Red Dead Redemption

Efter på tok för många timmars spelande, av ren njutning ska jag nu bjuda på den glädjen jag hade genom hela mitt western-äventyr. "outlaws to the end" you got that right.

För dem som inte anser videospel som konstverk, kan Rockstar äntligen visa att de har fel med Red Dead Redemption.

Rockstar har verkligen skapat en fantastisk titel på nästan varje aspekt. Tecknen, röstskådespelare, grafik & ljud är alla top noch. Nivå djupet på karaktärerna har verkligen gjort dem levande. Du har medkänsla för John Marston på hans att rädda sin familj och hitta sin väg i världen.

Jag spelar en del spel (ja, kanske lite för mycket trots allt) men i slutändan har jag aldrig fått den känslan som man får i Red Dead Redemption. Det är verkligen en tragisk berättelse om en man som är placerad i en situation med bara ett alternativ att rädda sin familj från den regering som tog dem: att hitta och göra upp med de återstående medlemmarna av hans tidigare gäng.

Berättelsen kan ses som ganska rakt fram och något "torr" men hur de spelar ut sig och karaktärerna John Marston möter längs vägen gör det jämförbart med en gammal episk Western Berättelse. Rockstar har skapat en otrolig komplex karaktär med Marston också. Han är inte vanligtvis en bra människa på grund av sitt förflutna, men nivån på djupet väckt av sin röst och manus ger honom många sidor och får honom att verka levande. Detta gäller också de flesta karaktärerna.

Rockstar har inte släppts sin humor som de flesta i spelet är verkligen gjorda i en mörk komik. Jag har aldrig avslutat ett spels berättelse och sån fruktan av vad jag just hade upplevt. Tragisk som berättelsen är, kunde det inte ha slutat på något annat sätt. Jag har aldrig blivit så förtjust i en spelkaraktär som Marston till den punkt där jag brydde mig så mycket om slutet.

Visuellt sett är ditaljnivån i spelet häpnadsväckande. Designen är perfekt, hela landet är täckt av frodigt gräs och buskar, tumbleweeds rullar förbi och kaktusarna är många. Allting har en realistisk skugga när solen tittar förbi över horisonten. Det är ett helt ekosystem komplett med olika fåglar, rävar, vargar, kaniner rådjur, älgar, grizzlybjörnar, bävrar & pumor (och listan fortsätter). Hästens muskler böjs när de går, byggnaderna är realistiska. Det finns så mycket att titta på även efter 70-120 timmars speltid, jag skulle fortffarande kunna gå genom städer för att beundra det visuella.

Ljudets arbete är lika otroligt det med, med suset av insekter i närheten, skott ljud tungt och högt, galopperande hästar. Rösten för nästan alla karaktärer är på topp. Bortsett från slumpmässiga NPC's. Och låten som spelas under slutet, ger en riktigt mörk känsla till spelets slut.

Och det finns så oerhört mycket att göra i denna oändliga värd, poker, blackjag, liar's dice, "hästskor", alla dessa aktiviter kan du delta i. På vandringar över ökenlandskapet, har Rockstar listigt nog satt upp slumpmässiga möten, av någons häst som blir stulen så kan du hämta den, eller en marshal som behöver din hjälp för att samla ihop hans flydda fångar. De många och oftast omxälande möten gör resandet mycket mindre tråkigt för det finns alltid något att göra.

Och inte på tal om de fantastiska enspelar-läget har Rockstar konstruerat ett välbyggt multiplayer-läge. Även om man fick lida igenom små glitchar de första veckorna (som de flesta spelen har) men sammanfattningsvis är multiplayern ganska bra. Jag berömmer dem också för free-roam möjligheten. Du kan spela tillsammans med vänner, upp till 8 spelare. Och ströva omkring lite hur ni själv vill. Hela kartan står till ditt förfogande. Jaga, skjuta varandra, döda varandras hästar, utföra olika "gang" gömställen, eller bara vandra runt utan att göra någon sorts nytta. Det är helt enkelt upp till dig själv. Möjligheten att ha ett icke fokuserat objektivs alternativ gör det mycket tillgängligt och roligt. Ett spel har äntligen kommit med vad som är principen för "pure fun".

För att knyta ihop säcken, är jag inte riktigt säker på att jag har spelat ett spel, någonsin, med en så tung känsla på story. Jag kunde inte inse hur mycket av en effekt det gjorde, tills jag slutförde hela storyn. Om ett spel inte kan kallas konst efter att ha levererat samma påverkan som någon toppen film ute med kvalitét skådespeleri och ett bra manus så är man helt enkelt inte uppmärksam. Visst Rockstar kan göra lättsamma saker som händer i världen och det är fullt med sociala observationer, men helt och hållet har det verkligen en djupgående slutsats.

Rockstar har verkligen ökat sina gränser sedan de ursprungliga GTA. GTA IV hade en komplex karaktär som Niko, men Red Dead Redemption gör John Marston en av mina all time favorit spels ikon.
(TESTAD VERISON : PS3)
- - - - - - - - - -