Bayonetta

Skrivet av: Kefka   2011-04-11

Jag älskar Devil May Cry. Inte bara för att det är ett roligt spel, men på grund av häftiga karaktärer och galen stil, utan att vara alltför galet. Nej, det är inte! Okej, kanske ibland. Hur som helst, när jag hörde att skaparen av Devil May Cry skulle släppa ett nytt spel i samma stil trodde jag det skulle vara fantastiskt. Och enligt pressen, var Bayonetta ett riktigt bra spel. Jag köpte det inte direkt dock, utan jag väntade på att det skulle gå ner i pris. En vän till mig berättade att han tyckte spelet var löjligt och dumt, inte alls kul. Jag trodde honom inte.

För ett tag sedan köpte jag äntligen spelet. Bayonetta är ett spel om en häxa med samma namn. Hon bor och kan flytta mellan den verkliga världen och typ ett parallellt universum där änglar bor, hon kan se människorna men de kan inte se henne. Här jagar hon änglar av alla slag. Målet är att jaga typ boss-änglar så hon kan offra dem till underjorden? Jag är inte helt säker på historien, och ärligt talat, jag bryr mig inte. Bayonetta är dumt och löjligt, karaktärerna är intetsägande och jag bryr mig verkligen inte om dem alls, samma gäller för storyn. Min vän hade rätt...

Förutom detta; spelet är roligt. Striderna är väl avvägda, det bästa är det så kallade Witchtime, som saktar ned tiden när du gör en exakt avvärjning. Det är utmanande, med bra fiender och varierat gameplay. Detta gör spelet ett spel som du kan spela igenom utan att ge upp.

Men spelet har en del problem. Kameran är ansvarig för de flesta av dem. Du styr den som många andra kameror, med höger analog spak, men den är långsam, alldeles för långsam. Du kan inte riktigt se fiender hela tiden på grund av detta, vilket innebär att det inte är ditt fel när du dör, för det mesta. De gånger det inte är kamerans fel, det är stridssystemet. Det är bra, ja, men på vissa fiender du inte har tid att tänka alls, så du bara mosa knappar, ducka och hoppas att du överlever.

Varför Hideki Kamiya inte valde att gå bort mer från Devil May Cry förvirrar mig. Det kunde lika gärna vara en Devil May Cry spin-off. Jag förväntar mig bara Dante att dyka upp när som helst.

Av dessa skäl tycker jag inte Bayonetta är ett fantastiskt spel, det är ett bra spel dock väl värt att spela. Men jag spelar inte det två gånger. Jag spelade inte det om och om igen på alla svårigheterna som jag gjorde med Devil May Cry. Med alltför många problem är det här spelet fortfarande bra på grund av stridssystemet, men inte jättebra.

Medlemsrecensioner8
Samlat betyg: 8.1/10
1