemption är ett utav de snyggaste spelen som släppts i år. Med tanke på spelets storlek är det en riktigt imponerande bedrift!

Red Dead Redemption är ett utav de bästa spelen 2010. En grym story som dessutom är ganska lång tillsammans med fantastiskt röstskådespeleri, grymt underhållande eldstrider, riktigt bra kontroll, fantastisk variation, superbt ljud och makalöst snygg grafik leder till ett spel som levererar på alla punkter du kan tänka dig. Köp!!

Grafik: 9/10
Spelbarhet: 10/10
Ljud: 10/10