Test Drive Unlimited 2

Skrivet av: Zoiler   2011-02-24

Solnedgångarnas bilspel. Nu med regn, off-road och Ibiza.

Utvecklingen har stått stilla sedan vi fick utforska Oahu för fyra-fem år sedan i det första TDU-spelet. I mångt och mycket är det samma spel som ettan men större. Tyvärr dras det med stora problem vid släppet, bland annat har Eden Games officiella forum varit nere och Twitteruppdateringar om lovade förbättringar sker alltjämt. För onlinedelen fungerade inte när denna recension skrevs.

Och det är ju synd med tanke på att detta är ett MMO-bilspel mer eller mindre. I själva spelet är "socializing" integrerat som en integral del i ditt levlande. Du kan ansluta dig till klubbar med andra spelare och utmana andra klubbar, prova utmaningar gjorda av spelare över hela världen, bjuda in kompisar till ditt hus och i din bil, köra co-op, eller bara tävla mot de olika spelare som du ser på kartan i realtid. Allt detta ger dig poäng som gör att du ökar i level (du får också poäng genom att utforska ön, köra turneringar, samla bilar, hus etc).

Tyvärr har jag ännu inte kunnat prova något av detta online eftersom det inte fungerat för mig. Men det kommer såklart att patchas tills det fungerar. De försenade spelet flera gånger men de skulle alltså ha behövt försena mer. Eller kanske snarare betalat fler testare. Att bara anställa tre (3) testare för ett sånt här ambitiöst projekt är helt otroligt och konsekvenserna får man ta nu. Folk har förlorat sina sparfiler och inte kunnat spela utan att dra ur nätsladden. Kort sagt har det varit kaotiskt buggigt.

Men... det finns ett offlineläge. Jag spelade inte online i det första spelet och jag tyckte det var rätt bra. Det är samma sak här faktiskt. Det är väl vad amerikanerna hade kallat för "guilty pleasure" , spelet har så många brister men jag förmår mig ändå ha roligt med det.

Man måste dock tänka på att det är ett arkadspel. Det är ingen simulator. Om du är ute efter en simulator ska du inte köpa detta. Om du har problem med att styra bilar generellt i spel ska du inte heller köpa detta. Fysiken är riktigt värdelös. En frontalkrock på motorvägen resulterar i att man flyger bakåt lite. Man kan inte köra sönder parkbänkar. Den är hemskt dålig och störande faktiskt. Det har klagats mycket på styrningen, men det är dock inget fel på den. Man måste bara lära sig att bemästra den. Och som sagt, det är ett arkadspel.

Sanningen är att man måste lära sig bemästra styrningen eftersom de race, speciellt de på tid, som man ställs inför kräver exakt precision. Man måste nästan ha den bästa bilen i varje klass och man måste för det mesta köra bra för att komma etta. Olika bilar har olika styrning. Jag antar att detta är en faktor som gör spelet underhållande i mina ögon - just att det är utmanande och hänger på hundradelar.

I andra spel kan du kanske köra med samma bil nästan hela tiden och vinna allt med den. I TDU2 måste du byta bil ofta och lära dig hantera den och lära dig vad som är bäst i olika situationer. Det är inte helt lätt att bemästra styrningen och noobs kommer lägga ned snabbt.

En annan grej, och här kan vi ta grafiken samtidigt, är hur enormt stort det är. Jag blir så trött på folk som jämför grafiken med Dirt eller Project Gotham Racing. Hallå? Detta är ett MMO med två öar, Oahu (dvs ön från första spelet, låses upp vid lvl 10) och Ibiza, som din lekplats. Du åker omkring på flera mil av vägar med olika varierad terräng och miljöer. Det tar en timme bara att åka runt Ibiza i högsta fart på motorvägen. Du har olika väderförhållanden och en natt- och dagcykel. Självklart kan TDU2 inte komma upp i samma standard grafiskt som spel som egentligen bara består av flera banor ihoppackade i ett spel. Grafiken får sig en törn.

Jag tycker ändå grafiken är godkänd. Den är ful ibland och småsnygg ibland. Träd och andra objekt poppar fram i horisonten, frameraten är inte jättemjuk, bilarna inte de mest detaljerade. Men det är ändå helt ok och variationen är rätt stor.

Vad man istället får i utbyte är väg. Flera mil av öppna vägar att köra på. Detta leder till att turneringarna man kör i aldrig är repetitiva för man kör aldrig på samma vägar. Det är sköna, väl uttänkta rutter som använder sig av upp- och nedförsbackar på ett smart sätt och de är utformade efter verklighetens öar. De är också utmanande. Jämför med Dirt eller PGR där det inte tar lång tid innan du börjar tycka banorna är repetitiva. Det är ojämförbart, TDU2 är så överlägset mycket bättre på den punkten och vi har plötsligt ett motsatt förhållande mot grafiken.

Sen gillar jag att man har bra koll på vart man ska eftersom det kommer upp pilar som visar nästa sväng, man har en minikarta nere till vänster som visar vägen, man ser hur långt man har till nästa checkpoint i realtid, och man får dessutom en tid som visar hur man ligger till vid varje checkpoint, vilket gör att man får en direkt belöning om man har kört bra, eller ser om det är någon mening att fortsätta köra om man ligger efter. Dessutom, det är ingen gummibands-AI. Bara en sån sak är mycket uppskattat.

Det är dock det enda bra med AI:n som i övrigt är riktigt dålig. Race vinner man oftast om man inte gör misstag eftersom de är förbannat dåliga på att åka förbi. Ligger man framför så kan man åka hur långsamt som helst och de åker inte förbi. Ett bra knep om man vill ta ut den som ligger efter i poängtävlingen i eliminator. Lägg dig framför honom, sakta ned till 30 km/h så han åker ut efter första varvet, och vänta sedan tills du själv åker ut (eftersom han är enda hotet i den totala poängtävlingen). Jag brukar alltid ta eliminator sist då de oftast är långa så kan man styra tävlingen lite.

Jag har också sett AI:n sakta ned av anledningar jag inte förstår och de krockar ibland in i civila bilar.

Ljudmässigt är det ingen höjdare. Inte vad gäller motorljud i alla fall. Däremot är det en ren njutning att åka ett 45-minuterslopp runt ön med Hariba Radio påslagen. Riktigt sköna låtar.

Att TDU2 har blivit mer Simsaktigt är en underdrift. Jag hatar mellansekvenserna som man inte kan skippa och allt som har med "storyn" att göra. Det är verkligen uruselt alltihop. Men lite roligt är det med alla Simsgrejer. Man kan köpa flera hus (jag drömmer fortfarande om yachten som kostar multum) som man faktiskt kan utforska i förstapersonsvy, möblera dessa, pynta sin karaktär med olika hårstilar, massoooor med kläder, pimpa bilen, etc. Jag gillar att man kan göra någonting för sina pengar. Konceptet är bra även om det inte är perfekt i utförandet. Men det är ett steg i rätt riktning tycker jag. Dock behövs mer interaktivitet om det ska bli någon riktig mening med det (bada i sin pool, spela basket på sin basketplan). En tredjepersonskamera för att se sin omgjorda karaktär hade ju också varit guld.

Menysystemet är inte det bästa tyvärr. Säg att man vill byta bil till Enzo Ferrari, vart lämnade man den då? Den är i något garage som tillhör något hus på någon av öarna. Men det är inte lätt att veta vilket. Och är man på fel ö så måste man åka (teleportera) till flygplatsen för att byta ö och sedan sticka till huset, in i garaget och ta bilen. Ganska mycket jobbigare process än att bara ge oss en lista där vi kan välja. Det är samma sak med det mesta i spelet. Menyn är inte bra och det var den inte i ettan heller.

Sammanfattningsvis så tycker jag man kan ge det här en chans om man gillar arkadracers och gillar att hela tiden få nya körupplevelser. Man kör i många olika bilar på nya vägar till schysst musik. Det är utmanande och har en rollspelsaspekt. Man klarar två turneringar om dagen utan att stressa och får bättre och bättre bilar och hus. Om onlinedelen hade fungerat så kanske jag hade höjt betyget för det är ett lovande koncept utan tvekan, men jag kan inte ge det mer än så här i nuläget och med tanke på alla brister som faktiskt finns. Ett så här trasigt onlinesystem är oförlåtligt, men jag tycker man ska stödja spelet eftersom det här är ett steg i Ataris dröm om ett MMO-bilspel som på allvar knyter samman folk i en värld tagen ur verkligheten.

Tänk bara på att undvika det om du är mer inriktad mot simulatorer. Då lär det inte vara något för dig.

+ Enormt stort, blir aldrig repetitivt
+ Mycket bra utformade race (men de är ju också tagna från verkligheten!)