Animal Crossing: Lets go to the City

Hade du en jobbig dag? Vill du koppla av? Eller så kanske gillar du sociala spel? Då är Animal Crossing Wii något för dig.
Vad handlar det om? Du flyttar hemifrån för att bo själv i ett liten stad där alla bybor är djur. Det finns ingen särskild mål med spelet. Man kan göra vad man vill. Men vad är det man ska göra då? Svaret är leva ett (nästan) vanlig liv. Under spelets gång så börjar man bli vänner med djur som finns i byn, samlar pengar för att köpa möbler, fiskar eller fångar kryp för att sälja dem eller lämna till museet, gräver efter fossiler, planterar blommor och träd för att få bättre utseendebetyg. Man gör nästan all med bara A och B knappar som är bra eftersom det är ett typiskt spel där kontrollen ska vara så enkelt som möjligt. Det som är nytt i Wii versionen är möjligheten att besöka "stor" stad. I city finns en exklusiv möbelaffär, frisör som kan byta din frisör eller göra dig till en Mii. Det finns också Crazy Redd's (o)lagliga affär, teater där man kan lära sig nya rörelser, Happy Room Academy, Katrina the Fortune Teller och en gömd byggnad som jag inte avslöjar. Det enda problemet med city:n att den är faktist tråkig och lägger ingenting nytt i spelet, bara det att karaktärer som innan kom till staden bara på vissa dagar. Den roligaste av nyheter är dock Wii Speak som låter dig höra andra spelarens röst när de besöker dig. Tyvärr så har jag inte Wii Speak så jag kan inte säga något mer. När man besöker vänner så kan man även använda USB tangentbord men mitt svenska verkar inte fungera även om den gör på Internet Channel och mailen. För att dina grannar ska bli glada och inte flytta så borde man prata med dem, skriva brev och skicka present. Men om man har vänner över Wi-Fi så borde man tänka på vad man skriver eftersom djuren kan visa dem till andra vänner. Saker man köper i spelet är inte bara möbler men också kläder. Man kan antigen köpa kläder och accesories men man kan också göra sina egna designer. Det finns också många specialla events inklusive djurens födelsedag, loppis, fyrverkerier, högtider som jul och K.K. Sliders konserter varje lördag kväll.
GRAFIK: Grafiken i spelet är inte det bästa på Wii, MEN det är inte meningen. Det ska vara så enkelt som möjligt. Det som jag tyckte mest om är att världen ser ut som på ett rulle (kolla bilder för att se). Textur är av ganska bra kvalitet. GRAFIK: 8/10
LJUD: Även om spelet tar bara 360 Mb av 4,6 GB på skivan så finns det mycket ljud i bra kvalitet. Ljud på insekter, vatten mm gör dig relaxerat. Musiken är samma MIDIs som på DS versionen. Musiken när du är ute i byn byts varje timme och de är enkla men bara några instrument men de funkar. Det finns runt 50 K.K Slider låtar och även om de är också MIDIs så är dem så rolig att lyssna till så att jag gör en CD skiva av den med både originella och fan-gjorda låtar. Man kan också göra sitt eget minitheme för staden som alla djur använder. LJUD: 7/10
GAMEPLAY/KONTROLLEN: Friheten i spelet är stor. Man kan göra allt man vill, när man vill (förrutom tiden då affärer är stängda xD). Kontrollen är nästan perfekt! Alla kan bli vana och ha det roligt med denna spelet.
SAMMANFATTNING: Animal Crossing: Let's Go to the City (City Folk i USA) är ett spel bra för alla oberoende om man är pro eller casual därför att alla behöver lite chill ibland och denna spel är perfekt till det. Också om du är en av 10 stycken Facebook spel fans så är den här spelet alla Zynga spel i ett och så är den 1000 gånger bättre. Rekommenderar till alla speciellt nu när den finns i Nintendo selects för bara 250 kr.
PLUS:
+ Frihet i det man gör
+ Designa hus, kläder, konstelationer mm