Portal 2

Dags att tänka i portaler igen.

När Portal släpptes 2007 som en del av The Orange Box var det mest ett test från Valves sida, ifall det skulle bli ett misslyckande så hade man i alla fall de andra storspelen i samlingen att falla tillbaka till. Tvärtom blev det direkt en succé med mängder av GOTY-utmärkelser och över fyra miljoner sålda exemplar. Föga förvånande beslutade Valve att utöka produktionen av uppföljaren med råge och släppa spelet som en enskild produkt.

Det tar bara några sekunder att inse det enorma produktionsvärdet när man satt på enspelarläget. Öppningen som är en slags tutorial är makalöst gripande och sätter tonen för hur resten av spelet kommer att se ut. Förvänta dig inte att äventyret är över efter två-tre timmar som i originalet, Portal 2 är ungefär tre gånger så långt med en tillhörande story att älska. Nu är 6-10 timmar inte så värst långt, men man får tänka på att varje minut av dessa är helt unik. Du har aldrig löst pussel som i Portal 2, och både storyn själv och hur den berättas återfinns inte i något annat spel.

Själva pusslandet löses på samma sätt som i originalet - med din portal gun. Många av elementen känns igen och några testkammare har till och med lånats från föregångaren, men självklart introducerar tvåan nya pusselelement så som färgat gel - ett material som kan få dig att till exempel hoppa extra högt eller springa supersnabbt. Överlag är dock pusseldelen ganska enkel och inget som kommer att få dig sömnlös, vilket är både bra och dåligt. Det bra är att spelet flyter på i och med att man inte kopplas ifrån storyn på grund av några längre avbrott, men jag tycker allt att man kunde lagt in några riktigt kluriga testkammare så att man får tänka till lite extra.

Storyn är som sagt riktigt välgjord och framförallt humoristisk. Nu är jag inte någon komediälskare men de tre huvudkaraktärerna Wheatley, GLaDOS och Cave Johnson bjuder konstant på roliga och nerdiga vitsar som till och med får mig till skratt vid några enstaka tillfällen. Röstskådespelet är storartat med professionella skådespelare som lever sig in i rollerna på ett sällan skådat sett inom spelvärlden. I övrigt finns det mängder av detaljer så som text, målningar, ekvationer, kryptiska meddelanden och till och med Half-Life-referenser som bidrar till storyn även om mycket av det enbart kommer att förstås av de mest inbitna fansen.

Förutom enspelarläget tillkommer ett helt nytt co-op-läge för två spelare som kan spelas antingen online eller lokalt via delad skärm (vilket jag gjorde). Man märker att co-op inte fått lika mycket fokus för även om läget har en separat story innehåller den ingen röd tråd utan storyn är mest där som en bonus känns det som. Huvuddelen är ju såklart pusslandet och här har man lyckats skapa många roliga testkammare som alla kräver samarbete för att lösas. Dessutom är de överlag svårare än när man spelar ensam; varje bana avslutas med ett utförligt och komplicerat test som utspelas i den verkliga miljön, speciellt sista testkammaren är riktigt klurig och helt klart den bästa i hela spelet.

I en annan testkammare måste båda spelarna tajma sina portalhopp så att de krockar med varandra i mitten - och därmed kommer precis så långt som behövs för att dimpa ned på plattformen under. Ett mycket bra exempel på hur samarbetet kan fungera i praktiken. Ett problem jag stötte på när jag spelade co-op före singleplayer var dock att man gör mycket samma sak i båda lägena i och med nya pusselelement som introduceras, så man vet direkt vad som gäller vid dessa tillfällen.

Source-motorn som Portal 2 använder sig av börjar bli riktigt gammal nu, hela sju år för att vara precis. Det verkar dock inte spela så stor roll då Portal 2 ser fantastiskt ut och körs utan någon som helst slowdown på Xbox 360. Artistiskt sätt är detta spel ett mästerverk. Den stilrena grafiken från originalet finns kvar även här men har rustats upp ordentligt med mängder av detaljer, högre texturer, vegetation och bättre fysik, och som sagt varierar miljöerna mer i uppföljaren så att det inte ska kännas allt för statiskt vid längre spelande. Musiken är också i toppklass och innehåller självklart en liknande låt i stil med 'Still Alive'.

Så vem ska köpa Portal 2? För pusselfans och de som gillade ettan är detta en nobrainer, och tycker man om Valves spel överhuvudtaget är detta ett givet köp. De jag kan tänka mig inte skulle gilla Portal 2 är egentligen bara de som inte heller gillar FPS. För alla andra bjuder Portal 2 på en unik spelupplevelse som kommer att få dig att känna dig smart medan du skrattar ihjäl dig, antingen av den briljanta storyn i singleplayer eller på grund av din väns misslyckande i co-op. Det enda jag egentligen har att klaga på är att laddningstiderna är ganska långa med tanke på att de dyker upp varje gång man dör. Visst är spelets två lägen inga marathons, men man kan köra om spelet för att höra developer commentaries som är riktigt intressanta, och DLC lär släppas i mängder (finns redan ett på G som är helt gratis och innehåller bland annat fler uppdrag och ett utmaningsläge). Länge leve portalerna!

+ Unik spelupplevelse både story- och spelmässigt
+ Underbart röstskådespel och musik av toppklass
+ Nytt co-op läge av hög kvalitet