Portal 2

Portal var ett riktigt bra spel. Spelet hade ett väldigt enkelt, men samtidigt genialt koncept och skön humor. Det som dock drog ner betyget var att det var för kort och att det inte var särskilt utmanande. Men som sagt så var Portal ett riktigt bra spel, så att jag såg framemot uppföljaren var inte så konstigt, som förhoppningsvis skulle vara längre och klurigare.

I Portal 2 så får du återigen spela som Chell. Du vaknar upp i ett motellrum som ser alldeles förfallet ut, och inte långt därefter introduceras du till den nya karaktären Wheatley, som säger att hela Aperture Science hotas av härdsmälta i huvudreaktorn. Ni båda tar till flykten, där du får ta dig genom några testkamrar som är tagna från början av första Portal. Du märker då att det har växt en massa plantor och allt är förfallet, vilket troligtvis betyder att du har sovit lika länge som Törnrosa. Inte alltför långt senare så råkar vi väcka upp GLaDOS. Och hon är bitter, då hon under den tid som du har legat och snarkat har fått sett sig själv dö, om och om och om och om igen. Men nu när hon är aktiverad igen så kan hon skicka in dig i dödliga testkammare - för vetenskapens skull. Men den här gången blir det ingen tårta.

Portal 2 bygger på samma enkla och geniala koncept som i föregångaren. Du har ett portal-gevär, som kan skjuta en blå och en orange portal. Går du genom den blåa portalen kommer du ut ur den orange, och går du genom den orange kommer du ut ur den blåa. Genom att använda dessa portaler så ska du lösa olika pussel för att ta dig vidare genom testkamrarna.

Du ska såklart använda portalerna på samma sätt som i föregångaren, men det finns nya saker att tänka på, som du måste använda dina portaler till. Bland annat så finns det laserstrålar som kan roteras med hjälp av särskilda lådor, som kan användas för att öppna dörrar eller aktiverar plattformar. Det finns även plattor som gör att du susar iväg i luften, ljusbroar som man kan förlänga och flytta med hjälp av portaler, olika geléer som har olika egenskaper beroende på vilken färg de har, samt någon form av energitunnlar som upphäver tyngdlagen, och precis som med ljusbroarna så kan du förlänga och flytta tunneln med hjälp av dina portaler. Samtliga nya inslag fungerar även tillsammans, som till exempel att frakta gelé via energitunnlar. Det introduceras hela tiden nya sätt att tänka på.

Som tidigare nämnt så var det största minuset med föregångaren att det inte var särskilt utmanande. Förutom ett få par tillfällen så förstod jag nästan direkt hur man skulle göra. Så är inte fallet i Portal 2, som har mer utmanande pussel. Här krävs det verkligen att man gnuggar geniknölarna, och det har hänt att jag har fastnat ett flertal gånger. Jag har provat flera olika saker, provat de flera gånger, men ingenting funkar. Men sedan tar man sig en funderare, provar en liten sak. Aha! Sedan när man väl har klarat det där pusslet som man har kämpat med så är känslan oslagbar. Man känner verkligen att man har lyckats med någonting, något som få spel lyckas få fram hos mig.

Något som jag verkligen älskar med Portal 2 är dialogerna och humorn. Den nya karaktären Wheatley är både rolig, charmig och lätt distraherad, och är en av de skönaste karaktären på länge. Men stjärnan i allt är GLaDOS, som är bättre och ännu mer sarkastisk än sist. Hon är inte lite bitter mot spelaren, och ibland kan hon kommentera spelarens vikt, brist på intellekt och helt enkelt att spelaren är en hemsk person (enligt rapporterna, om man ska tro GLaDOS). Röstskådespelet i Portal 2 verkligen superb, och i stort sett varje gång Wheatley eller GLaDOS börjar prata så fnissar man, eller tokskrattar när de säger någonting riktigt kul. Även de mindre rollerna, som de sockersöta Turrets, är verkligen jättebra.

Något som är nytt i Portal 2 är ett samarbetsläge, där två spelare får ta kontroll över de robotarna Atlas och P-body. Precis som i enspelarläget så ska man lösa olika pussel som ska lösas. De flesta av de nya inslagen från enspelarkampanjen är med här, och man kan använda de i nya sammanhang. Men istället för att hålla reda på två portaler så måste spelarna hålla reda på fyra portaler, och i takt med att man kommer längre blir pusslen klurigare. Du straffas inte heller när du dör, utan dyker snart upp igen. Sen om dödsfallen var omedvetna eller medvetna från din partners sida är en helt annan sak...

Kommunikation är väldigt viktigt när du spelar Portal 2 med en kompis, och därför har Valve inkluderat ett gäng väldigt användbara verktyg för just det ändamålet. Med en knapptryck kan du lägga en markör på ytan eller ett objekt, som sedan syns på skärmen. Du kan också markera vart din partner ska sätta portaler. Detta system fungerar utmärkt, och jag skulle väldigt gärna vilja en liknande funktion i många spel som bygger på lagarbete, som till exempel Battlefield-spelen. Funktionen är nödvändig om du spelar online eller på PC, men är inte fullt så lika viktigt om du spelar på delad skärm, även om det kan vara en fördel att använda det.

GLaDOS är dessutom närvarande i samarbetsläget, och fortsätter med sina sarkastiska kommentarer, och försöker även att "motivera" er. Ena stunden kan hon säga att den blåa spelen är mycket bättre, och att den orange bara är i vägen för honom, bara för att stunden senare hävda det motsatta.

Portal 2 drivs av Source-motorn, som har varit med ända sedan Half-Life 2. Motorn är en aning föråldrad jämfört med dagens motorer. Men trots det är Portal 2 väldigt snygg, med samma klockrena design som i föregångaren. Grafiken känns också mer polerad, och det är rätt detaljrikt. Eftersom Aperture Science har legat helt stilla under flera år så ligger det bråte och annat skärp överallt, och växter har kommit genom hörn och kanter, och det ser helt enkelt förfallet ut.

Det enda som jag skulle kunna klaga är längden på spelet. Det är dock inte kort, och räcker mellan 7 till 10 timmar, och då har du dessutom ett samarbetsläge som är runt 6 timmar långt, samt kommentarer från utvecklarna, så jag skulle inte kalla Portal 2 kort. Men jag vill ha mer, mer pussel att lösa. Lyckligtvis så ska det ju släppas nya banor, och det första paket som släpps i sommar ska dessutom vara gratis.

I slutändan är Portal 2 ett väldigt bra spel, som är mer utmanande och längre än föregångaren. Och allt som redan var bra med föregångaren är ännu mer förbättrat. Portal 2 är enligt mig såpass bra, att det än så länge är årets spel 2011. Inget av de spel som ska släppas i år ser ut att hota tronen som Portal 2 sitter. Förutom ett. Nämligen The Elder Scrolls V: Skyrim.

Grafik: 8
Ljud: 8
Spelbarhet: 9