Dragon Age II

Bioware har lyckats igen och i min bok är de ett av få företag som aldrig gjort ett dåligt spel. Dragon Age 2 är ett rollspel av näst högsta kvalitet. Vilket innebär att det är så bra det kan bli utan att vara lika bra som Mass Effect.

På tal om ME så har DA2 lånat vissa saker av nämnda spelserie. Dialogsystemet har gjorts om jämfört med DA: Origins och numera används en dialogcirkel, liknande den i ME. Huvudpersonen har nu också begåvats med en röst så att man liksom i ME kan höra sin protagonist framföra det dialogalternativ man valt.

Även stridsystemet har gjorts om och förbättrats. Olika kombinationer av magier och förmågor kan nu användas till att öka skadan på dina motståndare. Säg exempelvis att jag säger åt min krigare att använda en förmåga som försätter fienden i ett obalanserat eller förvirrat tillstånd. Då kan min magiker kasta magier som gör extra mycket skada mot fiender som är obalanserade eller förvirrade, ibland så mycket som 900% mer skada beroende på vilken magi och vilket tillstånd som gäller. Sedan kan detta sättas ihop i automatiserade taktiker som dina karaktärer kan använda om man föredrar att inte detaljstyra allt själv. Taktiksystemet fungerar för övrigt på samma sätt som i DA: Origins.

Ett stort minus med spelet är tyvärr en hel del buggar. Dialoger som kommer i fel ordning, uppdrag som inte går att påbörja och karaktärer som står på fel ställen. Spelet hade behövts finputsats en del eller i alla fall patchats. Men något som har putsats på jämfört med föregångaren är grafiken som nu ser aningen bättre ut. Designen har också ändrats till det bättre på karaktärer och miljöer, vilket ger spelet ett mer säreget uttryck.

På det stora hela gillar jag verkligen DA2 och hade det inte vart för buggarna och en del repetitiva omgivningar så hade spelet vart uppe på ett högre betyg. Dialogerna är stundtals otroligt vackert skrivna, som alltid i Biowares spel och även manuset är bra. Spelet startar starkare än det slutar och det känns bäddat för DLC, expansioner eller uppföljare. Något jag ser fram emot väldigt mycket.

Mitt betyg: 8/10

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 7.6/10