The Elder Scrolls V: Skyrim

Skrivet av: Bidoof   2011-12-07

Jag älskar Elder Scrolls. Jag älskar att läsa om all Lore och Morrowind är enligt mig ett av världens bästa spel. Oblivion spelade jag också och även om det inte var lika bra som Morrowind var det ändå ett riktigt trevligt spel.

Nu har vi väntat i 5 år och jag måste säga att jag är besviken. När Morrowind och Oblivion släpptes var de verkligen milstolpar när det gäller grafik, ljud och allmänt storslaget. Skyrim är inte alls lika omtumlande som dess föregångare. För att göra det lite simplare tänkte jag dela upp recensionen i delar.

Grafik: Grafiken i Skyrim är verkligen inte bra. Skyrim ser inte ut som ett spel från 2011, det ser snarare ut som ett moddat Oblivion. Hela tiden hittar jag fula texturer, hemska animationer och dåliga "character models". Ansiktena har även ofta en "Uncanny Valley"-effekt, och allas frisyrer ser frysta ut. Dessutom så verkar det som att Bethesda har varit noga med att få med alla fantasy-klicheer som finns när det gäller omgivning och miljöer i Skyrim.

Ljudet: Musiken är faktiskt bra i Skyrim. Jag har flera gånger stannat och bara lyssnat på musiken vid flera områden. Voice Actingen är ... sådär. Ibland bra, ibland dålig. Även om det finns fler voice actors nu så är det väldigt många som bara är en NPC så det finns fortfarande problemet med att NPCs har likadana röster. Dessutom har många hemska dialekter och exakt samma meningar att säga.

Gameplay: Detta är nog det största problemet med Skyrim. Först och främst, hemsk portning. Det märks att Skyrim är en konsoll-portning och även om man vänjer sig så är det oftast jobbigt. Det finns favorites och hotkeys men det är fortfarande en dålig portning. Combat är tråkigt och inte alls belönande. Fiender reagerar inte på när man slår till dem, dem backar bara undan någon sekund. slår man till någon i huvudet så sprutar det ut blod från magen. Det är verkligen ingen känsla i striderna. Magi är lika illa, man behöver gå in och ut menyer konstant mitt i striden och då tappar striden sitt flyt.

Questen då? Många quests är tråkiga, gå till andra sidan Skyrim, prata med någon/döda något/hitta något, och kom tillbaka till mig. "Guild"-questen är för korta, man kan gå från att vara apprentice till Arch-Mage på bara några timmar. Det finns guldkorn, men generellt sett så tycker jag quests är tråkiga.
En annan tråkig sak är att inga NPCs reagerar på saker som händer i spelvärlden. När du räddat världen så händer ingenting! Samma sak när du blivit Arch Mage, då kan ändå NPCs rekommendera dig att söka lyckan vid Mage Quild (som du ju är Arch Mage vid).

Dessutom är det buggigt. Väldigt buggigt. Visst är Bethesda kända för att vara buggiga, men vissa buggar är sanslösa. Tur att jag spelar på PC, har fått fixa till många quests och försvunna personer med console commands. Dessutom släpptes nyligen en patch som skulle fixa några grejer, men som istället sabbade Resistances. Så nu har man 0 i alla resistances oavsett active effects och gear. Detta är en game-breaking bug, och det är en skandal att det inte fixas på momangen. Skämts, Bethesda.

Innan jag lägger mitt sista ord vill jag säga några positiva saker om spelet. Loren är bra, vissa Quests och Dungeons är roliga och spännande. Det är väl det jag kan säga är bra.

Slutord: Om ett antal månader, efter patcher och speciellt Mods så kan jag tänka mig att Skyrim kan bli bra. Men nu tänker jag recensera spelet jag köpte, ett buggigt och ofärdigt spel som Bethesda antagligen hoppas att moddare ska fixa. Och det är inte försvarsbart. Därför kan jag inte ge Skyrim mer än 5/10.

Medlemsrecensioner35
Samlat betyg: 8.8/10
1