FIFA 12

Pang, bom, knak, ping, ding.

Så kan det låta när jag spelar fifa. Både i spelet och i vardagsrummet. Mycket har hänt sedan föregångaren och nu är det också riktigt kul att försvara! Jag har dock fortfarande problem med att vinna på de svåraste nivåerna men det är så det ska vara. Detta är min första recension så ni får ha lite överseende med det.

Att tackla och försvara har aldrig känts såhär levande och både karriärläget och onlineläget har förbättrats väldigt mycket. Jag har i detta spel spenderat mest tid online, framförallt i någonting som heter Head to Head Seasons. Där får jag spela matcher mot randoms och göra allt jag kan för att vinna poäng och gå upp i divisioner. Dock så är det någon som inte vill att jag ska lyckas och bli bäst så jag sitter fast på säsong 7.

Åter till karriärläget, gud vad mycket bättre det har blivit. Nu kan du få pm av dina spelare och psyka andra tränare inför match. Något jag saknat ifrån Football Managerspelen. Att andra lag kan lägga bud på dina spelare är också ett framsteg. Någonting jag saknar är ett äkta champions leauge läge men det finns något liknande i karriärläget. Men det är just onlineläget som gjort att jag spelar ett par timmar varje dag iallafall.

H2Hseasons är så perfekt utformat så att man bara kan ta upp kontrollen och spela. Ett litet minus är att om man ska spela med ett lag som har 5 stjärnor så är också risken stor att man får möta samma lag. Om man t.ex. är Barcelona så är det väldigt stor chans att den du möter också är det. Vilket är störande, så jag har börjat spela med lite sämre lag. Det är mycket roligare och mycket mer givande!

Grafikmässigt så har det hänt ungefär lika mycket som det brukar hända i denna typ av spel. Det är snyggare än 11 men fortfarande inte helt perfekt. Kommentatorerna är fortfarande lika puckade och säger helt fel saker hela tiden när det är inställt på svenska. Därför kör jag med engelska kommentarer som åtminstone säger rätt saker vid rätt tillfälle. För jag menar, hur kul är det när vår käre Glenn Hysén kläcker ur sig "Det var en usel frispark, vilken miss" innan man ens skjutit? Sen att man oftast missar frisparken efteråt gör ju att man blir ganska sur. Glennjävel säger jag. Nej, engelska kommentarer höjer upplevelsen!

Jag har flera gånger kommit på mig själv med att kolla repriser av ultrabrutala tacklingar bara för att det är så snyggt gjort. Att klippa Ronaldo i en så brutal tackling så att det känns som att han ska flyga hem till Portugal är hur kul som helst. Speciellt när han ligger kvar och rullar runt och slår med armarna efteråt. Har ett flertal sådana repriser sparade i spelet. Hur eller hur så har de lyckats väldigt bra med tacklingssystemet.

Ljudet känns som att ha fått en uppdatering och det är som vanligt väldigt skön musik. Aldrig några jättekända låtar utan mycket undergroundmusik. Sen så är det kul att höra tränaren skrika på än och att höra publikens jubel. Det är bra ljud överlag och det höjer också upplevelsen.

Sen så är det ju alltid så att det finns några brister, som att målvaken står helt still vid en hemåtpass så att bollen rullar rätt in. Men det är sådant man får leva med och det händer ändå så pass sällan så att jag inte bryr mig speciellt mycket om det. Överlag så är det ändå ett urkul spel, så tycker man om fotboll så är detta spel ett måste. Dock så blir det lite tråkigt att spela offline hela tiden så att ha Xbox Live gör det hela mycket roligare, precis som med nästan alla spel.

+
Feta tacklingar
Bra ljud