Okami

Okami Recension
Denna recension är mitt största projekt på GR än. Det här är en recension av mästerverket som heter Okami.
(Jag jämför vissa saker med Zelda eftersom det är ganska många som kallar Okami för Zelda-ripoff)

Okami blev först släppt till PS2 året 2006. Eftersom det var slutet på PS2 eran så har spelet inte såld mycket, men fick massvis med priser ändå. Två år senare fick spelet ett port till Nintendo Wii (Det är den versionen jag recenserar) med förbättringar som widescreen, 480p och att pensel används med Wiis pekare istället för analog stick. Trots att spelet fick priser, höga betyg och många utser den som bästa spelet någonsimn, så finns det naturligvis haters. Dessa klagar på att spelet är tråkig. Troligvis så är de mesta av dem fps fanboys som inte kan spela något annan än spel där man skjuter allt som rör sig. Deras klagomål är alltså falsk. Vissa påstår till och med att spelet är Zelda ripoff/wannabe och detta är inte heller sant och jag har kört alla Zelda spel (förutom cdi skiten, usch!). Det finns liknande saker men Okami skiljer sig mycket från Nintendos serie som ni kanske märker senare.

STORY - Jag vill inte göra för mycket spoilers så jag skriver bara en kortfattat beskrivning på grundläggande story.
Okami utspelar sig i landet Nippon (Japan på japanska) som blir terroriserad av en ond drake med åtta huvud vid namn Orochi. Legenden berättar om hur krigaren Nagi och vita vargen Shiranui har dödat monstret 100 år innan. 100 år efter detta har en okänd man har hittat och tagit bort Nagis legendariska svärd som inlåste Orochis mörka själ. Stunden då svärden blev borttagen blev Orochi befriad och mörkret började sprida sig över gela Nippon. Då har Amaterasu, japansk solgudinna blivit reinkarnerad i form av vita vargen som liknar den legendariska Shiranui. Amaterasu blir guidad av pyttesmå, kaxiga pojke, Issun som är av storleken av ett kryp. Amaterasus uppdrag är att få tillbaka 13 stycken magiska krafter "Brush Techniques" som används genom den magiska, gudomliga pensel, Celestial Brush. Varje ny förmåga får man från en gud i djurskepnad. Förutom att få tillbaka sina förmågor så måste Ammy också besegra Orochi. Det finns mycket, MYCKET mer story och den är episk, interessant, har många twists och dessutom är väldigt stor och lång. Mer än 30 timmar av själva story. Jag tror att även om man inte är särkild intresserad av japansk mytologi och legender så kan man ändå gilla storyn i Okami. Efter att jag har kört mer än 2/3 av spelet så kommer jag till en slutsats. Så länge var det Zelda: Twilight Princess som var #1 på "bästa story" kategori på min lista med stor och interesant story och underbara karaktärer som Midna. Okami lyckades med något ännu större. Storyn är så stor så att spelet kunde göras om till flera olika spel. Karaktärerna är fler och väldigt många av dem har detaljerade personligheter och bakgrund. Ofta så är det folk som mamn träffar bara en liten stund , men man skulle skriva en ny story till varje av dem. Detta lyckades Capcom att göra ännu bättre än Nintendo. Även om storyn är seriös och tuff så finns det många scener som får en att skratta. Det finns faktist ganska mycket humor i spelet både när det gäller roliga situationer och humoristiska dialog. Än till sak som Twilight Princess var inte så bra på jämfört med andra Zelda-spel. Det var MYCKET svår att bestämma, men til slut så vann Okami eftersom den sjorde ännu större minne i mitt hjärta.
10/10

GRAFIK - Grafiken i spelet är någonting jag har aldrig sett innan. Spelet ser ut som en tredimensionell, traditionell japansk målning med tjocka svarta pensel drag, växter som är ritade mm. Förutom den underbara art style så är alla omgivningar väldigt detaljerade, så fulla av all möjlig växtlighet och andra fina saker. Karaktärerna är också designade att likna något från ritning så att det är lättare att "se" deras personligheter. De klassiska monstrar från japansk mytologi ser också episkt ut. Okami har helt enkelt den bästa designen inte bara på Wii/Ps2 utan på alla konsoler. Det är mer som konst är spelgrafik.
10/10

LJUD - Som i Zelda så saknas röster och istället så finns det oriktiga ljud som i t.ex The Sims, Animal Crossing, Banjo-Kazooie etc. GR skrev att dessa är störande men jag tycker det är lite överdrivet, alltså det är inte så illa. Bättre det än dålig engelsk dubbing som man ofta får på japanska anime och spel. Musiken i spelet är mer än underbar. Den är absolut fantastisk och är mitt favorit i spelen tillsammans med Mario Galaxy musiken. Klassisk japansk musik samarbetar bra med det som händer på skärmen. Musikens magi börjar när man tar sitt första steg i Nagi Cave. Musiken gör denna magiska platsen att kännas ännu mer magisk och mystisk. Shinshu Field och andra låtar på fältet ger dig viljan att springa framåt och upptäcka saker och musiken innan bossen (The Great Spirit lies in wait) är enkel men läskig och jag får gåsskin när jag hör den.
9.8/10

GAMEPLAY - Flera saker i Okami påmminer om Zelda när det gäller gameplay. Man börjar med tre stycken Solar Units (aka hjärtor) och som i Zelda kan man få upp till 20. Det finns även Sun Fragment och de fungerar som Heart Piece i Zelda, men det vanligaste sättet att uppgradera livet är att använda poängen som man får för att man återupplevde naturen, matade djur, hjälpte folk etc. (dessa kan även användas för att uppgradera antal bläck, antal pouches (extra liv) och storleken på plånboken.
Man rör sig runt en ENORM värld och man har ganska stor frihet i det man gör. Till skilnad från Zelda så kan man hoppa när man vill som adderar även lite platformandet. Amaterasus Celestial Brush används till många saker och används genom att man håller B-knappen och sedan målar med pekaren på pappret som kommer upp. Användningsområden för penslen är bland annat att skapa löv på vatten, återskapa naturen och trädens blommor, skapa bomber, få solen och månen att komma upp, skapa vinden och attackera. Vissa klagar på att spelet läser inte av det man ritar men hos mig funkar det minst 90% av alla försök. Figurerna man måste rita är enkla och lätta att komma ihåg. T ex. För att göra slash attacken behövs bara ett vågrätt rakt streck och för att skapa solen eller återskapa bladen på träden behöver man rita en cirkel på himlen respektive träden. Penslen används väldigt ofta för att komma vidare och i striden. Förutom det vanliga världen så finns det dungeon-liknande områderna, men även dessa skiljer sig lite från Zelda. Ibland så vet man inte att man ens har kommit in i sådan ställe. Många är som vanliga områden fast med mer pussel och oftast en bosstrid på slutet. "Dungeons" är många och varierade: vi har dalar, tempel, grottor mm.
När man slåss mot fienderna är man inlåst på ett litet område där monstrar attackerar. I stort sätt varje monster har en unik sätt att attackera och dödas. Man måste använda olika attacker, vapen och så klart penslen. Man kan få nya moves i dojo där man kan lära sig inte bara attacker utan även att pissa på folk  (om man pissar på fienderna så tappar de föremål). Vapen får man efter bosstrid eller så kan man köpa visa hos affärsmän.
De enda nackdelen med kontrolerna måste vara att undvika med nunchuk som inte fungerar så bra och att skaka Wii-remote för att slå är också lite dåligt. Penslen fungerar toppen så långt sensoren sitter rätt och man faktist ritar sakerna ordetlig (här menar jag en recension på YouTube där gubben ritade fel men klagade på spelet). Det finns flera andra föremål än vapen och key items. Man kan samla skatter som man kan sälja senare, man behåller fisk man fiskade och så finns de viktigaste föremålen, nämligen sake som höjer attacken och försvaret på en viss tid, inkfinity stone som ger oslutbar bläck på en stund, holy bones som ger liv, exorcism silps som skapa explosioner som skadar fienderna mm. Man kan även köpa påsar med mat för djuren som man kan ge till djuren man träffar på vägen och dessutom få points för det. Om det stora äventyret är inte tillräckligt så kan man göra sidequests, hitta och ge mat till alla djur, fiska upp varje fisksort eller samla alla Sun Fragments och Stray Beads. Det finns mycket att se, göra och upptäcka. Många tiotals timmar kan förbrukas vid det här spelet.
9.5/10

SAMMANFATTNING:
Okami är ett stort, underbar och artistisk äventyr med superfina grafiken, underbara musiken, episka karaktärer och story, skön humor och enorm värld. Deta är ett måsta till alla PS2/Wii ägare. Många kör spelet flera gånger om och om och inte blir uttråkade.

Plusar: underbar artistisk grafik, skön musik, stor värld, episk story, intressanta karaktärer, humorisktiska inslag, lång speltid på minst 40 timmar

Minus: hittades ej

GRAFIK: 10/10