Dante's Inferno

Jag var först tveksam om jag skulle köpa Dantes Inferno eller inte... Jag testade demot och var ganska tvivelsam, det var okej grafik, gameplay var sådär liksom man gav spelet inte en enda chans... Men tillslut beslutade jag mig att köpa detta spel på extra pris för 250kr, som sagt det lät ju grymt roligt att följa med Dante till helvetet och uppleva ett äventyr utöver det vanliga...

Spelet börjar att man får spela karaktären Dante, han är i staden Acre, man får mörda flera fiender som liknar skelett med vapen. När man tillslut eliminerat alla fiender så blir det en cutscene och man blir knivhuggen i ryggen. Självaste Döden kommer, det är en blodig match (beroende på vilken svårighetsgrad) men tillslut besegrar man döden...

Efter det brutala korskriget (Dante är en korsriddare) så rider han på sin häst på väg mot sin älskade Beatrice som väntar i staden Florence i sitt hus. Han har väntat många år för detta och svurit en ed att inte "vara" med någon kvinna sexuellt. När han kommer dit så är han far mördad med ett kors i ena ögat, han sträcker sig runt, letar desperat efter sin älskade... Han springer in i kyrkan och får se hans älskade döende, hon ligger naken på kistan, han springer till henne.

Hon tittar på honom som hon inte vill träffa honom.

- Varför har du svikit mig, Dante?

Dante fattar inte ett dugg tills självaste Lucifer kommer upp ur helvetet för att ta med hans älskade Beatrice. Det visade sig att hans älskade hade slagit vad med Lucifer att om Dante tillfredsställer en kvinna så skulle hon hamna i helvetet, för hon visste att deras kärlek var sann, men nu hade Dante svikit henne.

Lucifer greppar tag om hans älskade och tar med henne till helvetesfulla helvetet, Dante springer efter, skrikande efter Beatrice, mördar alla fiender som kommer för att spetsa honom. Han springer efter till "porten" där Lucifer gått igenom, men för att få tillgång och kraft för att använda korset och passa ner till helvetet så måste han bevittna sina synder, han får ett rött tygkors som han själv behöver sy över hela överkroppen, som ett straff för han att veta vad han gjort. Han tar med hennes kors som med kraft kunna förgöra de hemska varelserna i det lömska helvetet.
Kort därefter får man följa Dante ner till helvetet, genom nio cirklar, ju närmare man kommer in desto värre och brutala synder får man bevittna. Foster som blivit aborterat finns där som bara självaste Lucifer kan ha skapat, lögner, osympatiska, pengagalen, självmordiska människor finns där för att få straffas i helvetet om och om igen.

Det är en intressant resa som man verkligen blir underhållande som spelare, man får uppleva hemska djävlar, som vill helst gärna spetsa dig bara de får chansen. För att vinna över dessa bestar får man poäng för varje fiende antingen heliga poäng som kan användas till korsets kraft eller brutala poäng som man får när man gör riktigt brutala saker^^ dem kan man köpa sig av mer combat attacker som man använder med sin lie som man tog av döden. Man får också möta personer som vill bli förlåtna och då är det du som står för spelet, ska du förlåta dem så de hamnar i religiösa himlen? eller ska du brutalt hugga av skallen med din gigantiska lie? Av de valen får man också poäng beroende på vilka val du väljer.

Det roliga och beroendeframkallande poäng systemet gör att det faktiskt finns en riktig vilja att mörda fienderna, att man faktiskt kan öka sina attacker, köpa nya attacker, de grejerna gör spelet lite mer intressant, dessutom finns det flera ''hidden treasures'' på banorna, som gör det extra kul, man får också speciella föremål, som man kan använda som t.ex. att framkalla ett kors som konstant attackerar fienden under ett tag.

Bossfighterna är totalt grymma, jag tror jag inte varit så fascinerad och imponerad som jag var då, bossarna är så snyggt gjorda att man vill bara le, det är en glädje att få möta dessa monstruösa bestar. Det är ett väldigt välgjort boss- system, om man älskar stora bossar och fina grafiska så ska man inte backa undan, det här spelet är jättebra hack'n'slash spel, Jag är grymt nöjd att jag köpte detta spel, det är ett värdigt spel i min spelsamling.

Grafiskt sett är det helt okej, kanske inte superb men jag tyckte i alla fall att det var väldigt vackert, miljön de har konstruerat är väldigt snyggt, texturerna är fina.

Så min sammanfattning av spelet är att det är ett grymt spel i genren hack'n'slash som alla ska spela, men om ni tycker jag är lite väl positiv så är det för att detta är mitt första hack'n'slash spel jag spelat och klarat ut. Visst ni får tycka detta är en GOW kopia men det är det inte, det är skillnad, väldigt stor skillnad.

--------------------------------------- -----
+ Otroligt mäktiga bossfighter
+ Blir väldigt beroendeframkallande