Call of Duty: Black Ops

Då va första omgången av spelet avklarad och jag känner mig ganska kluven. Spelet har helt klart atmosfären och handlingen för att få mig att komma in i den rätta kalla kriget känslan. Sättet Treyarch lagt upp berättandet i mellansekvenserna sådär härligt filmretro och jag sitter på helspänn såfort elshockerna kommer.

Tyvärr håller inte spelsekvenserna måttet när det gäller storyn. Det går på tok för snabbt och man hinner knappt höra vart man ska eller vad man ska göra. Jag springer efter resten av soldaterna och hoppas på det bästa. Detta tycker jag förstör spelkänslan ganska rejält. Speciellt när man blivit bortskämd med modern warfare spelen. På tal om soldaterna så är fienden ganska korkad. Fast vi sitter 4 man och pepprar så kommer kamikaze-ryssar och stormar oss. Jag skulle önska att fienden va mer taktisk. Detsamma gäller ens egna kamrater. Dom sitter på samma plats hela tiden och rör sig inte ur fläcken förän jag går tillräckligt långt fram. Visst.. man ska inte kunna mygla sig genom spelet och låta kamraterna sköta allt men detta är nästan löjligt. Även om alla fiender i rummet är döda så sitter dom ändå kvar tills jag går in i nästa rum. Jag saknar Kapten Price.

Förutom ovanstående så finns det fortfarande störningsmoment kvar. Att flyga helikopter är ju ganska häftigt.. men inte när man möter en annan och en luftstrid utbryter. Det kan vara jag som är ofantligt dålig på att flyga helikopter men det går fan inte att träffa med missilerna. Det finns några störningsmoment till men jag känner att det är dags att fokusera på det positiva.

Call of Duty är ett riktigt bra spel. Det är hög fart hela tiden och storyn är riktigt bra även om den är ganska svår att förstå i början. Jag älskar verkligen miljövariationen och man får kriga på allt från isflak till översvämmad djungel. Vietnam-banan där man äntligen får smyga runt lite är helt fantastiskt snygg och är ett välbehövligt avbrott från den höga farten. Sen måste man ju nämna hur underbart det är att dom lagt till den klassiska vietnam musiken i spelet.. well done.

Varför inte bättre än en sjua?
Jo för AI'n är för dåligt, för många störningsmoment och för hög fart emellanåt så man inte hinner njuta av miljöerna samt att det är svårt att hänga med på vart man ska. Man skjuter lite här.. springer en bit och sen skjuter man lite där med.. men man hänger inte med på varför eller var man är.

Det blev ett lyckat spel av Treyarch men inte lika bra som modern warfare spelen. Men nästa tror jag kommer bli kanon. Förhoppningsvis fixar dom till dom viktigaste bitarna som t ex AI'n.

Gör om, gör lite bättre.

Medlemsrecensioner37