Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid: Guns of the Patriots
Jag har spelat en "gammal gubbe" eller kanske det var en korsten? Eller det har han nog alltid varit. Jag har spelat Old Snake (Solid Snake) "

Snake har blivit gammal och grå, eller vänta har han verkligen det? Jovisst i kroppen är han gammal men i huvudet ung. För han har drabbats av ett syndrom som gör att kroppen åldras fort. Märks då detta på Old Snake? Jorå han harklar sig och får ont i ryggen stup i ett . Och en mustasch som ser ut som min fars(kopia säger jag) pryder Snakes överläpp.

Spelet rivstartar direkt och du hamnar förstås mitt i eldstriden, Men nu har du mindre ställen att smyga på, Mindre ställen att gömma dig på och ja du har nästan mindre på allt. När man startar spelet så är det inte blommor och annat grönt vi möts av utan någonstans i mellanöstern. Man möts utav BANG, BOOM,SKJUT SKJUT och andra vapen ljud. Men det spelar ingen större roll för det har alltid MGS serien startat med ;).

När man har kommit längre in i spelet så märker man mer och mer att Snake verkligen är Old Snake. Men gubben har humor. Händer då och då att han ligger ned minst 10 minuter och försöker ta sig upp på bena men går inte, han hostar och hostar under försöken (ibland spyr) men när han väl är på bena igen så säger han "har någon en cigg" eller något liknande. Humor tycker jag.
Snake har inte bara en ny överläpp utan han äger även ny dräkt, kamouflagedräkt en tuff sådan också. Vart man än vänder så ändras dräkten efter hur det ser ut. Praktiskt, om man vill ändra och sådant själv så går det också. Istället för att Jaga Metal Gear och till en viss del Liquid, Jagas nu bara tvillingbrodern Liquid.

Spelets story är inte så mycket "egen" utan tänk er en skol lektion där läraren svarar på elevens funderingar/frågor. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots lirkar igenom alla frågor från dem tidigare spelen. Ena stunden möts man av åter blickar till MGS1 och andra MGS3 men tyvärr inte så många FMV från MGS2. Det roliga är att det spelas upp i original grafik. Om man inte vill se återblickarna så kan man skippa trycka X när det dyker upp högst upp i högra hörnet.
Bossarna i spelet är tyvärr Lite sämre en dem andra i serien. Känns som att kojima hideo var lite trött när han gjorde dem. Visst klassiska stilen är det men känns som att man sätt det för i ett MGS spel. Kul att han tog in lite gamla i alla fall.

Det är som vanligt i Metal Gear Solid serien väldigt långa FMV. Det kan man minst säga i Metal Gear solid: Guns of the Patriots... Dem längsta ligger nog minst på 1.20 h. Dem minsta ligger nog på 20 minuter. Men dem är intressanta, mycket sevärda och bjuder på en het grafik men känns ändå lite "plastig" men fortfarande snyggt.

Kojima bjuder verkligen oss på härlig stämning då han hela tiden lägger till humor, bland annat på ett ställe så blev skärmen svart och i högra hörnet stog det "hideo2" fint att skrämmas så där... trodde det var fel på mitt nya ps3 system... Men det är bara 1 av många roliga grejer.
Ljudet i spelet är fantastisk, lovande och mycket mycket bra. Man möts av flera klassiska inslag av Metal Gear Solid känsla i musiken och rösterna, Men bjuder inte upp till dem 3 andra i seriens ending theme. Visst detta ending theme är fantastisk men jag fick inte tårar som i dem andra 3. Fort farande bra som sagt. Ett av dem bästa ending themen.'

Kontrollen
Klassiska MGS kontroller, alltid lika bra. Satt perfekt i min hand. Varenda knapp är genomtänkt från första början.

Grafik 8/10