Epic Mickey

I Epic Mickey tar du rollen som allas vår käre Musse Pigg som har hamnat i det dystra Cartoon Wasteland som befolkas av bortglömda tecknade figurer från en svunnen tid. Detta är höjdpunkten i hela spelet är det som verkligen tilltalar spelet för mig som både cineast och en entusiast för gamla tecknade filmer. Epic Mickey är fyllt med så många olika detaljer som syftar till Disneys rika historia att det skulle vara omöjligt för en person att kunna lista dem alla själv. Allt från de gamla filmerna till klassiska attraktioner från Disneyland bildar en värld som får mig att anta att detta är Walt Disneys egen bild av eftervärlden.

Det dystra ödelandet är befolkat av gamla kända, och okända, karaktärer från igår. Även om jag inte kan hålla med om att Klasse och Klarabella skulle på något sätt vara "bortglömda" uppskattar jag dock hur de nämner sina allra tidigaste framträdande på vita duken. Det dock mest fantastiska med spelet är det faktum att detta markerar Oswald The Lucky Rabbits (döpt till Kalle Kanin på svenska utav någon outgrundlig anledning) återkomst till Disneys värld. Det faktum att Oswald var Disneys första karaktär men som han förlorade till Universal Pictures har gjort honom till relativt obskyr karaktär i filmhistorien och det syns i spelet. Det faktum att Oswald är bitter över Musses framgång och endast söker bekräftelse från Pappa Walt lyfter honom som karaktär och jag hoppas innerligt att Disney tänker fortsätta satsa på honom.

Epic Mickey är en hyllning i spelform till Musse Pigg tidiga kortfilmer och hans skapare Walt Disney. Vare sig man är stor eller liten har farbror Walt och hans tecknade mus antagligen påverkat dig på något sätt. Trots det rika innehållet har spelet dock sina problem. Smått sladdrig kamera och minimala kontrollproblem finns men dessa förstör dock aldrig spelupplevelsen.

Det är ingen tvekan om saken att Musse Pigg är en kulturikon idag, men är han nu en spelhjälte? Kanske inte helt riktigt. Hade spelet inte varit om Musse Pigg och dess hyllning till de gamla tecknade filmerna hade detta varit ett ganska medelmåttigt spel. Inte ett dåligt spel dock men inte lika engagerande. Epic Mickey blev nog inte det mörka, mer vuxna Musse-spelet många hade hoppats på efter att ha sätt de tidiga konceptbilderna. Men är du ett hängivet Disney fan eller, likt mig, en entusiast för gamla tecknade filmer är Epic Mickey ett givet köp.

Samlat betyg: 9/10
1
2