Madagascar Kartz

Skrivet av: PhMan   2011-05-03

Madagascar Kartz är ett bilspel för barn och barnsliga föräldrar. Jag köpte detta spel till min son som är 5 år. Han gillar filmerna och kände igen karaktärerna. Det var alltså rätt lätt för honom att gilla spelet.

Man kan välja mellan olika spel med olika svårighetsgrader. Huvudspelet är väl att man kör turnering och möter andra figurer från filmerna men även vissa gäster är med. Vad sägs om Shrek eller kanske B.O.B. från Monsters vs Aliens! Varje turnering innehåller 3 lopp i 3 olika banor och när alla 3 är körda så summerar man poängen och ser om man hamnade högst på pallen. Det är full rulle och action med fult spel, coola hopp, turboladdningar och snygg körning som avgör om du slutar loppet med ett leende eller svär och skriker och hoppas att ungen inte lyssnar!
Vinner man tuneringar så låser man upp figurer och svårare banor. Alla figurer är duktiga resp. dåliga på olika saker. Det gäller att hitta en favorit som passar din körstil!

Man kan även spela utan motståndare och försöka t.ex. slå tiden. Banorna är de samma som vid turneringarna men man kör runt banan helt själv.

Spelet har 4 svårighetsgrader. Karten man kör kan vara 50cc, 100cc, 150cc och slutligen 200cc. Man får en starkare motor och allt blir såklart lite svårare att hantera och kontrollera. Man måste lära sig att sladda genom kurvorna för att på så sätt ladda turbot, att sedan använda turbo-boosten vid rätt tillfälle osv men även självklart ha turen på sin sida. När man kör 200cc är det inte alls lätt att vinna lopp. Allt måste stämma för att du ska hamna överst på pallen.

Ett stort plus med spelet är att det märker hur duktig man är på att köra och anpassar motståndet efter det. Men andra ord, om jag kör så märker jag att även motståndarna ökar tempot. Jag vinner loppen, men inte med mycket och då har jag ändå kört "felfritt". När min son körde i början och åkte brett och snett och åt fel håll och allt ni kan tänka Er, så kunde han ändå köra ikapp resten av fältet (med lite hjälp från mig). Det är riktigt skönt med den funktionen för barnas skull så slipper de åka på stryk jämnt och tappa lusten. Idag så kan han t.o.m. vinna lopp när han kör hyfsat. Det i den lättaste svårighetsgraden, alltså 50cc. Vet ej om samma princip gäller för svårare grad.

Banorna är av varierande miljö och karaktär och är rätt roliga att köra. Ju mer man avancerar i spelet så blir banorna mer och mer krävande. Grafiken är helt okey och ljudet likaså. Kontrollen är också rätt bra. Tycker att spelet är välgjort, roligt och utmärkt för barn som gillar bilspel. Finns rätt mycket att göra och det tar ett tag innan de tröttnar på det. Även som vuxen sitter jag gärna med och spelar. Man kan köra två samtidigt och då får man en "split screen" vilket gör det lite svårare att se bra, men det går.

Samlat betyg: 6/10
1
2