Battlefield 2

Dice har verkligen gjort det igen, med deras helskojiga Onlineröj i Battlefield 2. En riktigt stor vapenarsenal, och en hel bunt med olika fordorn som du får styra i flera realistiska miljöer.

Dice som är skaparna av Battlefield spelen är verkligen proffs när det kommer till Onlinespel. Deras Battlefield 2 blev riktigt populär bland allmänheten, och förövrigt hyllad av kritiker. Och det är ju inte alls konstigt. Eftersom Battlefield 2 verkligen är ett topp spel skulle man kunna säga. Det ända spelet lider av är ynka småbrister, som dock bara kör ner betyget ett snäpp. Annars, så är Battlefield 2 helt makalöst!

Jovisst är det här ett Onlinespel som verkligen imponerade. Och vad som verkligen fick mig att tappa hakan var hur fantastiska miljöerna var. Stora, nej. Enorma miljöer med småstäder, sjöar och fodorn. Vad som fattades, var varierat väder. För övrigt, så var det nästan löjligt hur spelets innehållsrika spelmiljöer kunde vara så allmänt enastående.

Nog snackat om det. Du kör med den vanliga stilen när du väl finner en serv som du är väl anpassad till. Du kommer automatiskt att välja lag, som består av lite olika. Kineser, Amerikaner etc. Du väljer en klass som du tycker verkar bäst, eller vant dig vid. Sedan så är det bara att starta vart du vill i de platser som dina kompisar tagit över. Det här var en liten negativ upplysning faktiskt. Spellägerna är så pass små, att det blir lite väl uttjatat efter ett tag.

Battlefield 2 är verkligen inte som andra FPS- spel. Och nu syftar jag på storsäljeren Call of Duty som inte är idendisk till Battlefield överhuvudtaget. Förutom genren då. Battlefield är mer realistiskt och välgjordare, och det märker man när man spelar Battlefield 2. Grafiken är bra, men lite ojämn, då miljötexturerna kan se riktigt risiga ut. Annars så märks det ganska tydligt att spelets grafikmotor är välarbetad. Fräsha animationer, och rörelser.

Tro inte att fodornen är något så vänder kinden till. Fodornen har en riktigt stor roll i Battlefield 2, och det kan då och då faktiskt bli din räddning under ett kritiskt läge. Något Battlefield 2 tyvärr lider av är de långa sträkorna med Jeeps, eller lastbilar. Det tar dock sin tid, men en lång tid sådan. Och om du har hamnat i vattnet, pågrund av att din helikopter blivit nerskjuten så får du antingen ta livet av dig, eller simma hela vägen till stranden.

Då och då, så kan man skapa enorma strider om fienderna och ni är ute efter en och samma plats. Det kan bli lika episkt och kul och det är kan bli lite intressant, om vem som ska få platsen. Nu när båda lagen har en massa fodorn så kan det bli jämn emellan det. Spelet kräver att man ska vara taktisk, och smart. Annars så kan du glömma första platsen.

Oftast så har Amerikanerna stora militära fartyg som de allra först börjar på. Där så är det bara att ta en båt eller ett flygplan och sedan ta sig bakom fiendernas linjer. Även helikopter är ett bra val, men det är oftast dem som blir denskjutna allra först. Så jag rekommenderar att du tar ett jetplan. En bra grej som du kan göra när ditt plan har krashat och du är på väg neråt, är att du snabbt utlöser din fallskärm, och sedan leder du dig neråt mot marken.

Spelets Onlinestöd är riktigt jämn och fin, men det finns ett fåtal problem som träffarna du får på dina fiender. Oftast så träffar du inte alls när du är en meter bort från en snubbe som är på marken. Du går fram till honom och pepprar på, men han skadas inte alls.

Vapenarsenalen är så pass stor att du lätt hittar ett favoritvapen. Men om du inte är nöjd med de vapen du har, så kan du alltid försöka låsa upp vapen, ju högre rank du blir. Under ett kritiskt läge så kan det vara bra att dra fram sin pistol och göra ditt bästa, och det har faktiskt hjälpt mig ett antal gånger. Den målsökande pansarskottet hat gett mig ett gått skratt en del gånger när jag skjutit efter missilen på infanterister och Jeeps. Explosionerna som du utger mot dina motståndare brukar se rätt snyggt ut, och själva sprängningen är ju helt underbar. Det grymma ljudet är så klockren, när ekot av dina skott avlåssas i ett tomt hus så ekar hela huset, och då kan fienderna få möjligheten att ha ihjäl dig.

Trots de småtöntiga låtarna som uppstår under laddningstiden, så är själva Soundtracket episkt. Och man får den helt rätta Battlefield känsla av den.

Spelet lider dock av en del
frustrationsmoment, där du helt plötsligt byter sida mitt under matchen. Då kan man bli riktigt förbannad, eftersom man kämpat så mycket och sedan har allt varit förgäves. Det här kan både döda spelglädjen, och förhoppningarna för sitt lag.

Trots den riktigt ljuvliga tekninken, så finns det ett små och få antal buggar som spelet råkat ut för. Tanks välts av någon anledning, bilar fastnar, osynliga tak och lite sånt. Annars så är spelet helt fläckfritt!

Spelkontrollen är så pass simpel att vem som helst skulle kunna styra ett Jetplan redan på dag ett. Och det känns skönt att det finns ett realistiskt krigsspel, där kontrollen måste vara tillkrånglad för att det ska kännas mer avancerat. Enligt mig, så är det roligast att styra en tvåmans helikopter tillsammans med en kamrat som hjälper till att skjuta ner fiender med hjälp av en manueltstyrd raket, och en Nose cannon.

Efter en hel match, som tar runt 1- 2 timmar att klara (!) så känner man sig verkligen utmattad. Efter att ha kämpat mot sina fiender i en enorm miljö så vill man helst ta det lungt. Men kort därefter så startar nästa nivå, och du är redo för plikten.

I helhet så är Battefield 2 en makalös upplevelse som Onlinetokar måste verkligen ta och testa. Sinnessjukt underhållande!_Cpt. Price

Sammanfattning: Ett proffsigt och väljort Onlinespel som är skapade av självaste Dice. Battlefield 2 utklassar alla andra FPS- spel som får ställa sig åt sidan och låta Battlefield 2 träda fram. Ett givet köp, som är omöjligt att motstå.

Testad version: PC

Slutbetyg: 8,5

Grafik: 8