Killzone 3

Skrivet av: Zoiler   2011-03-05

Ett steg bakåt?

I min mening så har Killzone alltid haft ett för stort ok på sina axlar. Halo-killer var det första folk kom att tänka på, vilket är en omöjlig uppgift. Sony behövde dock en sådan så man hajpade det på det sättet. Ettan var inte i närheten. Inte tvåan heller, inte försäljningsmässigt. I trean känns det som att man byter riktning för att försöka få upp just försäljningssiffrorna, gör det lite mer Call of Duty. Frågan är om det varit på bekostnad av fansen.

Tiderna har förändrats nu. Där man förut bara behövde en Halo-killer behöver man nu en Halo-killer, en CoD-killer och en Battlefield-killer. Sanningen är att det är stenhård konkurrens om spelarna vad gäller multiplayer-FPS numera, vilket gör att man kanske borde satsa mer på enspelarläget. Det är en svår balansgång att få båda att bli så bra som de måste vara.

Enligt mig är det första Killzone fortfarande det bästa offline. Jag hade hoppats att tvåspelarläget offline skulle ändra på den saken, men icke sa nicke. Kampanjen i KZ3 är på sin höjd godkänd. 4,5 timmar efter vi började på svåraste som gick från början var det slut, ja borträknat de få gånger man dog och mellansekvenserna. Det är för kort, jag trodde det var ett skämt när det, för övrigt, otroligt abrupta slutet spelades upp.

Co-op är dessutom gimpat. Istället för att fylla ut hela skärmen i splitscreen så tar svarta remsor upp plats och förminskar bildytan till allt för små dimensioner. Till den grad att det är svårt att se. Det går heller vad jag kan se inte att byta till horisontell split-screen, man är fast med vertikal. Ingen online co-op existerar i nuläget, dock kan det kanske vara på gång.

Storyn är svår att hänga med i om man inte spelade Killzone 2. Efter en kort infotext, inledningsfilm, och en påtvingad tutorial kastas man direkt in i handlingen där jag antar att KZ2 slutade och tvingas själv lära känna karaktärer och omgivningar. Överlag är storyn ganska svag och förutsägbar. Framförallt dåligt regisserad, eftersom man hoppar från ställe till ställe utan förklaring, och kamerasekvenserna under actionscener är så röriga och flyktiga att de ser ut att vara gjorda av totala amatörer.

Man har lagt ned tid på en massa fordonssekvenser som uppenbarligen är gjorda för Playstation Move. Jag har aldrig sett meningen med sådana sekvenser. Precis som i Black Ops där man ska måsta köra varenda förbannade fordonstyp som finns, bara för sakens skull. Tanken är att ge variation men det finns ingen frihet i scriptade sekvenser som går på räls och utspelas på linjära banor, vilket de flesta av dessa gör. För det mesta bemannar man bara kulsprutan, siktar och skjuter.

Grafiken ser bra ut men den känns nedgraderad från Killzone 2. Motion blur-effekten har tonats ned. MSAA hjälper till att jämna ut kanter men de syns fortfarande. Ibland får man problem med frame-raten (i co-op i alla fall). Jag har aldrig förstått storheten med Killzones grafik om jag ska vara ärlig. Bra kan jag hålla med om att den är men utan tvekan bäst någonsin är den knappast. Effekter som eld, rök och vatten gör sig inte bra, det finns bättre ljuseffekter i andra spel, fysiken är inte ledande på något sätt. Designen och färgsättningen är rent utav dålig, även om spelet fått lite mer färg i trean med snö- och djungelbanor. Och det känns som man försöker för mycket med ansiktena som ibland påminner om lergubbar med så mycket detaljer som möjligt inpackade men uttryck som bleknar mot kommande L.A Noire eller Enslaved. På plussidan ser bakgrunder och stora konstruktioner bra ut, och de har också lyckats med att få det att se ut som att det är mer detaljerat med mycket skräp som flyger omkring i luften (eller snön som virvlar omkring på de kyligare platserna).

Vidare skulle spelet behövt större utmaning. Den svåraste nivån måste man låsa upp, således måste man spela en nivå under från början. Och här är det för lätt. Dör du så kan din polare återuppliva dig, dör ni båda så kan datorn återuppliva er. Ibland gör han det inte. Ibland står han bredvid dig och lipar om att han inte kan nå dig eftersom att han bara är en pantad AI. Då måste man fortfarande vänta i en halv minut innan man "dör" och får ladda om. Irriterande. Spelet sparar automatiskt hela tiden så checkpoints är aldrig långt borta. Ammo hade jag aldrig ont om, det finns ammoboxar överallt och annars är det bara att plocka upp fiendens bössor. Jag hade önskat att den högsta nivån, Elite, gick att spela från början för utmaningen blir verkligen lidande av dessa ständiga checkpoints och återupplivningsmetoder. För att inte tala om att man tål väldigt mycket, regenerar hälsa, och att AI:n bara står och skjuter från skydd enligt standardbeteende eller springer som idioter över öppna fält.

Allt är inte dåligt dock. Kontrollen är välgjord och ljudet och musiken likaså. De få stealthsekvenserna som finns där man smygandes ska ta ut helghast med ljuddämpade pistoler är roliga, tyvärr finns det bara på ett ställe där det är påtvingat och är inte en inbyggd funktion i spelet.

En annan sak som bör nämnas är våldet. Av någon anledning har man dragit ned på det vulgära snacket från Killzone 2. Det är alltså inte lika "våldsamt" språkbruk nu. Däremot verkar det vara helt okej att höja ribban några snäpp vad gäller våldet. KZ3 är blodigt med brutala melee-avrättningar, snajperskott som spräcker huvuden som meloner och ibland lite väl groteska mellansekvenser. Just avrättningarna man gör med händerna är våldsamma, i en av animationerna trycker man in båda ögonen med tummarna. I min mening är spelet inte osmakligt dock, men be warned att sådant våld förekommer.

Kampanjen är en habil upplevelse men inget jag vill spela om. Vill man det så kan man göra det med Playstation Move som faktiskt är bra implementerad i spelet. Det finns många inställningar att göra för känsligheten och man kan utan problem ha den avslappnat i knät och sikta med stor precision därifrån. Jag tror man kan bli riktigt bra med Move och definitivt klara Elite utan problem.Det går också att spela Killzone 3 i 3D, dock ingenting jag har kunnat testa. Men det finns där.

Den korta, enkla och sönderryckta kampanjen till trots så finns ett multiplayerläge som ger spelet sitt existensberättigande även om också det läget brister på flera punkter.

Multiplayer

I MP finns 5 olika klasser och man får exp som låser upp nya vapen, färdigheter och perks ju mer man dödar. Allt enligt standardmodellen numera. Av klasserna har jag kört mest infiltrator, engineer och snajper, inget med medic och tactician.

Det bästa med MP är att klasserna är så olika. För det första har de sina egna vapen och för det andra har de klassanpassade skills. Snajpern kan t.ex bli osynlig, engineer kan sätta upp turrets och reparera dem, medic kan återuppliva sig själv. Infiltratorn har en djävulsk egenskap som gör att man tror att han är i samma lag, tills han kommer nära och vrider nacken av en.

Jag tycker det är väldigt bra att klasserna diversifieras så här för nu känner man sig som en high-tech snajper när man ljudlöst och osynligt tar ut fiender. Jag skulle säga att han är OP då det är svårt att kontra honom. Det är ju bara att tacka att banorna inte är så stora som i battlefield, då hade han varit omöjlig att ha att göra med.

Engineerens turret är också en bra egenskap eftersom den på högsta nivån kan skjuta raketer och snabbt ser allt som närmar sig där den scannar. Man kan få många gratiskills med en väl placerad turret och dessutom är man själv beväpnad med ett maskingevär som kan avlossa en hel del kulor innan man behöver ladda om.

Infiltratorn är lurig men jag har märkt så här efter 15 timmars spel att folk testskjuter mot en eftersom de aldrig vet vem som är infiltrator eller inte. Hans förstavapen är en shotgun som numera är galet kraftfull och dödar med ett skott från hyfsat nära avstånd.

Medic kan alltså återuppliva andra och sig själv och har dessutom den flygande droiden från Star Wars som skyddsängel. Tactician kan sända ut en kraftfullare svävare och scanna av folk på kartan bland annat.

I grund och botten är det upplagt för fest eftersom även kontrollen är skön och poängsamlandet beroendeframkallande. Ljudet är hjälpsamt i 5.1 eftersom man verkligen hör varifrån folk kommer (så länge de inte har silent steps). Men det finns flera brister som drar ned betyget.

Vi kan börja med spellägena. Det finns tre lägen; TDM och två till. I det ena ska man hålla positioner tror jag och i det andra löser massa olika spelsätt av varandra genom matchens gång. Det gäller att vinna så många olika matcher i de olika lägena som möjligt(search and destroy, assassinate, TDM, search and retrieve...) för att vinna matchen totalt.

Jag gillar när det är så avskalat som möjligt så för mig är detta rena kaoset och jag kunde inte sätta mig in i det. Orkar heller inte med att varje match håller på i en halvtimme. Jag vill bara spela TDM. Tyvärr är TDM inte så välgjort. Matcherna tar slut på tok för snabbt eftersom det bara behövs 45 kills för att vinna. Spawnsystemet är totalt fucked up, ibland spawnar man mitt i fiendelägret, ibland mitt framför motståndaren. En gång spawnades jag på samma ställe som en kille sköt fyra gånger på raken. Kul.

Matchmakingsystemet är inte heller bra. Ibland får man spela ensam mot sju-åtta andra. Tre gånger senast jag spelade så var jag helt ensam när matchen började så det var bara att starta om. Och jag vet inte varför men jag är nästan uteslutande på förlorande laget trots att jag nästan alltid har plusstatistik. Jag vet inte hur de matchar men något fel gör de.

Alternativen är för få dessutom. Medan Black Ops har en sprudlande massa alternativ och statistik så finns det knappt några i Killzone 3. Man kan bara välja lägena men det går t.ex inte att välja hur många man vill spela. Banorna är inte stora så det blir grötigt när 24 spelare och en massa torn och svävare gör upp om segern. Även när det gäller vapenutbud ligger Killzone efter, då man ganska snabbt låser upp det man behöver till de klasser man spelar med.

Sen har vi buggarna. Jag har kastats ut tre kvällar på raken för att "master servern" inte längre är tillgänglig. Jag gick miste om fyra timmars expande och statistikförande för att jag fick error code 9. Killzone 3 är än så länge inte stabilt men å andra sidan så släpps det innan det egentligen är klart eftersom det patchades på launchdagen och det kommer fortsätta patchas.

Slutligen kartorna. Fem små kartor är inte i närheten av godkänt. De är heller inte lika välgjorda som i t.ex Black Ops på långa vägar, man börjar lära sig vart folk sitter och trycker. Jag har redan mer eller mindre tröttnat på dem. Men man kan ju ladda ned nya, säger någon. Ja... det kostar. Och det borde givetvis inkluderats från början. Jag förstår inte hur man kan släppa ett spel med fem MP-kartor och sedan på launchdagen erbjuda två till som man tar betalt för. Det är inte konsumentvänligt och inget jag kommer stödja.

Ytterligare ett mappack verkar vara på gång. Det negativa med detta är att det kommer splittra multiplayerspelarna så att man bara kan köra med de som köpt samma kombination som man själv köpt, eller inget alls då.

I grunden gillar jag MP i Killzone 3 men det finns så många saker som kunde gjorts bättre att jag inte tror att detta kommer hålla mig involverad när jag får andra spel som tar upp min tid. Det är kul så länge det är nytt och fräscht men tyvärr är innehållet skralt och jag irriterar mig ständigt på de tekniska aspekterna av spelet.

Allt som allt så har jag nu spelat KZ3 i ca 20 timmar och haft någorlunda kul med det. Jag kommer troligtvis spela ett tag till fram till andra spel kommer. Det måste ändå anses vara bra. Men mer än så är det inte. Det finns inte en chans att det här håller på samma sätt som CoD eller Battlefield online. Och frågar man Killzone 2-fansen så lär trean, trots sin massiva budget, framstå som ett steg bakåt.

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 7.1/10
1