Assassin's Creed

Jag har hoppat runt på hustak, stuckit knivar i intet ont anade vakter, hjälpt medborgare med vaktproblem, huggit ner ytterligare ett dussintal vakter med mitt svärd och ridit runt i riket på hästrygg. Jag har upplevt Det heliga landet som en lönnmördare.

Assassin's Creed är en spelserie som jag mer eller mindre har förbisett. Jag visste inte sådär jättemycket om det förens en polare köpte Assassin's' Creed II, och när jag testade Assassin's Creed: Brotherhood hos en annan polare. Fick upp ett smärre intresse då, och tänkte själv mig in i det universumet. Eftersom jag inte hoppar över delar i serier så skaffade jag det första spelet, och se om det var värt att följa serien.

Assassin's Creed har två handlingar som sammanvigs i en, vilket jag inte har sett särskilt många recensioner nämna. Jag tänker dock berätta kort om de två handlingarna, eftersom början på spelet kan skapa en viss förvirring om man bara vet om den enda handlingen. Dels så har bartendern Desmond Miles, med lönnmördare i blodet, tagits tillfånga av ett företag. Företaget tror att minnen från ens förfäder finns i ens hjärna, vilket företaget vill ha Desmond till. Mer än så ska jag nog inte berätta.

Det är dock inte därför man köper Assassin's Creed, utan för att få spela som den "riktiga" protagonisten, Altaïr. Året är 1191, och Altaïr har precis blivit nedgraderad efter ett uppdrag som minst sagt gick åt helvete, då han bröt mot lönnmördarbrödraskapets regler och som om det inte vore nog så råkade han få fienden efter sig. Altaïr får dock en ny chans att visa att han är en lönnmördare av rang, genom att mörda nio personer som ordern inte vill ha i livet längre. Till en början så tyckte jag bara att handlingen var lite småspännande, men inte mer. Men ju längre in i spelet jag kom, desto mer intressantare och spännande blev det.

I sökandet på dessa måltavlor så kommer man att få besöka tre städer i Det heliga landet, Damascus, Acre och Jerusalem. När Altaïr besöker en stad så vet han i princip ingenting om sin måltavla. För att lösa det problemet så ska man utföra lite detektivarbete och hitta information. Att hitta information är inte särskilt svårt, eftersom vart du ska pekas ut på kartan när du klättrat uppför ett högt torn. Att få tag på informationen består av små uppdrag, som att ficktjuva en person på något viktigt papper, tjuvlyssna på folk, tvinga fram information med knytnävar eller hjälpa allierade lönnmördare. Man behöver inte samla in exakt all information, men det är möjligt för den som vill. Dock så blir dessa uppdrag snabbt repetitiva, eftersom de upprepas hela tiden. Runtom i städerna finns även medborgare som har problem med vakterna. Det är helt frivilligt att hjälpa de, men hjälper du de så kommer de i gengäld att hjälpa ifall du blir jagad av vakterna.

Medan man rör sig i städerna så kan det vara bra att tänka på att inte dra för mycket uppmärksamhet från vakterna. Sticker du en kniv i en vakt så kommer en annan vakt, eller kanske till och med en patrull, att hitta liket och bli mer uppmärksamma. Men även den bästa lönnmördaren blir förr eller senare upptäckt, och då gäller det att antingen slåss eller fly. Väljer du att slåss så måste du döda alla vakter som är efter dig (eller åtminstone några stycken, ifall du vill fly efter en stund stridande). Det effektivaste sättet är att blockera fiendens attack vid rätt tillfälle, och sedan utföra en motattack. Det går dock att anfalla fienderna och sedan blockera deras attacker, hur du slåss avgör du själv. Jag känner dock att striderna snabbt blir för enformiga, och det finns inte så mycket variation i attackerna. Väljer du istället att fly så kommer du behöva att springa genom gränder, hoppa över hustak, klättra uppför torn, ja allt som krävs för att vakterna ska tappa vittringen på dig. Förlorar de dig ur sikte och om du lyckas hitta ett bra gömställe så kommer vakterna att ge upp och du kan fortsätta som om ingenting har hänt.

Vad jag inte har berättat om Assassin's Creed är att spelvärlden är helt öppen, och för att ta dig till de olika städerna så kommer du att behöva ta dig genom riket. Snabbast är att rida på hästryggen, och hästar finns det oftast inte långt till. Världen, både byar och städer, är fyllda med invånare som reagerar på vad du gör. Börjar du klättra upp på hus så kommer de att kommentera det, och hugger du ned någon rakt framför deras ögon kommer de att springa iväg i panik.

Om du är en sådan som vill göra allt som går att göra i ett spel, och eventuellt håva in alla achievements (PS3 versionen stöder inte trophies), så kommer du att ha ett samlandes utan like framför dig. Överallt i spelet, i alla städer och runtom i riket så finns det en jädra massa flaggor. Och jag skojar inte, det finns hur många flaggor som helst. Bara i städerna finns väl runt 100 flaggor, och sammanlagt lär det vara en hel del...

För att man smidigt ska kunna hoppa över hustak, klättra, springa ifrån vakter, slåss mot vakter och utföra andra parkour-rörelser så krävs det en smidig kontroll. Lyckligtvis fungerar kontrollen i Assassin's Creed riktigt bra och är även väldigt lättkontrollerad. För det mesta fungerar allt smidigt, men det hände då och då att Altaïr av någon anledning inte hoppade dit jag ville, utan åt andra hållet. Sådana moment kan förstöra för en, särskilt när man har vakterna hack i häl.

Grafiken är riktigt snygg i Assassin's Creed, och allting ser väldigt detaljerat ut. Allra bäst är dock designen, som är fullkomligt underbar. Även ljudet är väldigt välgjort, vilket bidrar till att städerna känns levande. Musiken är också rätt bra, och passar bra in i temat.

I slutändan är Assassin's Creed ett bra spel, med genialt tema och bra handling. Dock så dras betyget ned en bit tack vara att uppdragsdesignen är väldigt repetitiv och att striderna snabbt blir enformiga. I övrigt så är Assassin's Creed definitivt ett bra spel, även om en del saker hade kunnat förbättrats väldigt mycket.

Grafik: 9
Ljud: 8
Spelbarhet: 7