Dead Space

Jag har spelat om ett av 2008 bästa spel, jag har blivit uppäten av Aliens som har varit sugen på människokött. "THERE'S NO HELP COMING" står det även på Dead Space fodralet. Jag har upplevt Dead Space för andra gången, Mindre nöjd. Fast fortfarande ett väldigt bra spel tycker jag. e

Vi här nere på rymdstationen har fått en signal att något inte står rätt till på ett rymdskepp långt ute i rymden. Vi som har spelat http://www.gamereactor.se/medlemsrecensioner/13177/ vet vad som hänt. När vi väl har landat ute på rymdskeppet så inser vi snabbt att detta är inge hjälpa uppdrag utan ett desperat sätt att överleva är det ända som hjälper. Det är här Dead Space börjar. Nästan alla på rymdskeppet har drabbats utav en Aliensepidemi (låter ganska coolt) och dem är ute efter lite människokött.

Dina 2 kollegor går runt och hackar rymdskeppets alla möjliga system som gör att du kan komma vidare. Dem letar även efter saker som du ska gå och hämta för att ni ska kunna komma ifrån rymdskeppet med livet i behåll. Det är ett relativt lätt spel som även är lite linjärt, det finns ofta bara en väg som leder till målet, dock så har denna väg några rum att utforska för att hitta Power Nodes som är ett viktiga för att kunna uppgradera dina funktioner och vapen. Det skapar en lust att utforska spelet alla hörn på denna lilla karta. Rummen är ofta väldigt små och mörka vilket leder till en känsla av skräck och obehag. Jag tycker att Dead Space har lyckas otroligt bra på känsla som är den delen som gör Dead Space så bra.

Jag tyckte att Kameran var ett väldigt stort plus. Det är väldigt få spel som jag har spelat som aldrig har haft problem med kameran. Man kan verkligen inget annat än att ge beröm åt utvecklarna för att det är inte lätt att få till en bra kamera. Den är aldrig i vägen eller något sådant och man har även bra sikt. Det är även bra att livet och statis sitter på karaktärens rygg, vilket betyder att man hela tiden har bra koll på mätarna.

När jag möter Dead Space musiken så kunde jag inte göra något annat en njuta av en sådan fantastiskt blandning av skräck, ensamhet och riktigt bra melodi. Dead Space theme är den bästa och härligast versionen av Twinkle twinkle little star jag någonsin hört. Jag vet inte vad jag ska säga. Låten ger en känsla av ensamheten och rymd. Det är en sådan härlig styrka i låten som och textens budskap kommer verkligen till sin rätta i Dead Space. Nog pratat om Theme Twinkle twinkle little star, det finns även fler bra melodier i spelet. Personligen så tycker jag också att rösterna är Dead Space stora minus. Bland annat för att Huvudkaraktären Isaac inte har någon röst. Jag tycker även medarbetarnas röst är inte heller på topp.

Hållbarheten är grym, skräcken håller samma nivå genom spelet. Dead Space håller även en jämn och stadig nivå som jag tyckte var viktigt för att detta spel ska ro i land, så var det verkligen tvunget att lägsta nivån ska ligga så nära högsta nivån som möjligt. Precis under, därför blev spelet aldrig långtråkigt eller dåligt. Det är bra rakt igenom. fast du kan inte hoppa i mellan olika quest, vilket är synd . 9/10

Grafiken är fräck och ger spelet den där känslan av rymd och skräck, jag kan inget annat en njuta. Karaktärsdesign är perfekt, fienderna är snyggt gjorda, miljöer som är mörka och ger en härlig ensamhets känsla som jag verkligen gillar, även i det verkliga livet. Jag kan inget annat en att vara ärlig och dela ut ett max betyg på grafik 10/10. Detta är den mest självklara tian jag har delat ut.

Ensamheten är det bästa jag vet.

Kontrollen på PC är inte helt okey dock så är den funktionsduglig och gör sitt jobb. Saknade en bättre knapp av just själva flygandet. Håll inne sikt knappen sedan CTRL inte kändes så bra. Jag kan inte berätta så mycket mer om kontrollen än att den är funktionsduglig, 7/10

Ett totalt betyg på 9/10

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10