Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dead Space

Efter ha följt Isaac Clarke genom skräckskeppet Ishimuras alla vrår, medan jag stått sida vid sida samtidigt som horder av necromorphs försökt slita oss i stycken så har jag insätt en sak. Det här är ett rent skräck mästerverk!

Spelet tar sin början när Isaac och en liten besättning blir utsända för att reparera rymdskeppet USG Ishimuras
kommunikationsutrustning som har har givit ut nöd signaler.
När de väl ska försöka landa skeppet så uppstår det ett tekniskt fel och de krasch landar på Ishimura. våran hjälte och den resterande besättningen klarar sig oskadda men blir snart varse om att faran inte är över än, direkt när de kommit innanför dörrarna på skeppet Ishimura börjar de leta efter något annat transport medel på det tydligen övergivna skeppet. Det tar inte en lång stund förens de blir attackerade av groteska monster som har ihjäl alla utan isaac (som blir separerad från gruppen), Hammond och Kendra. Med Kendra och Hammonds hjälp genom kommunikations utrustningen så beger sig isaac längre och längre in i skeppet i hopp om att hitta någon lösning på allt det här och framför allt finna sin fru som var stationerad på Ishimura.

För att nämna lite om spelbarheten så spelar du som tidigare nämnt Isaac Clarke, en ingenjör som skickats ut för att reparea ett skadat skepp som utvinner mineraler från olika planeter runt om i galaxen.
Väl på skeppet möter Isaac på groteskt muterade monster kallade "necromorphs". Vilket i sin tur är döda människokroppar som en okänd alien art lyckats återge liv.

Dead Space spelas i tredje persons vinkel och då du för det mesta få uppleva alla hemskheter som ligger runt varje hörn på egen hand så har du fortfarande en kommunikations link mellan de kvarstående medlemmarna ur din besättning. Med hjälp av det så guidar Kendra dig genom de mörka gångarna inne i skeppet och hon har även tillgång till att låsa upp visa svårupplåsta dörrar.
Då Isaac inte är direkt utbildad i krigföring eller hade något större arsenal med sig så får han ta till vara på de saker han har, till exempel en plasmaskärare som visar sig väldigt trevlig att ha till hands när horder av necromorphs stormar mot dig. Då storsätt alla vapen Isaac har tillgång till är ingenjörs verktyg så har han möjlighet att bygga ihop dem själv, om du hittar olika scheman som ligger utspridda överallt på skeppet förstås.

När du väl hamnar i strid med en necromorph så gäller det att sikta efter ben och armar för att så fort som möjligt slöa ner deras framfart, men tro inte att det är över bara för att du fått ner dem på marken, de här glupska
monsterna gör vad som helst för få en liten mumsbit.

ända minuset som är värt att nämna i Dead Space skulle nog vara det riktigt dumma inventory systemet. För när du väl behöver något i din väska måste du osmidigt nog trycka upp hela ditt iventory som tar upp nästan halva skärmen och i all desperation leta upp saken du behöver sen välja "use". Detta kan visa sig rätt bökigt när du är
jagad av hungriga necromorphs som inte vill vänta på att du ska leta igenom väskan efter något trevligt.
Förhoppningsvis så kommer tvåan åtgärda den här bristen.

En faktor som verkligen förstärkte spelupplevelsen i mina ögon är att de helt och hållet skippat menyer som liv, ammunition, karta och annat dylikt. Smidigt nog har de placerat ens liv som en mätare på Isaacs ryggrad och även en mätare för hur mycket stasis-kraft man har kvar att använda.
Ammunitionen visas bara när du siktar med ditt vapen och det är lätt att byta fram och tillbaka mellan olika vapen med hjälp av smidigt sätta ut snabb knappar till varje vapen på styrkorset.
Ett annat smidigt system de valt att lägga in är att man simpelt nog bara kan trycka på en knapp så visas det med hjälp av en pil vart du ska gå härnäst för att komma vidare, så du slipper irra runt på skeppet i ovisshet.

En annan sak jag förvånades av är hur pass snygg design spelet har med tanke på att spelet nu i skrivande stund är nästan tre år gammalt. Även om man i flera delar av spelet befinner sig i trånga korridorer med nedsläckt ljus så kommer man stundvis ut till öppna ytor med riktigt snygga ljussättningar. I ett visst tillfälle befinner man sig utanför skeppets metall vägar och då får man en glimt av hur mycket tid de verkligen lagt ner, en riktigt läcker syn att skåda ut i galaxen.

Musiken lyckas precis som ett skräckspel ska göra, att få mig sitta ännu mer nervös och skakig medan jag går längs de nedsläckta korridorerna med vapnet viftandes åt alla håll samtidigt som jag försöker ta mod till mig
för att ta ytterligare ett nytt steg framåt.
Särskilt vid ett tillfälle mot slutet så minns jag att sången blinka lilla stjärna började sjungas i bakgrunden av en ung tjejröst. Jag vet inte hur de lyckades att få mig så pass rädd och panikslagen genom att spela en harmlös barnsång som jag själv har flera minnen av att jag sjöng som yngling. Men efter detta ögonblicket får jag kalla kårar bara att tänka på det..
"Twinkle, twinkle, little star, How I wonder what you are."

Visceral Games har verkligen tagit i från tårna när de har producerat Dead Space som både har en fascinerade story och innehåller en riktig skräckupplevelse som kommer få dig att kippa efter andan.
Det är bara att ta av hatten för Visceral Games fantastiska arbete med detta skräck mästerverk.
Ett spel som jag starkt rekommenderar till alla skräck älskare där ute, det här är inget ni får missa!

Plus
[+] Underbar handling
[+] Ryslig stämning
[+] Riktigt bra ljud
[+] Snygg Design

Minus
[-] Jobbigt inventory system
[-] Få dugliga vapen

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10